OObvodní soud pro Prahu 8 odročil na neurčito jednání o podstatě nároku na odškodné českých spotřebitelů, jejichž vozů se dotkla kauza Dieselgate. Celková žalovaná částka činí 1,4 miliardy korun. Koncern Volkswagen [VW] žaluje za emisní podvody 6 300 spotřebitelů, každý o 220 000 korun.
Obvodní soud pro Prahu 8 odročil na neurčito jednání ve věci společné
žaloby Safe Diesel, původně nařízené na 22. 11. 2019. Důvodem odročení je zejména dovolání společnosti Safe Diesel proti rozsudku Městského soudu v Praze, kterým byl zrušen dřívější rozsudek pro uznání vydaný Obvodním soudem pro Prahu 8.
Obvodní soud pro Prahu 8 nyní patrně vyčká, až některé významné otázky, včetně okolností vydání rozsudku pro uznání, budou přezkoumány Nejvyšším soudem České
republiky. Další kroky v řízení bude činit teprve po jeho rozhodnutí v závislosti
na výsledku dovolacího řízení.
K žalobě lze se stále připojit
Poškození vlastníci vozidel mají poslední šanci se k žalobě připojit. Jednání je naplánováno na 22. listopadu. Safe Diesel, která spotřebitele zastupuje, rozšířila 12. listopadu žalobu o dalších 450 vlastníků dotčených vozidel.
„Už jednou jsme úspěch zaznamenali. Obvodní soud pro Prahu 8 ve svém rozsudku z 22. března 2019 konstatoval, že společnost Volkswagen Aktiengesellschaft uznala nároky českých spotřebitelů na odškodnění v kauze Dieselgate v hodnotě přes půl miliardy korun,“ říká František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která zastupuje u soudu Safe Diesel.
Odvolací soud ale vrátil kauzu k projednání. Podle zástupců BBH se ale prozatím všechna soudní rozhodnutí točila okolo procesních záležitostí. Nyn soud jednání odročil na neurčito.
165 000 vozidel v ČR
V Česku se prodalo zhruba 165 000 vozidel dotčených emisním skandálem. V Německu již koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur a odškodnění se domáhají stovky tisíců vlastníků dotčených vozidel v celé Evropě. V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5 100 až 10 000 dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů.
Soud s koncernem VW není jediným sporem, který aktuálně běží. České firmy, které nakoupily nákladní vozy nad šest tun v letech 2004 až 2016 od předních evropských výrobců, mají možnost žádat o odškodné. Důvod je, že nákladní vozy nakoupily za ceny sjednané kartelovou dohodou mezi výrobci. Získat mohou až deset tisíc euro odškodného za každý nakoupený vůz.
Kauza Dieselgate aj.
Emisní skandál propukl před čtyřmi lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí [EPA] v září oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila „zařízení“, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software dokáže rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. Automobilka, která je částečně vlastněna i Spolkovou republikou Německo, za podvádění s měřením emisní zátěže zaplatila do USA více než 16 miliard dolarů.
„Nepřekvapuje mne, že klamavé praktiky automobilek si americké úřady na rozdíl od těch evropských nenechaly líbit. Že aféra Dieselgate, přišla ze Spojených států jenom dokazuje, jak moc se liší jejich přístup od přístupu evropského k problémům škodlivosti emisí z naftových, ale i benzínových motorů na lidské zdraví,“ říká pro Fintag.cz Michal Vojtíšek, docent na ČVUT v Praze a na Technické univerzitě v Liberci a specialista na motory.
Německé státní zastupitelství podalo v souvislosti s emisní kauzou obžalobu proti vysokým manažerům koncernu Volkswagen, včetně bývalého předsedy představenstva Volkswagenu Martina Winterkorna, ve které vyčíslilo celkovou škodu způsobenou emisní kauzou na 78 miliard eur.