Trh s elektromobily v ČR nevzkvétá. Ceny ojetých elektromobilů začínají na cca 250 000 korun. Například malý Smart Fortwo electricdrive MY z roku 2014 s nájezdem 42 400 kilometrů přijde na 275 000 korun s DPH.
Nové BMW i3 vyjde na necelý milion korun. Zánovně vypadající Tesla Model S 85 D z roku 2016 a nájezdem 151 000 kilometrů vyjde na 1 620 000 korun s daní.
„I když je zatím pořizovací cena elektromobilu či hybridu vyšší než u auta s konvenčním motorem, jeho provoz je výrazně levnější. Společnost Portiva spočítala, že jedno nabíjení stojí přibližně 50 až 60 korun a průměrný elektromobil zvládne například trasu Praha – Brno zhruba na 1,5 nabití. To znamená, že cesta mezi těmito městy vyjde asi na 90 korun,“ říká analytik obnovitelných zdrojů energie [OZE] ze společnosti Portiva Jakub Dalecký.
Elektromobilita v ČR
Celkově bylo v Česku k 1. lednu letošního roku registrováno 1 779 osobních elektromobilů. Podíl elektromobilů je v celkovém počtu nově registrovaných aut v Česku prozatím pouze 0,4 procenta. Ale ani o moc lepší to není například v sousedním Německu, kde elektromobily a hybridy tvoří cca 2 % celého trhu.
„I tak ale růst počtu elektromobilů v ČR meziročně zrychlil o více než 80 %. Do registru vozidel přibylo 702 čistých elektromobilů. K tomu ale musíme připočítat také hybridy, těch se jen za první čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 1500, elektromobilů bylo 132,“ říká Jakub Dalecký.
Podle něj bude klíčovým ukazatelem pro další vývoj budování infrastruktury. S ní je v ČR problém. Zatímco v Nizozemsku je dnes cca 15 000 dobíjecích stanic, v Česku jich má být v rozmezí 400, 500 až 1 500. Údaje se různí…
Kraj | Počet nabíjecích stanic | |
Praha | 70 | |
Jihomoravský kraj | 58 | |
Moravskoslezský kraj | 53 | |
Středočeský kraj | 35 | |
Kraj Vysočina | 30 | |
Olomoucký kraj | 27 | |
Ústecký kraj | 27 | |
Jihočeský kraj | 25 | |
Pardubický kraj | 21 | |
Královehradecký kraj | 18 | |
Plzeňský kraj | 15 | |
Zlínský kraj | 12 | |
Liberecký kraj | 7 | |
Karlovarský kraj | 4 |
Zvýhodnění pro trh s elektromobily
Novinka je, že elektromobily a hybridy s emisemi oxidu uhličitého méně než 50 gramů na kilometr mají v Česku nárok na speciální registrační značku. Majitelé aut s touto značkou pak mají možnost parkovat v rámci modrých a fialových zón po Praze zdarma. Podobnou výhodu mají i v Ostravě, kde mohou bezplatně parkovat v zónách A a R. Ale třeba i v Karlových Varech, kde ušetří poplatek za vjezd do lázeňského centra.
„Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích navíc stanovila, že se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 odpadne majitelům aut se zmíněnou registrační značkou také povinnost dálniční známku kupovat,“ upozorňuje Jakub Dalecký.
Čekání na Škodu
Na trhu s elektromobily podle něj nyní vládne Nissan, Toyota, BMW. Z pohledu českého řidiče tak podle něj bude zásadní uvedení prvních vozů Škoda s čistě elektrickým a hybridním pohonem.
„Vzhledem k pozici, kterou si značka v Česku drží, bude s vysokou mírou jistoty znamenat uvedení těchto modelů na trh velmi silný impuls pro celkový trh elektromobilů u nás,“ dodal.
Podle odhadů Ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku registrováno asi 17 tisíc vozidel s elektrickým či hybridním pohonem. Pokud nebude do té doby věnováno velké úsilí budování infrastruktury, začne se již tou dobou projevovat nedostatek dobíjecích stanic. Podle analýzy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) budou už kolem roku 2025 chybět v Česku asi 3 tisíce dobíjecích stanic, v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic.