Konec roku je časem hektickým a plný stresu. Lidé jsou pod tlakem vše stihnout, nakoupit, dokončit a vkročit do nového roku s čistým štítem. Když přijdou na řadu nákupy na svátky, jsou nepozorní. A to nahrává marketingovým postupům, které toho využívají.
Fintag.cz přináší užitečné tipy pro nákupy, jak udržet své výdaje o svátcích pod kontrolou. Anebo je dokonce i snížit. Základní rada přitom zní – myslete v obchodě pouze na to, co chcete koupit a odolávejte pokušení nákupu zboží „v akci“. Akce jsou každý týden, ne-li každý den.
Srovnávejte ceny zboží
Jestli chcete o Vánocích skutečně snížit finanční výdaje a nezruinovat váš prosincový a lednový rozpočet, pak je potřeba věnovat čas také sledování cen. Musíte sice oběhnout více obchodů, ale jedině tak koupíte zboží za nižší cenu. Fintag.cz zjistil, že 250 gramů kávy stejné značky se lišila v obchodech až o 60 korun. Takový rozdíl v tak malém balení se vyplatí sledovat. A to stejné platí pro další typy zboží i služeb.
Výrazné slevy za první nákupy v on-line obchodech i slevové kupóny
Sledujte a využívejte nejrůznější slevové kupóny z časopisů a letáků. Mnoho obchodů nabízí zákazníkům slevové poukázky k vytisknutí na webových stránkách. Proto je neváhejte navštívit a využít. Díky nim snížíte vánoční výdaje i o stokoruny. / Většina internetových obchodů nabízí až 30% slevu na první nákup. Svým prvním zákazníkům zašle obchodník jednorázový kód na uvedenou e-mailovou adresu a sleva je automaticky odečtena v objednávkovém formuláři.
Sledujte zboží i mimo úroveň svých očí. Mrkněte se i do spodních regálů
Zboží umístěné v úrovni očí je vždy dražší a líbivěji zabalené. Obvykle je ho ale menší množství než zboží, které je umístěné v horních nebo spodních regálech. Tam se musí spotřebitel často sklonit nebo natáhnout, aby si ho všiml. Zboží umístěné mimo úroveň očí je ve většině případech levněji zabalené, ale zase ho bývá větší množství. Což může značit úsporu na výdaje za balení nebo za poplatek za lepší umístění v obchodech. Zákazníkovi může nabídnout levnější, ale stejně nebo dokonce kvalitnější produkt.
Nepodléhejte lákavému balení
Klamavě může v tomto případě působit obal, což mají zkušení marketéři velmi dobře odzkoušené. 80 % úspěšného prodeje zboží zajistí atraktivní obal, zbylých 20 % připadá na samotný obsah. V předvánočním období se všichni snaží obdarovat rodinu a přátelé tím nejlepším. Což ale ještě neznamená, že to nejlepší je to nejdražší nebo to s nejatraktivnějším obalem. Zkuste se v supermarketu lépe rozhlédnout. Vzpomeňte si na pravidlo „směrem dolů“ a zjistíte, že zboží, které není vystavené přímo v úrovni očí je obsahově totožné [ne-li lepší] a podstatně levnější. Nikdy nekupujte věci „na první pohled“, ale čtěte skutečné složení produktu, které musí být na obalu vždy pravdivě uvedené, i když drobným písmem. Sledujte a srovnávejte ceny zboží společně s informacemi na obalech o gramáži. Velmi klamavé je sledovat pouze cenu. Stejný druh zboží od různých výrobců je prodáván za stejnou cenu, ale v rozdílném množství [gramáži].
Potraviny nekupujte hladoví. Vytvořte si nákupní seznam
Hlad dokáže ovlivnit množství našeho nákupu, a proto nikdy nechoďte nakupovat s prázdným žaludkem. Těžko se pak budete držet seznamu a rozpočtu, který se vyplatí vytvořit před každým nákupem. Je to jednoduchá odzkoušená rada. Věnujte čas sepsání seznamu zboží, služeb, potravin a naplánujte si tak svůj jídelní lístek. Zabráníte ztrátě kontroly nad financemi a zároveň nenakoupíte spousty zbytečných surovin, které skončí pravděpodobně za pár dní v odpadkovém koši. Ze seznamu vám vyjde celkový rozpočet určený na nákup a ten nesmíte překročit.