Koupit auto na úvěr je často velice tristní zážitek. V prodejně vozů lidé často podléhnou pocitu, že daný vůz musí koupit, ať to stojí, co to stojí. A v prodejně vozů jim také vyjdou vstříc. Teprve po čase lidé zjistí, že na úvěru přeplatí se všemi službami a poplatky klidně i polovinu vypůjčené částky a mnohdy i více.
Dlouhé čekání na vyřízení nákupu vozidla na úvěr je v ČR běžné. Prodejci se vymlouvají na to, že nestíhají, ale skutečnost, že nakupující musí v prodejně pročekat dvě, tři, čtyři hodiny, než se obchod vyřídí, je neomluvitelná. Ja zátěží pro kupující, kteří pak již nemají dost sil plně se soustředit na to, co podepisují.
Jak koupit auto na úvěr
- Nespěchejte! Slib, že nový vůz budete mít ještě dnes, je lákavý. Ale může to stát desítky tisíc navíc.
- Nepodlehněte emocím, únavě a psychickému nátlaku!
- Vezměte si nabízené úvěrové smlouvy domů. Ukažte je někomu, kdo vám řekne, zda jsou podmínky rozumné, anebo nejsou a prodejce vás má jen za další dojnou krávu.
- Auto kupujte/prodávejte se zkušeným člověkem. A také, ať je na vaší straně, a řekne vám, zda cena a stav auta je odpovídající. Může to být váš známý nebo na to specializovaná firma či živnostník.
- Než se vůbec rozhodnete koupit auto, zamyslete se, zda ho vůbec potřebujete a spočítejte si náklady, které se pojí s provozem auta. Je docela možné, že objevíte důležitější prioritu, než je nákup auta.
Jak to chodí na trhu
Zajímavé jsou i zkušenosti prodejců vozů z Německa do ČR. Podle nich platí, že čím nižší je cena dovezeného vozu [jeho kvalita], tím větší je o něj zájem ze strany velkých domácích prodejců. Jedině tak mohou zůstat na svých maržích. Řetězec omylů pokračuje i při registraci vozu a jeho uvedení do provozu. To je běžně spojeno s „poplatky“ jak kvůli splnění realitě neodpovídajícím technickým normám, tak dlouhým čekacím lhůtám.
Dvojí ceny jako norma
Další lahůdkou na tuzemském trhu s ojetými, ale i novými vozy jsou dvojí ceny vozů. Jako první bývá inzerována nižší cena na úvěr, jako druhá pak vyšší cena při platbě v hotovosti. Rozdíl bývá cca 30 000 korun u aut s prodejní cenou kolem 150 000 korun. Tím de facto přestává platit zásada, že prodejce poskytuje slevu, když přijde zákazník, co platí hned. A naopak „slevu“ dostane ten, kdo kupuje na úvěr. Často velice drahý úvěr.
Alarmující jsou pak i predátorské úvěrové praktiky. Například v podobě mnoha hodin čekání na smlouvy. Po nich unavení lidé prodejcům vozů podepisují začasté i velice nevýhodné úvěrové smlouvy.
–RED–