Prodej osobních automobilů se v Číně v první polovině února v důsledku epidemie nového typu koronaviru meziročně propadl o 92 procent. Vyplývá to z údajů Čínského svazu osobních automobilů [CPCA].
Podle agentury Reuters jde o první významné údaje, které demonstrují, jak tvrdě epidemie koronaviru zasáhla největší automobilový trh světa.
„V prvních únorových týdnech bylo otevřeno velmi málo prodejen aut a navštěvovalo je velmi málo zákazníků,“ uvedli zástupci CPCA.
Epidemie koronaviru prohlubuje útlum, se kterým se čínský automobilový sektor potýká již delší dobu. Vloni prodej osobních aut v Číně druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopalo zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.
Prodej osobních automobilů v Číně klesl již v lednu
V lednu se prodej osobních automobilů v Číně podle dřívějších údajů svazu výrobců automobilů [CAAM] propadl o 20 procent na 1,61 milionu vozů. Zaznamenal tak nejprudší pokles za osm let.
Jeden z představitelů CAAM minulý týden agentuře Reuters sdělil, že čínský automobilový trh v letošním prvním pololetí kvůli koronaviru pravděpodobně klesne o více než deset procent.
Celoroční pokles by se podle něj mohl pohybovat kolem pěti procent, pokud se ovšem do dubna podaří dostat epidemii pod kontrolu. Začátkem roku přitom CAAM letošní pokles odhadoval pouze na dvě procenta. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že podnikne nová opatření na podporu poptávky po automobilech.
Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto. Odbory minulý týden vyjádřily obavy, že koronavirus v Číně ohrozí podnikání firmy. Již loni automobilka na čínský trh dodala meziročně o 17 procent aut méně.
Jak je na tom mladoboleslavská Škoda Auto
Škoda Auto navíc musela vytvořit kvůli koronaviru speciální skupinu složenou ze specialistů na logistiku. Ta má na starost dodávky dílů vyráběných v Číně pro zajištění produkce v tuzemských závodech a u dodavatelů. Podle člena představenstva Škody Auto Dietera Seemanna má automobilka přímé dodávky dílů zajištěné dobře a neměly by být ohrožené.
„Máme tady ale dodavatele, kteří odebírají díly přímo z Číny, a tam to vypadá trochu hůře,“ řekl Dieter Seemann. Skupina podle něj pracuje na tom, aby se zamezilo problémům.
Firma ročně nakoupí tisíce dílů, největšími tématy je nyní zajištění dílů pro nový model Octavia a nové elektrické SUV Enyaq. Ročně do světa dodá 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34 000 lidí.
Počty obětí koronaviru stoupají
Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již 2 236 lidí. Nakažených je už více než 75 000. Během čtvrtka zaznamenala Čína 118 nových úmrtí, 115 z nich evidují úřady v nejpostiženější provincii Chu-pej. Nárůst počtu nakažených hlásí také Jižní Korea, kde je ohniskem město Tegu. Celkem se v pevninské Číně, do které se nepočítá Hongkong a Macao, do čtvrteční půlnoci nákaza potvrdila u 75 465 lidí.
Čínská centrální banka v reakci na nákazu koronavirem poprvé po třech měsících snížila základní úrokovou sazbu. To proto, aby podpořila domácí ekonomiku, která se navíc potýká s rychle rostoucí inflací. A to i díky prasečímu moru, který žene ceny masa v Číně nahoru. Roční primární úvěrová sazba [LPR], od které se odvíjí úrokové sazby, za které komerční banky poskytují úvěry domácnostem a podnikům, se sníží na 4,05 procenta z 4,15 procenta, oznámila banka.
–ČTK/RED–