Od září 2018 platí nové slevy pro studenty na jízdné u Českých drah [ČD] pro děti, mládež a studenty. Fintag.cz vyzkoušel, jak národní dopravce České dráhy nabízí slevy pro studenty. Výsledek je rozpačitý.
Jako modelovou trasu jsme si vybrali jízdné na trati Praha – Tábor a zpět pro studenta VŠ ve věku 24 let. V praxi se ale ukázalo, že e-shop národního dopravce nám v základní nabídce jízdného i při zadání kategorie Junior 18 – 25 nabídl jízdné v plné výši a beze slevy.
Cena jízdenky při nákupu v e-shopu ČD stála pro Juniora 18 – 25 let 239 Kč, ale ne 70 Kč. Podobně jsme dopadli i na call centru, kde operátorka studentovi do 25 let nabídla jízdné ještě o 50 Kč vyšší, tedy za 289 Kč. Po upozornění na nový systém slev svůj omyl vysvětlila tím, že si „něco“ špatně nastavila v počítači. Článek jsme zveřejnili a obrátili se na ČD.
Špatně vyplněná kolonka
„Samozřejmě, že pokud cestující v e-shopu zadá požadavky na jízdenku pro dospělého nad 18 let bez nároku na slevu, tedy Junior 18 – 25 let bez průkazu, tak mu je samozřejmě podle platných pravidel nabídnuta jízdenka za plné jízdné a beze slevy ve výši 75 %. Tedy přesně tak , jak stanovují podmínky pro poskytování slev. To ovšem není chyba naší společnosti,“ vysvětluje oborový specialista Českých drah Petr Šťáhlavský.
De facto tím říká, že chyba není v objednávacím systému e-shopu Českých drah, ale na straně našeho studenta, který při nákupu jízdenky nevyplnil všechny správné údaje.
ISIC kartu nebo Žákovský průkaz
Skutečností zůstává, že v základní nabídce na e-shopu ČD je při nákupu jízdenky na trase Praha – Tábor pro studenta do 25 let zobrazeno více „kolonek“. A v nich má co vyplňovat, pokud chce uplatnit nějakou ze slev. Pokud zadá v základní kolonce pouze odkaz Junior 18 – 25 let, slevu nedostane. Naopak musí klikat dál a v trochu paradoxně pojmenované nabídce „Bez slevového průkazu“ zadat Žákovský průkaz. Ten třeba ani nemá a jako student se prokazuje ISIC kartou, která je v nabídce. Ovšem na další rozklik.
Teprve pak mu e-shop nabídne cenu se slevou na trase Praha – Tábor a zpět za 70 Kč. Málokoho přitom napadne spojovat si vysokoškoláka se žákovským průkazem, pokud se již v základní nabídce identifikoval jako Junior 18 – 25 let, který ovšem nemá nárok na slevu.
„Při vyhledání slevy je třeba přesně zadat parametry požadovaného spojení a zákazníka,“ trvá si na svém Petr Šťáhlavský. A přitom přidává i vysvětlení, proč není nabídka pro studenty na e-shopu ČD přehlednější.
„Například jen u osoby 18 – 25 let existuje několik možností odbavení. […] S přihlédnutím k relacím, odkud kam, množství různých zákazníků a jejich specifických požadavků lze do systému zadat řádově miliony kombinací. Stačí, aby v zadání zůstala jediná položka správně nevyplněna, a výsledek může být odlišný od očekávaného,“ vysvětluje.
Podobné je to podle něj přitom i při zadání požadavku zákazníkem přímo například v aplikaci Můj vlak.
„Je třeba, aby se zákazník seznámil s podmínkami a věnoval pozornost zadávaným údajům. Vyplnil řádně všechny požadavky včetně požadavku na slevu, slevového průkazu. To proto, aby bylo vyhledáno správné řešení požadavku zákazníka,“ dodává.
Žákovský průkaz
„Když teď nově kontrolujeme zlevněné jízdné pro žáky a studenty, musejí se prokázat ISIC kartou, nebo občankou,“ říká průvodčí u jednoho z vlaků na pražském Hlavním nádraží.
„Cena je stejná, zlevněná, je to jedno, čím se prokáží, ale prokázat se musí,“ dodává.
O nějakém žákovském průkazu, který je nutný zakliknout při nákupu v e-shopu ČD pro studenty vysokých škol nemluví. Přitom právě jím anebo ISIC kartou mohou studenti vysokých škol prokázat svůj nárok na slevu. Pokud to neudělají a zůstanou pouze v režimu programu Junior 18 – 25 let automaticky spadají do skupiny zákazníků, kteří nemají nárok na žádnou slevu, protože nestudují. Platí tedy stejné jízdné jako každý jiný do 65 let věku.
Cena samotného žákovského průkazu jsou dvě korun. Student si jej nechá potvrdit na studijním oddělení své školy a dále nechá orazítkovat u dopravce za cenu do 50 Kč.
Mládež od 15 do 18 let se prokazuje občanským průkazem. Nárok na slevu má každý cestující v tomto věku, a to i když jezdí do práce – tedy nenavštěvuje žádnou školu.