Finanční gramotnost a deváťáci? Jaký mají přístup k penězům? Jaké jsou jejich cíle? A jak žádný z nich nechce skončit, to všechno se probírá na hodinách finanční gramotnosti ve středočeské Odolené Vodě.
Finanční poradce skupiny Partners Jaroslav Gall více než sedm let učí finanční gramotnosti žáky v Základní škole Vítězslava Hálka Odolená Voda. Říká, že když mu děti nezabírají, když se mu je nedaří zaujmout, tak začne o fotbalistech. O tom, jak mnoho měli, ale pak mnozí z nich neměli vůbec nic. A když má ve třídě kluky fotbalisty, začne o nich prý hned.
„Má to své výhody, děti je znají. Děti je třeba poučit o tom, jak nakládat s penězi. Ony samy už s tím mají na konci základky vlastní zkušenost. Nový mobil každé dva roky, časté návštěvy mekáče a jiné zábavy, jim jasně ukazují, že takový život není zadarmo,“ říká.
Z jeho zkušeností s dětmi vyplývá, že žádné z nich nechce být v dospělosti chudák, který nemá peníze a nemůže si zajistit své základní potřeby. Mnoho dětí si podle něj velice dobře uvědomuje, že bez peněz se žít nedá. Zejména pak v takovém komfortu, který dnes běžně mají.
Sympatický charakter
21letý Martin Kop studuje obor IT na ČVUT. Na finanční gramotnost s Jaroslavem Gallem si dobře vzpomíná.
„My jsme ho měli v deváté třídě na základní škole, měli jsme ho jako externího učitele na pár hodin. Mně hrozně vyhovovalo, jak to učil, hodně jsem se ptal, hodně mně to zajímalo,“ vzpomíná.
Dodává, že měl štěstí, že se o věc už tehdy zajímal. Co mu utkvělo, co používá dodnes, to je procentuální rozdělení příjmu. Kolik a kam z něj si má odložit.
„Snažím se šetřit, investovat. Plánuju dlouhodobě dopředu. Nekoukám na život z horizontu měsíce, ale koukám na něj dlouhodobě. A vždy si stanovím nějaký cíl,“ vysvětluje s tím, že teď akorát shromažďuje kapitál.
To znamená, že stahuje investice z podílových fondů, aby si mohl založit svou vlastní společnost na vývoj aplikací. S Jaroslavem Gallem zůstává v kontaktu. Říká, že za něj je to sympatický a vstřícný člověk.
Finanční gramotnost a její výuka
S výukou finanční gramotnosti je to docela stejné jako s výukou cizího jazyka. I ten se je třeba naučit. Osvojit si jeho základy a ovládat ho.
„Dnešní děti jsou jiné, pracují s moderními technologiemi, třeba aplikacemi na finance. Mají běžně k dispozici e-banking. Platí ve školním automatu kartou, některým rodiče posílají peníze přímo na účet. Tedy mají platební karty, běžně platí věci přes internet. Ale emoce je ovládají stejně jako jejich rodiče. To se nemění, proto je třeba o tom spolu mluvit. “ tvrdí Jaroslav Gall.
Dodává, že děti lze k tématu finanční gramotnosti přivést, i když ne vždy úplně všechny. Zhruba jednu třetinu dětí to prý „tak nějak nezajímá“. Na druhou stranu snad většině z nich utkví pár zásad, jako je nežít si nad poměry, nevěřit reklamě, sledovat výdaje, nikomu bezhlavě nedůvěřovat a pokud možno si plánovat budoucnost. Při výuce děti dostanou i poučení, jak fungují úvěry. Spočítají si přeplatek. Ke školícím praktikám patří i „uplácení“ jablky, nebo čokoládou.
„Důvod je, že na jejich příkladu jim vysvětlím, jak funguje špatný a dobrý úvěr. Jíst hodně čokolády a sladkostí hrozí závislostí na cukru i obezitou. A to je špatně. Naopak toto u jablka neplatí. To organismus nezatěžuje, ale dodá mu bezpečnou energii,“ vysvětluje Jaroslav Gall, který u dětí boduje i s videem „blbé blondýny“. [Více: zde]
Tvorba finanční rezervy
Vůbec nejdůležitějším tématem výuky finanční gramotnosti jsou úspory, tvorba rezerv. V tomto případě jsou děti upozorněni na to, že mít hypotéku s krásnou sazbou je fajn, mít skvělou pojistku také, mít pěkné auto na úvěr, není od věci, ale bez vlastích dlouhodobých rezerv je to všechno k ničemu. A může to skončit i dluhovou pastí.
Jaroslav Gall učí děti finanční gramotnosti již osmým rokem. K učení se dostal náhodou při vzniku projektu Dne finanční gramotnosti [DFG] v roce 2012. To se přihlásil jako lektor-dobrovolník. Od té doby odškolil bezmála sto lekcí. Učí děti ve věku 14 let, ale i starší, včetně vysokoškolských studentů ČVUT.
Co se učí studenti na lekcích Jaroslava Galla:
- Jak hospodařit s penězi a využít jejich energii.
- Co umí inflace, např. rozložit Římskou říši.
- Jak si spočítat, zda se více vyplatí hypotéka, nebo nájem.
- Než si chci půjčit, důkladně si to promyslím/spočítám.
- Jak se stát milionářem, garantovaně. I uklízečka může být milionářkou, když bude odkládat 10 % z příjmu stranou. Bez úroku za 68 let, ale s dobrým úrokem za 34 let.
- Jak poznat, že si žiji nad poměry.
- Jak nespadnout do úvěrové pasti.
- Rozdíl mezi spekulací a bezpečnou investicí. Emoční chování při investování.
[…] 10. 7. 2019: Finanční gramotnost a její výuku ovládá „blbá blondýna“ […]