Denně do zaměstnání cestuje necelý milion Čechů. Přes cca 350 tisíc z nich stráví na cestě více než půl hodiny a skoro půl miliónu se přesouvá do jiného okresu, případně i kraje. Jak vysoké náklady na dopravu do práce i z práce mají Češi?
Za dopravu do práce pravidelně platí 84 % pracujících Čechů. V průměru za dojíždění do a z práce vydají každý měsíc 1 027 korun. Alespoň to vyplývá z dotazníkového průzkumu na vzorku 1 500 respondentů, který pro PROFI CREDIT vypracovala agentura Nielsen Admosphere.
Z průzkumu dále vyplývá, že 15 % Čechů má vyšší výdaje za dopravu, než je jeden tisíc korun. A 7 % dokonce více než 2 500 korun měsíčně. Pouze 16 % uvádí, že neplatí za dopravu do práce vůbec nic.
Jak lidé dojíždí do práce
Městskou hromadnou dopravu využívají především obyvatelé Prahy, Brna, Ostravy a dalších velkých měst. Platí také pravidlo, čím menší je obec, ze které respondent pochází, tím spíše se do práce dopravuje vlastním vozem. Pěšky nejčastěji chodí obyvatelé středně velkých měst.
- 48 % Čechů dojíždí do práce vlastním autem
- 29 % Čechu využívá hromadnou dopravu
- 15 % Čechu chodí do práce pěšky
- 4 % Čechů do práce jezdí na kole
- 4 % Čechů využívá spolujízdy s kolegou
Dojíždění může být i peklo
Průměrná vzdálenost, kterou Češi do zaměstnání cestují je podle průzkumu 18 kilometrů. Ačkoliv více než polovina Čechů [55 %] bydlí do 10 km od svého pracoviště, mnozí musí denně zdolávat výrazně delší vzdálenost. Týká se to zejména těch, kteří dojíždějí za prací do velkých měst, ať už autem nebo veřejnou hromadnou dopravou. Z aktuálního průzkumu vyplývá:
- 6 % Čechů cestuje více než 50 km
- 1 % Čechů dokonce více než 100 km
V průměru Češi stráví na cestě do zaměstnání 24 minut. Téměř polovina dotázaných [49 %] stihne být v práci do 15 minut. Do 30 minut dorazí 31 % pracujících. 12 % respondentů uvedlo, že jim cesta trvá mezi 30–60 minutami. Více než hodinu dojíždí do práce 8 % Čechů. Což je ovšem přes čtvrt milionu zaměstnanců, kteří stráví minimálně hodinu na cestě do práce a minimálně hodinu na cestě z práce.
[Pozn. red.:] Nejvíce času tráví dojížděním Londýňané, kterým průměrně trvá 79 minut, než dorazí na pracoviště. Tím předstihli všechna americká města včetně Los Angeles, Chicaga a New Yorku.]
Přispívají firmy
Podle odborníků dlouhé cestování do práce dokáže vyvážit jen výraznější navýšení mzdy. Nabídka zaměstnání s dobou dojezdu 60 minut je podle některých zdrojů pro lidi stejně atraktivní pouze tehdy, když nabízená mzda bude alespoň o pětinu vyšší, než by tomu bylo u nabídky zaměstnání s 60minutovou dobou dojezdu.
V tomto ohledu není bez zajímavosti, že stále více zejména výrobních firem přispívá svým zaměstnancům na dopravu do práce. Hlavním důvodem je současná situace na trhu práce, na němž se firmám nedostává kvalitních pracovníků.
Na severu Moravy a ve Slezsku dotuje cesty do práce automobilka Hyundai Motor z Nošovic na Frýdecko-Místecku. V Královéhradeckém kraji zase běžně dopravuje zaměstnance do svého závodu v Kvasinách automobilka Škoda Auto.
Přispívá i stát
Od dubna 2016 mohou lidé žádat na úřadech práce o příspěvek na dojíždění do práce. Dosud o něj požádalo 9 550 zájemců, ÚP schválil zhruba 6 300 žádostí. Nejvíce zájemců bylo v Moravskoslezském [2 390], Olomouckém [2 288], Ústeckém [1 022] a Jihomoravském [929] kraji.
Úřady práce většinou přiznávají měsíční částku ve výši 1 500 Kč. Podpoření pracovníci nejčastěji dojíždějí do práce 10 až 25 km, jsou mezi nimi lidé nejrůznějších profesí. Novinkou je i to, že lidé mohou žádat také o jednorázový příspěvek na přestěhování se za prací ve výši 50 000 Kč. Zatím o něj požádalo 378 lidí. Schváleno bylo 180 žádostí a další se posuzují.