Běžný účet zdarma je iluze. A to i přesto, že banky inzerují u běžných účtů skoro jen nulové poplatky. Skutečnost je, že si ušlé peníze naúčtují jinde. V poplatcích za odchozí a příchozí platby, za zaslání výpisu z účtu nebo trvalé příkazy. Účet zdarma často navíc podmiňují i danou výší měsíčního obratu nebo používáním kreditní karty ve stanovené výši.
Při výběru banky se vyplatí začít počítat právě už u nákladů za provoz běžného účtu. A na místě je orientovat se i v důmyslných věrnostních programech, které nabízejí běžný účet a další bankovní služby zdarma, pokud si například přes banku sjednáte předražené pojištění nebo třeba nevýhodý investiční fond… Ostatně podle údajů bank činí průměrný roční výnos z každého jednoho bankovního účtu/klienta necelé tři tisíce korun.
Běžný účet jako nejhorší volba
Zajímavě vychází běžný účet i z hlediska zhodnocení na něm uložených peněz. Zhodnocení na běžném účtu se v tuzemských bankách pohybuje kolem nuly. I přesto mají ale tuzemské domácnosti u bank složeny více cca dva biliony korun. Ukazuje se, že Češi jsou i v tomto ohledu vzornými „klienty“. Jinak by nemohli velkou část svých peněz mít právě na bankovních nebo spořicích účtech (průměrné zhodnocení cca 0,3 až 05 %), kde je jim znehodnocuje inflace. Ignorují doporučení odborníků, kteří jim doporučují, aby si na běžných účtech ponechávali pouze nutnou likvidní rezervu a zbytkem peněz pracovali dle svých potřeb. Ideálně je zhodnocovali.
Běžný účet a jeho parametry
Důležité se tak stává výše úročení peněz na účtu, ale nejenom to. Je hodně výhod, které klient od své banky může získat. Zajímat by se měl o možnostech výběru z bankomatů, nabídka platebních karet k účtu anebo rychlost při vypořádání transakcí z účtu na účet. Proto je na místě, aby věděl, jaké bankovní služby chce využívat.
Samostatnou kapitolou jsou kreditní a debetní karty přináležející k běžnému účtu. Nutné je vědět, kolik činí poplatek za jejich vydání, jak vysoký je roční nebo měsíční poplatek za jejich vedení. Jak dlouhé je bezúročné období u kreditních karet, kolik činí úroky za jeho překročení, jak vysoké jsou úroky v případě sjednaného kontokorentu na debetní kartě apod. Od věci se není ani informovat na to, jaké další bonusy vedle slev na zboží nebo vrácení peněz z transakcí nabízejí. Mohou to být prodloužené záruky na zboží, cestovní nebo úrazové pojištění či pojištění proti krádeži či zneužití karty.
Kvalita bankovních služeb
Při výběru banky nejsou ale důležité jenom poplatky, které jsou klíčové, protože ty jsou vždy minusem, ale i kvalita bankovních služeb. Jako je třeba množství dostupných bankomatů, zabezpečení internetového bankovnictví, nabídku mobilních aplikací, ale i výše úroků u kontokorentu či u úvěrů na kreditní kartě nebo i poplatků za přeshraniční platební styk. Kdo vypořádává platby přes hranice, zajímá se i o podmínky zřízení dalších účtů v cizí měně.
Důležitou roli hraje i kvalita zabezpečení funkčního elektronického bankovnictví, kreditních karet nebo platebních aplikací. Kybernetické bankovní zločiny jsou dnes četnější než klasická přepadení bank. A odstávky systémů v bankách dnes také nikoho nepřekvapí, leda tak nemile. Na místě je tedy i poptávka po bezpečnosti. Zvlášť za současné situace, kdy banky z principu odmítnou sofistikované bezpečnostní IT kdykoli, když jsou dražší než ty ostatní, a hlavně vyžadují si z principu po jejich uživateli více než jen heslo o čtyřech nulách.
Změna banky jako nic
Pokud máte pocit, že platíte své bance za stejné služby více než jiní, můžete to změnit. V březnu 2017 vstoupila v platnost část novely zákona o platebním styku, která bankám ukládá za povinnost umožnit klientům změnu banky jedinou návštěvou na pobočce nové banky. Změnu banky, bez složitého papírování, navíc s možností nechat si přenastavit trvalé příkazy a inkasa, bankám v rámci dobrovolnosti ukládá i takzvaný Kodex mobility, který platí od roku 2009.