PPF Group N.V. [PPF] podepsala dohodu s mediální společností Central European Media Enterprises Ltd. [CME] o jejím plném převzetí. To znamená, že PPF koupila TV Novu v Česku, ale i další televize v pěti zemích střední a východní Evropy. A to za cca 48,3 miliardy korun.  

Vážení čtenáři,

tento článek je na FB zneužíván k propagaci investic do kryptoměny Bitcoin. Důvody jsou následující. Fintag.cz se obrátil na skupinu PPF s otázkou, proč je FB plný falešných zpráv o PPF a Petru Kellnerovi. Odpověď PPF zní: „Vlna placených podvodných inzerátů vede na weby, které lákají na investice do kryptoměny Bitcoin. Podvodníci využívají falešná prohlášení Petra Kellnera, který údajně do této měny již investoval. / Varujeme všechny, kteří se s těmito reklamami setkají, aby na falešných webech nevyplňovali své osobní údaje ani nezadávali údaje ke své platební kartě. / Každý, kdo se s takovou reklamou setká, by ji měl nahlásit k zablokování přes formulář sociální sítě, kde se mu reklama zobrazí. PPF usiluje o stažení této podvodné reklamy ze sociálních sítí a podniká právní kroky proti subjektům, které tyto podvodné stránky provozují.“

Cílem akvizice je podle majoritního akcionáře skupiny PPF Petra Kellnera doplnění telekomunikačních aktivit skupiny PPF. CME je podle něj dobře fungující společnost a po jejím převzetí tak PPF neplánuje žádné překotné zásahy do jejího fungování. To ale jistě neznamená, že PPF neplánuje vůbec žádné zásahy.

„Chceme využít synergie mezi tvorbou mediálního obsahu a jeho distribucí. Motivem je tedy především rozvíjení telekomunikačního a mediálního byznysu,“ uvedl Petr Kellner.

CME provozuje televizní stanice v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku a v ČR, kde vlastní například TV Nova. Oslovuje 45 milionů diváků. Vysílá na 30 televizních kanálech, a to jak v modelu volně dostupných, tak placených kanálů.

Podle některých odborníků může nová akvizice PPF důkladně zatřást mediálním trhem nejenom v Česku, ale v celé východní a střední Evropě. Důvody? Aktuálně dochází ke změnám distribuce mediálního obsahu, ať se jedná o zábavu nebo reklamu, ve prospěch internetu a obecně telekomunikačních sítí. PPF přitom vlastní hned několik firem, které mohou využívat obsah tvořený CME a dál ho distribuovat divákům televizí CME. Stejně jako může CME „distribuovat“ těmto firmám svých bezmála 50 milionů diváků.

PPF, telekomunikace a internet

Telekomunikační společnosti činí v portfoliu skupiny PPF 23 procent. Jako první jmenujme středně velkou telekomunikační skupinu PPF Arena 1. Ta podniká prostřednictvím sedmi společností v šesti zemích střední a východní Evropy. Skupina má v regionu strategickou tržní pozici a úspěšně soutěží se skupinami Deutsche Telekom a Telekom Austria.

K hlavním firmám PPF Arena 1 patří Česká telekomunikační infrastruktura a.s. [CETIN]. Ta provozuje největší datovou a komunikační síť souvisle pokrývající celé území České republiky. Kromě fixní infrastruktury s optickými páteřními spoji a metalickým vedením spravuje také mobilní přístupovou síť a další služby pro mobilní operátory a další subjekty. Nespolupracuje přitom pouze s českými operátory, ale i s operátory zahraničními a operátory, které působí v hned několika zemích najednou. Kromě terminace hovorů nabízí například i mezinárodní datové linky. Samozřejmostí jsou také služby související s roamingem mobilních telefonů.

Jakkoli skupina PPF tvrdí, že nezasahuje do obchodního vedení společností, O2 Czech Republic a O2 Slovakia jsou další firmy, které vlastní a mají blízko k produkci CME. I zde se nabízí synergie, kterou zmínil Petr Kellner.

Totiž O2 Czech Republic aktuálně provozuje téměř osm milionů mobilních a pevných linek. Díky datovým centrům o celkové rozloze 7 300 metrů čtverečních patří k největším hráčům v oblasti hostingových a cloudových služeb, stejně jako v oblasti managed services. A jako jediná ve střední Evropě získala pro svá datová centra O2 certifikaci úrovně TIER III. Dále je i největším provozovatelem internetového televizního vysílání v Česku. Na Slovensku služby O2 Slovakia pak využívá více než 2 miliony lidí.

Jsou tu ale i další firmy. Jako například mobilní operátor Telenor, který poskytuje služby devíti milionům klientům hned z několika zemí. Je to Maďarsko, Bulharsko, Černá Hora a Srbsko. V regionu střední a východní Evropy Telenor přitom působí 25 let. Skupina PPF ho koupila loni na jaře v rámci transakce, která byla největší svého druhu v regionu od roku 2011. Aby ne, podle informací Fintag.cz za firmu zaplatila 2,8 miliardy euro [cca 75,6 mld. Kč]. Tedy více než nyní dala PPF za CME.

