Česká republika patří ve využívání bezhotovostních platebních systémů Google Pay nebo Apple Pay mezi evropskou špičku. Přesto zaostává za zeměmi, jako je třeba Rusko nebo Ukrajina. Absolutní špička ve využívání plateb mobilem či hodinkami jsou pak země jako Čína, Indie a některé státy Jižní Ameriky.
Zájemci o platby telefonem stačí jen do mobilní aplikace zadat údaje o své platební kartě. Pro placení hodinkami je pak stačí jen aktivovat. Dalším novým fenoménem v oblasti bezhotovostního platebního styku jsou i takzvané odložené platby za zboží a služby pořízené na internetu. Alespoň to vyplynulo z konference Bankovnictví II.
Platby mobilem: Google, Apple, Samsung Pay aj.
Odborníci říkají, že se banky nových technologií obávat nemusejí. Což platí zejména pro ty z nich, které úzce spolupracují s technologickými firmami, jako je Google, Apple, Samsung a další.
„Služby, jako je Google Pay, Android Pay, ale i Apple Pay jsou zaváděny v úzké spolupráci s bankami. Ty při jejich zavádění hrají klíčovou roli,“ říká ředitel marketingu společnosti Google Petr Šmíd.
Představa, že by Google konkuroval bankám a svým uživatelům sám nabízel například úvěry, není podle něj příliš reálná.
„Banky, ale třeba i letecké společnosti a další subjekty pochopily, že využitím bezhotovostních platebních systémů mohou jenom získat. Rozšíří tím totiž nabídku svých služeb klientům, o které ale zároveň nepřicházejí,“ vysvětluje Petr Šmíd.
Jeho slova potvrzují i data z aktuálního průzkumu Mastercard. Podle něj osm procent respondentů průzkumu zvažovalo změnu banky, pokud neumožňuje platby mobilem. A tři procenta tak již učinila. Propojení bank se systémy, jako je Apple Pay, Google Pay aj. přitom není žádná věda. Děje se tak prostřednictvím systému API [Application Programming Interface]. Což je systém pro správu rozhraní pro programování nejen platebních aplikací.
Google Pay vs. Apple Pay
Platební aplikace Google Pay a Apple Pay v České republice využívají stovky tisíc lidí. Jejich oblíbenost roste zejména ve velkých městech. Oba systémy mají podle odborníků tuzemský trh rozdělený víceméně rovnoměrně. Podle průzkumu Mastercard ale vedou platby mobilem prostřednictvím Google Pay. Tu má ve svém telefonu 51 procent uživatelů. Na druhém místě jsou platby mobilem aplikací Apple Pay, kterou používá necelá čtvrtina uživatelů mobilních plateb. Není bez zajímavosti, že ti podle průzkumu platí mobilním telefonem daleko častěji než uživatelé ostatních aplikací.
V USA vede Apple Pay, v Číně Ali Pay
Zcela jinak ale vypadají poměry oblíbenosti jednotlivých aplikací, když se člověk podívá mimo Česko a Evropu. V USA jednoznačně vede Apple Pay, následovaná systémem Samsung Pay a až pak Google Pay. Docela jiným směrem se pak vydala Čína, kde bezhotovostnímu platebnímu styku vévodí Ali Pay.
Rozdíl mezi evropským, americkým a asijským trhem odborníci vysvětlují rozdílnou zkušeností tamějších lidí. Podle nich asijští uživatelé bezhotovostních platebních systémů přeskočili éru klasického bankovnictví a z hlediska bezhotovostního styku přišli rovnou do technologicky vyvinuté a rychle se rozvíjející společnosti. I proto raději nejdříve volí poskytovatele technologie a teprve pak řeší výběr banky.
Jak je to v Česku
V České republice tvoří platby mobilem a hodinkami cca sedm až osm procent všech bezhotovostních plateb. Podle průzkumu Mastercard placení mobilem přitom ale už využívá 31 procent Čechů. Před třemi lety to bylo 13 procent. Více než polovina uživatelů mobilních plateb pak platí mobilem kdykoliv a kdekoliv je to možné. Jsou tu ale i další trendy.
„Oblast stále skýtá velký potenciál, a to nejen u plateb prostřednictvím mobilních telefonů, ale i u nositelné elektroniky a dalších doplňků, kam patří náramky či prsteny,“ říká generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Ve svém názoru nezůstává jediný. Manažer produktů pro střední Evropu společnosti Visa František Jungr je taktéž přesvědčen o tom, že mobilní platby jsou jednoznačný trend.
„Klíčový nárůst vidíme hlavně poslední dva roky. A do budoucna nepočítáme s tím, že by se zastavil,“ tvrdí.
