Někdo investuje do rozvíjejících se firem, jiný sbírá poštovní známky nebo automobilové veterány. Někdo sbírá poštovní známky i automobilové veterány i investuje do rozvíjejících se firem. Podle aktuálního průzkumu J&T Banky si českoslovenští dolaroví milionáři stále více oblibují sběratelství.
Sběratelství má dlouhou tradici a říká se, že sběratelé jsou šťastní lidé. Tomu nasvědčuje i skutečnost, že polovinu slovenských a přes polovinu českých dolarových milionářů zlákaly investice do sběratelských aktiv.
„V ČR představují sběratelská aktiva vůbec největšího skokana v očekávání zajímavého zhodnocení. Investice do nich se meziročně zdvojnásobily a dosáhly 20 %,“ říká mluvčí J&T Banky Monika Veselá.
Sběratelství jako emoční investice
Podle ní průzkum sběratelská aktiva definuje jako emoční investice. Prim mezi emočními investicemi hrají v obou zemích umění a starožitnosti, do nichž investuje 51 % českých a 35 % slovenských bohatých, kteří deklarují ve svém portfoliu sběratelská aktiva. Při pohledu na hlavní motivy investic do sběratelských aktiv stojí v čele bez rozdílu druhu investice osobní potěšení. Právě to jako hlavní motor zájmu o sběratelská aktiva uvádí 78 % českých a slovenských milionářů.
Osobní rozvoj, rozšíření obzoru a profesní zájem plní ze sběratelských aktiv nejvíce klenoty [37 %] či umění a starožitnosti [33 %]. Méně to platí pro ušlechtilé kovy a nerosty. K těm dolarové milionáře spíše vede diverzifikace investičního portfolia [55 %] a bezpečí pro vydělané peníze [45 %]. Prestiž spojenou s vlastnictvím dané věci jednoznačně dolaroví milionáři nejvíce vidí u hodinek [24 %].
Známky a mince
„Oproti Evropě Slováci a Češi mnohem více investují do známek, mincí a sbírek. Ne nadarmo se o nás ve světě hovoří jako o národech filatelistů. Vždyť i slavný modrý a červený Mauricius má tuzemské majitele,“ říká mluvčí J&T Banky Monika Veselá.
Podle ní pro známky a mince hraje také fakt, že jsou snadno skladovatelné a přenositelné.
Vzrůstající oblibě hraje do karet stále vyšší počet tuzemských aukcí právě se známkami či mincemi. Tato vlna je způsobena generační obměnou.
„Letití sběratelé opouští tento svět a dědicové nejsou stejně zapálení pro jejich vášeň, mnoho sbírek se tak nyní prodává, což dolarovým milionářům nahrává. Vědí, že nyní je doba nakupování, a věří, že tak nejen diverzifikují své portfolio, ale bezpečně uloží své finance,“ doplňuje Monika Veselá.
O vzrůstající oblibě historických mincí a jejich investičnímu potenciálu svědčí také nově zakládané fondy numismatiky.
Oblíbené je i víno
Velký rozdíl mezi Čechy a Slováky tvoří pohled na víno jako na investici. Tento rozdíl se dá vysvětlit tím, že zatímco v České republice je dlouholetá vinařská tradice, která byla navíc před několika lety umocněna trendem růstu zájmu o víno jako protikladu k obyčejné pivní kultuře, je Slovensko více spjato s destiláty. V České republice lze víno a vinařství označit za jakýsi statusový symbol. To, že vinařství je pro mnoho Čechů spojeno s investováním, dokazují vznikající vinařské fondy. U vína pak vyhrává přidružení do společenství lidí, kteří mají o tuto věc zájem [18 %].
Sběratelství dává osobní potěšení
V důvodech investic do sběratelských aktiv se čeští a slovenští dolaroví milionáři neliší od těch světových. I u nich převažuje osobní potěšení – podle průzkumu Knight Frank ho vybralo jako první 8 z 10 bohatých, následovaný potenciálem zhodnocení a prestiží, které dle The Wealth Report Attitudes Survey shodně uvedlo 7 z 10 bohatých.
–RED–