Akviziční financování

Ale zpět do Česka. TV Nova se do majetku PPF vrací po 15 letech. PPF ovládla zadluženou televizní stanici už v roce 2002. CME ji tehdy koupila zpět v roce 2005. Tehdy za ni zaplatila 642 milionu dolarů [cca 14,8 miliardy Kč]. Dnes za TV Nova a další stanice v pěti zemích PPF zaplatí 2,1 miliardy dolarů [48,3 miliardy Kč].

Podmínkou dokončení transakce je získání souhlasu akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí. CME v souvislosti s touto transakcí už svolává mimořádnou valnou hromadu. Schvalovací proces potrvá několik měsíců, což znamená, že podpis dohody je pouze prvním krokem PPF k převzetí CME.

PPF využije k nákupu CME i svých vlastních prostředků. A to ve výši 17 miliard korun. Zbylých 31 miliard pak už bude financovat prostřednictví akvizičního úvěru, jež zahrnuje i revolvingový rámec. Podmínkou sloučení těchto produktů do jednoho úvěrového rámce je obvykle shodná doba splatnosti a shodné zajištění těchto produktů.

Globálními koordinátory strukturovaného financování pro PPF jsou BNP Paribas a Société Générale. Financování transakce ve výši 1,150 miliardy eur bylo upsáno bankami BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Credit Suisse, HSBC, Société Générale a UniCredit v roli vedoucích aranžérů a bookrunnerů. Société Générale v rámci transakce vystupuje jako agent financování a Komerční banka jako agent zajištění. White & Case poskytovala poradenství na straně PPF a Allen & Overy na straně bank – vedoucích aranžérů.

Nákup politického vlivu?

„PPF jako firma nemůže a nechce, ač je z toho někdy podezírána, vstupovat do politiky. Naší prací a odpověd­ností je dobře řídit naše jednotlivé společnosti, dělat poctivě a efektivně náš byznys, držet se při tom západních podnikatelských standardů. Nemám rád mediální pózy, v PPF nestavíme sebe ani výsledky naší práce na odiv,“ napsal do úvodního slova výroční zprávy PPF za loňský rok Petr Kellner.

Na druhou stranu ale i dodal: „Neznamená to ale, že nám je jedno, kde a jak žijeme a kde budou žít naše děti.

To, zda Petr Kellner využije TV Nova k zasahování do politiky, ukáže až čas. Jisté ovšem je, že nákupem CME získal mediální vliv, který mu doposud na rozdíl od ostatních významných českých podnikatelů chyběl.

Andrej Babiš prostřednictvím svého svěřenského fondu ovládá mimo jiných médií deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny nebo Rádio Impuls. Někdejší vlastník OKD Zdeněk Bakala server Aktuálně, Hospodářské noviny, týdeník Respekt. Daniel Křetinský zase Blesk, Frekvenci 1, Evropu 2 i Reflex. Skupina Penta vlastní regionální Deníky. Ivo Lukačovič Seznam, Novinky, TV Seznam. Ti všichni více či méně skrytě určují agendu svých médií. Je otázka, zda to bude dělat i Petr Kellner.

Očekávat od něj lze leccos: „V dnešní rozdělené společnosti stále více převládá zjednodušené vidění světa na úkor dialogu a vzájemného naslouchání. Příliš mnoho lidí se jen vzájemně utvrzuje ve své vlastní interpretaci světa. Někdy se už zdá, že světy na sociálních sítích a virtuální obrazy jsou důležitější než reálné činy. Nemyslím si to.“

Napsal do výroční zprávy s tím, že novo­dobé ideologie mají tendenci omezovat svobodu, kreativitu a kritické myšlení. Nebo s tím, že dnešní západní společnost, a zejména Evropa, je ale stále více ovládána ideologií individuální nárokovosti, rovnostářstvím a relativizováním tradičních hodnot. Sám pak vyjádřil názor, že pro jeho generaci jsou svoboda, pracovitost, podnikavost a úcta k tradicím základními principy, na nichž formovala své názory a postoje.

Česká skupina se sídlem v Nizozemsku

Kellnerova skupina PPF investuje do mnoha odvětví od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, strojírenství, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti až po zemědělství. Působí ve 23 zemích v Evropě, Rusku, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 45 miliard eur [1,16 bilionu Kč]. Celosvětově zaměstnává 158 000 lidí. V Česku pak cca 14 000 lidí.

Jenom v roce 2018 odvedly české společnosti ze skupiny PPF do českého státního rozpočtu celkem 2,6 miliardy Kč na dani z příjmu. Na sociálním a zdravotním pojištění odvedly české firmy s majoritní majetkovou účastí skupiny 3,6 miliardy korun. Celkem tedy společnosti s majoritní majetkovou účastí skupiny PPF zaplatily státu v roce 2018 zhruba 6,2 miliardy korun na dani z příjmu a odvodech.

A to i přesto, že hlavní holdingové společnosti skupiny jsou registrovány v Nizozemsku. Důvodem registrace je podle vyjádření zástupců skupiny tamní stabilní legislativní prostředí, na nějž nemají politické výkyvy a výsledky voleb zásadní vliv. Dalším důvodem pak precizní dohody o ochraně investic s co největším počtem zemí celého světa. Což je podle vyjádření zástupců PPF vzhledem k jejím globálním investičním aktivitám zcela zásadní věc. Přičemž Česká republika, jak dodávají zástupci PPF, bohužel zatím takovou kontinuitu právního rámce a robustní ochranu investic v globálním měřítku nenabízí.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here