Podle něj je velkou výzvou vzdělávání lidí. Mnozí lidé mobilní platby totiž prozatím nevyužívají mnohdy kvůli nízkému povědomí o jejich výhodách a bezpečnosti placení. Technologie je přesto na postupu. Mobilem či hodinkami platí již přes 120 tisíc klientů například České spořitelny. V případě největší banky v Česku celkový počet transakcí s Apple Pay na platebních terminálech, v internetových obchodech a při výběrech z bankomatů dosáhl 7,2 milionu. Objem transakcí za osm měsíců byl pak téměř 3,5 miliardy korun. Průměrná výše jedné platby prostřednictvím Apple Pay se pohybuje okolo částky 500 korun. To je přibližně o 40 korun více než u Google Pay.
Jak je to s placením kartou
I přes rychlý rozvoj mobilních plateb ale země střední a východní Evropy stále mírně zaostávají v platbách kartou za západní Evropou. V evropských západních zemích se počet uskutečněných plateb prostřednictvím platebních karet pohybuje kolem 30 až 40 procent. V zemích východní a střední Evropy je to mezi 20 až 30 procenty. Absolutní výjimku pak tvoří skandinávské země, kde je kartou zaplaceno 80 až 90 procent plateb.
„Na druhou stranu vidíme i ve střední a východní Evropě silný růst placení platební kartou. U obchodníků jsme nyní na cca 25 %. Zbytek je hotovost, v případě internetu pak dobírka. A stále je velký rozdíl mezi městy a venkovem, kde přetrvává placení v hotovosti,“ upřesňuje František Jungr.
Placení online a odložené platby jako trend
Podle průzkumu Mastercard podíl Čechů s chytrým telefonem je dnes více než 91 procent. Ve věkové skupině 20 až 29 let je zastoupení 97procentní. Nejoblíbenějším operačním systémem je Android s podílem 86 procent. Mobilní bankovnictví má pak 48 procent Čechů.
U online nakupování Češi nejvíce preferují online platbu kartou [61 %] a bankovní převod [41 %]. Využívají také placení kartou na dobírku a hotovostí na dobírku [32 %]. Ze způsobů ověření online plateb kartou považují Češi za nejbezpečnější otisk prstu. Oblibu nákupů po internetu potvrzuje i Český statistický úřad [ČSÚ]. Online prodejny k letošnímu září zaznamenaly meziroční růst tržeb o 25,9 %.
Trendem v online nakupování se přitom stále více stávají i takzvané odložené platby. Důvodem je snaha ukončit placení takzvaně na dobírku, které není výhodné pro e-shopy. Data potvrzují i to, že ti, kteří tuto službu využívají, nakupují častěji než ostatní.
Mall Pay a Twisto Pay
Na tuzemském trhu odložené platby nabízí Mall Pay, což je společný systém internetového obchodu Mall a Československé obchodní banky [ČSOB]. Dále pak Twisto Pay, to využívá více e-shopů. Ty nabízejí tlačítko Twisto Pay. Za využití těchto systémů uživatel neplatí po určitou dobu žádný poplatek. U Twisto Pay je to 45 dnů, pak už je to za poplatek, u Mall Pay je to 14 dní, u některých klientů pak 30 dní. Poplatek je účtován až po těchto termínech.
„Odložená platba při nákupu online není poskytnutí úvěrů, není tam tedy žádné RPSN, nic takového. Jsou tam pouze poplatky ve chvíli, kdy klient nezaplatí to, co má, po uplynutí předem jasně dané lhůty,“ vysvětluje, jak systémy fungují, generální ředitel Mall Pay Adam Kolesa.
Dodává, že odložená platba se v praxi u klientů osvědčuje nejenom kvůli pozdější platbě, ale i kvůli tomu, že jsou na ni navázány další služby. Ať už je to doprava nakoupené zboží zdarma nebo nabídka pojištění zakoupených produktů.
Mobilní platby na internetu
„Očekáváme, že do budoucna bude mít takzvaná odložená platba podíl na trhu při nákupech online ve výši 10 až 15 procent, ne-li více,“ říká s tím, že zkušenosti s touto službu ukazují na dobrou platební morálku těch, kteří ji využívají. Problémy s prodlením platby Mall Pay zaznamenává asi jen u dvou procent klientů.
Zmiňuje i mobilní platby na internetu. Uvádí, že placení prostřednictvím mobilních telefonů na internetu stále mnoho lidí pro svou „komplikovanost“ odrazuje.
„Vidíme například to, že zákazníci online shopu Mall.cz přicházejí na jeho stránky z 50 % přes mobil, ale většina z nich nakupuje a platí prostřednictvím mobilního bankovnictví či klasicky na dobírku,“ uzavírá s tím, že je jen otázka času, kdy se i toto zlepší.