Prodej nových aut v červnu meziročně klesl o 15,54 %. Za první pololetí pak klesl o více než 10 %. A to i přesto, že tuzemský automobilový průmysl, který exportuje cca 80 % produkce, jede na hranici svých výrobních kapacit.
Je více důvodů proč. Jsou to obavy z budoucnosti českých domácností, široká nabídka na trhu s ojetými vozy i váhání některých firem s nákupem nových vozů kvůli nástupu elektroaut.
Prodej aut na českém trhu v letošním prvním pololetí klesl o 10,6 % na 128 498 vozů. V červnu se dokonce trh podle Svazu dovozců automobilů [SDA] propadl o 15,5 %. Nejmenší snížení zaznamenal segment terénních SUV a velkoprostorových rodinných vozů.
„Třída SUV měla prodejní podíl 31,5 %. Nižší střední třída pak 19,8 %. Z hlediska paliva vede benzín s podílem 70,35 %, na druhém místě je nafta s 27,1 %,“ uvedl tajemník SDA Josef Pokorný.
Prodej aut podle značek
Podle něj nejprodávanější Škoda zaznamenala pokles o 6 % na 44 090 aut. Následoval Volkswagen s poklesem prodeje o pětinu na 10 782 vozů. Naopak ale rostla Dacia o 6 % na 9 032 aut.
„Na dalších místech skončily značky Hyundai, Peugeot, Renault, Kia, Toyota, Ford a Mercedes Benz,“ upřesňuje Josef Pokorný.
Nejvíce se prodávala Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Rapid a další škodovky Karoq a Kodiaq. Následoval Dacia Duster a Hyundai i30. Z velkoobjemových značek stouply jen francouzské značky a dále Volvo, Jeep, Dacia a Mazda. Například Toyota hlásí za první pololetí nárůst počtu objednávek o 7 % na téměř 6 000 vozů. [Více o prodeji nových aut zde.]
Čekání na elektromobily
Jedním z důvodů, proč došlo k poklesu prodejů vozů, bylo podle odborníků, že část firem v současnosti vyčkává s obnovením vozového parku. A to kvůli možné podpoře některých typů ekologických pohonů, zejména pak elektromobilů.
„Byly by to právě firmy a stát, kdo by mohl být lídrem v nástupu elektromobility. Avšak jejímu rozšíření v ČR neprospívá liknavý postoj státu k její podpoře,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Bohdan Wojnar.
Range Extender [Rax]: Prodlužovač dojezdu
Jako konkrétní příklad uvádí překážky pro firmy při pořizování elektromobilů.
„Jde třeba o nemožnost vyúčtovat domácí dobíjení firemního vozidla. Dále o zvýšené odvody pro zaměstnance, kteří vozidlo používají i pro soukromé cesty,“ upřesňuje.
Prodej aut v autobazarech
Za poklesem podle odborníků stojí i nasycení trhu s osobními auty. A to nejenom novými. V prvním pololetí letošního roku bylo jen na českém trhu inzerováno 581 652 vozů. To je téměř o sto tisíc více než v roce 2018, kdy nabídka čítala 490 068 automobilů. Nejvyšší počet ojetin nabídla za uplynulý půlrok Praha [140 945 aut], nejméně vozů se nabízelo v Karlovarském kraji [14 514 aut].
„Cenový medián byl 134 tisíc korun, nejčastější průměrný nájezd 153 000 km. Častěji byly nabízeny diesely, nejvíce bylo v nabídce Škodovek a Volkswagenů,“ říká Karolína Topolová generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings [AAA AUTO].
Podle ní bylo nejvíce nabízených aut s naftovým motorem, který byl u nabízených vozů zastoupen v 288 585 případech. Automobily poháněné benzínem představovaly 276 275 kusů, ve zbylých 16 792 případech se jednalo o vozy poháněné alternativními palivy a elektrovozy.
Starší vozy s nižším nájezdem
Podle Karolíny Topolové platí, že zatímco stáří ojetých vozů a cena v nabídce nepatrně vzrostly, počet ujetých kilometrů naopak poklesl. Zatímco v polovině loňského roku činil 154 684 km, letos hodnota poklesla na 153 000 km.
Pomyslný žebříček deseti nejinzerovanějších vozů letošního prvního pololetí v České republice ovládly tuzemské škodovky Octavia a Fabia. Třetí a čtvrtou příčku si drží, stejně jako minulý rok, modely Volkswagen Passat a Volkswagen Golf. Pátou pozici obhájila Škoda Superb.
Absolutně stejný žebříček vozů je k dispozici i na Slovensku. Jasně nejoblíbenější značkou v Maďarsku a v Polsku byl stejně jako loni Opel Astra. Druhou, resp. třetí příčku obsadily modely VW Passat a Audi A4, v Maďarsku pak Ford Focus a BMW 3.