Josef K. uháněl na tramvaj, když mu z kapsy vypadl telefon, s jehož displejem byl v tu chvíli amen. Josef byl smutný, ale ne zase tolik, protože u svého operátora měl k dobru bonus ve výši 2 000 Kč ještě z doby, kdy s ním uzavřel dlouhodobou smlouvu o službách. Počítal, že bonus využije k pořízení nového telefonu.
Josef se následující víkend vypravil do prodejny svého mobilního operátora, aby si pořídil nový telefon. V prodejně se několikrát ujistil, že i když využije bonus ve výši 2 000 Kč na pořízení nového telefonu, zůstane z hlediska ceny za jeho tarif vše při starém. Zaměstnanec operátora ho ujistil, ať zůstane klidný, že všechno bude jako dříve.
Jenomže nebylo. Už při prvním měsíčním vyúčtování služeb po koupi nového telefonu Josefovi přišel o 250 Kč vyšší účet za mobilní služby. Vysvětloval si to tím, že zřejmě použil nějakou službu, kterou neměl. Jenomže i při druhém měsíčním vyúčtování byla cena za služby operátora o 250 Kč vyšší.
Nevíme, neznáme, obraťte se na reklamace
Josef si uvědomil, že chyba nebude na jeho straně. Také si spočítal, že takto za rok zaplatí za služby operátora o 3 000 Kč více, než si s ním původně ujednal. Vypravil se tedy do prodejny mobilního operátora s prostou otázkou. Proč platí po koupi nového telefonu za mobilní služby více, než platil před koupí nového telefonu. V prodejně mu to nedokázali vysvětlit. Tvrdili mu, že je systém v potřebném detailu nepustí do jeho účtu. A poradili mu, aby svou otázku poslal e-mailem na reklamační oddělení. To udělal, ale ještě předtím si sám detailně srovnal vyúčtování před nákupem telefonu a po něm. A zjistil, že mu prodejce při prodeji dotovaného telefonu nejenže navýšil tarif o sto korun měsíčně, ale sjednal mu i pojištění telefonu za 150 Kč měsíčně.
Josef K. byl zhnusen. Ani ve snu by ho nenapadlo, aby si pojišťoval telefon za necelých 5 tisíc korun [2 000 Kč bonus plus cca 3 000 Kč z vlastní kapsy] a už vůbec nechápal, proč by měl platit o stovku více za služby, které se nijak nezměnily. Také si ale vybavil slova prodejce operátora, který mu při nákupu telefonu sdělil, že z byrokratických důvodů s ním musí uzavřít novou smlouvu o kartě do telefonu a počítače. To, že je podmínka, aby mohl čerpat bonus ve výš 2 000 Kč na pořízení telefonu.
Peníze nevrátili, musejí mít na prémie
Josef toto všechno uvedl do reklamačního mailu. Pracovnice reklamačního oddělení mu pár dnech sdělila, že má smůlu, protože podepsal smlouvu jak o pojištění, tak o navýšení tarifu. Což je pro ni podstatné. Josef, který byl vzteky bez sebe, se nakonec domohl alespoň toho, aby mu okamžitě zrušila smysl nedávající pojištění telefonu. A dále, aby mu dala cenu tarifu na původní hodnotu. Chtěl po ní, aby mu také vrátila již zaplacených 500 Kč za posední dvě vyúčtování. To ale pracovnice operátora odmítla s trpkým odůvodněním, že všechno má své meze a zaměstnanci operátora si musejí také někde vydělat na své prémie.