Špatný technický stav vozidla je například to, když motorista jezdí v zimě na letních gumách. Má sjetý vzorek u pneumatik anebo mu třeba nebrzdí ruční brzda. Pokud se něco z toho stane příčinou dopravní nehody, pojišťovna může po pojištěném chtít uhradit i tu škodu, kterou zaplatila z jeho povinného ručení.
Policie ČR každý rok prošetří přibližně 85 000 dopravních nehod. Mezi hlavní příčiny patří nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti. Evidovány jsou ale i dopravní nehody, za které může technická závada na motorovém vozidle nebo jeho špatný technický stav. V případech, kdy je příčinná souvislost mezi vznikem škody a věcí, jako je špatný technický stav vozidla, může pojišťovna požadovat až stoprocentní úhradu pojistného plnění z povinného ručení.
Špatný technický stav vozidla se nevyplácí
Případy, kdy pojišťovny chtějí po klientech úhradu pojistného plnění z povinného ručení kvůli nehodě způsobené technickou závadou na vozidle nebo jeho špatných technickým stavem jsou spíše ojedinělé. Přesto to ale neznamená, že by pojišťovny tuto možnost vůbec nevyužívaly. Pokud se ukáže, že špatný technický stav vozidla měl vliv na vznik nebo rozsah nehody, pojišťovna může požadovat úhradu pojistného plnění po viníkovi nehody.
Mýlí se, kdo si myslí, že se ho špatný technický stav vozidla netýká, protože se na něj nepřijde. Policisté kontrolují na místě dopravní nehody vždy technický stav na nehodě zúčastněných vozidel. Pořizují fotodokumentaci, kterou zasílají v souladu s ustanoveními zákona (č. 168/1999 Sb.) o povinném ručení spolu s informací o dopravní nehodě příslušné pojišťovně. No a v pojišťovně kontrolují každý případ, který pro ni znamená výplatu pojistného plnění.