Kosmetika, oblečení a knihy, to jsou nejčastější dárky, které Češi najdou pod vánočním stromečkem. Klenoty, hodinky a jiné luxusní doplňky jako vánoční dárky jsou spíše výjimka. Alespoň to vyplývá z průzkumu agentury Nielsen Admosphere.

Podle průzkumu se obdarovaní mohou letos pod stromečkem nejvíce těšit na kosmetiku. Tu plánuje koupit 49 procent dotázaných. Druhým nejčastěji plánovaným dárkem je oblečení [42 %]. Třetím pak knihy [26 %]. Rostoucí oblibě se ale těší dárkové poukázky [17 %]. Klenoty, hodinky a jiné luxusní doplňky jsou spíše vzácností [5 %].

Vánoční dárky ale nejsou zadarmo. Výdaje Čechů na vánoční dárky totiž každoročně narůstají. Podle průzkumu tak například osm z deseti Čechů uvedlo, že se chystá svým blízkým koupit více než jen jeden dárek.

„Výdaje Čechů na vánoční dárky od roku 2016 vzrostly o 55 procent. Vypovídá to o jejich neustále se zvyšující životní úrovni, přetrvávajícímu optimismu a ochotě utrácet,“ komentuje výsledky průzkumu generální ředitel úvěrové společnosti PROFI CREDIT Pavel Klema.

Zároveň dodává, že zatímco ještě v roce 2016 činila průměrná útrata za dárky 4,5 tisíce korun, loni už přesáhla šest tisíc korun. Letos pak podle průzkumu vyšplhala o další tisícovku na 7 046 korun. Ale ani tím náklady na Vánoce nekončí.

Nejen vánoční dárky, ale i potraviny aj.

Dárky zdaleka nejsou jedinou věcí, za kterou čeští spotřebitelé o vánočních svátcích utrácejí. Téměř všichni respondenti průzkumu [98 %] potvrdili, že kvůli Vánocům speciálně nakupují potraviny. Za ně v průměru podle průzkumu utratí 2 420 korun.

Druhou nejčastější položkou na vánočním seznamu je pak alkohol, který nakupuje 83 procent dotázaných. V průměru za něj vydají 675 korun. A nepotěšující zpráva pak je, že dvanáct procent respondentů v průzkumu uvedlo, že o svátcích propijí až tři tisíce korun. V této souvislosti není od věci připomenout, že nemírná konzumace alkoholu působí rakovinotvorně. Alkohol může být spouštěčem až 250 nemocí a poškozuje nejen konzumenta, ale i celou jeho rodinu.

Dalšími položkami, které je nutné do celkových výdajů o svátcích započítat, jsou vánoční dekorace. Ty kupuje 76 procent Čechů. Pak jsou to náklady na cukroví, ty potvrzuje 63 procent respondentů. Je to ale i stromeček, který každý rok kupuje 58 procent dotázaných, nebo exteriérová výzdoba. Do té peníze dává 42 procent. V součtu tyto položky pak podle průzkumu tvoří 5 251 korun.

Celkové náklady na Vánoce

Spočítáme-li náklady na dárky, potraviny a další položky, podle průzkumu se dostaneme k celkové částce ve výši 12 297 korun. A tu podle průzkumu plánují za letošní Vánoce Češi utratit.

„Celkové výdaje Čechů na letošní vánoční svátky tak oproti loňsku stoupnou o dvanáct procent, kdy celkové náklady na Vánoce Čechů v průzkumu vyšly na 10 987 korun,“ vypočítává Pavel Klema.

Poukazuje přitom i na zčásti paradoxní situaci. I když za Vánoce Češi každý rok dají více peněz, mnoho z nich v průzkumech uvádí, že pro ně Vánoce každý rok znamenají nezanedbatelnou zvýšenou finanční zátěž. A podle průzkumu přitom jen 56 procent z nich je zvládne ufinancovat ze svého běžného příjmu. Naopak 42 procent dotázaných připouští, že musí sáhnut do svých úspor. Další pak spoléhají při zvládnutí vánočních výdajů na výpomoc svých nejbližších rodinných příslušníků. Případně sáhnou i po půjče. Což se ale podle Pavla Klemy děje nejčastěji tehdy, když jim pro zvýšené vánoční náklady a při nedostatečné finanční rezervě, prostě nezbydou peníze na nepředpokládané výdaje. Což může být rozbité auto, domácí spotřebič nebo neuhrazené účty.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here