Objednávky dárků přes internet letos podle Asociace pro elektronicku komerci [APEK] přesáhly 52 miliard korun. To je 16% meziroční růst. Nejsilnější prodejní týden začal 9. prosince. Sezóna e-shopů pojede i po svátcích. To kvůli slevám.
Nejvíce se přes internet prodávalo v týdnu od pondělí 9. prosince, kdy obraty přesáhly za sedm dní 5,5 miliardy korun. Dnem, kdy se nejvíce nakupovalo, pak bylo pondělí 16. prosince, kdy Češi utratili na internetu přes 1,2 miliardy korun. Špička trvala zhruba do 20. prosince. To dopravci ještě garantovali dodání zboží před Štědrým dnem.
„Na nejvýznamnější prodejní období plynule naváží povánoční slevy, které spustí e-shopy prakticky ihned po svátcích,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Podle něj internetové obchody spustí zvýhodněné nabídky nejpozději na začátku nového roku, aby si vytvořily skladové kapacity pro nové sezónní zboží. Letošní prodej o svátcích prostřednictvím e-shopů hodnotí pozitivně. Podle něj dopravci i provozovatelé internetových obchodů letos většinou nezaznamenali žádné významné komplikace z hlediska doručování dárků pod vánoční stromeček.
Přes internet nakupuje 80 % Čechů
Podle výsledků výzkumu Nielsen Admosphere na internetu alespoň část nadílky hodlalo letos pořídit 78 procent českých uživatelů internetu. Většinu dárků si v e-shopech pořídí cca 37 procent z nich. Alespoň část vánočních nákupů provede on-line dalších 41 procent. A výhradně v kamenných obchodech pak nakoupí jen osm procent Čechů. Rozhodnutí o tom, kde nakoupit, nechávalo na poslední chvíli 14 procent Čechů.
A jaké zboží objednávají zákazníci na internetu nejčastěji? Na prvním místě jsou to hračky, které v e-shopech kupuje 45 procent nakupujících. Velký zájem je také o knihy [38 %], oblečení a obuv [36 %]. Jsou to ale i produkty pro zdraví a krásu včetně parfémů a kosmetiky [35 %]. Přes internet se ale také hojně nakupuje elektronika a samozřejmě mobilní telefony.
„Stále oblíbenější jsou pak vstupenky na kulturní akce a zážitkové poukazy,“ říká Jan Vetyška.
Rychlá tempa růstu
Loni e-shopy utržily 135 miliard. Předloni se v online obchodech podle Českého statistického úřadu prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 miliardy korun. V maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo v roce 2017 bez sta čtyři tisíce aktivních podniků a pracovalo v nich přes 13,5 tisíce osob. Proti roku 2013 se tak počet aktivních podnikatelských subjektů v tomto odvětví zvýšil o téměř jeden tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet.
–RED–