Technologie mění vše. A platí to i pro povinné ručení. Téměř tři čtvrtiny majitelů vozidel při výběru povinného ručení využívají internetové online srovnávače. Přibližně třetina motoristů si vybrané pojištění sjedná online. Vyplývá to z aktuálního průzkumu jednoho z nich.
Podle něj 72 procent majitelů vozidel si aktuálně před uzavřením smlouvy porovnává nabídky jednotlivých pojišťoven na internetu. Přibližně polovina z nich některou z nabídek využije a pojištění si rovnou online i sjedná.
„Mezi největší bariéry vyššího využívání online srovnávačů patří přesvědčení o výhodnosti stávajícího povinného ručení a obavy ze ztráty soukromí,“ vysvětluje Ladislav Gruber z nejmenovaného tuzemského online srovnávače, který každý měsíc navštíví na 350 tisíc lidí.
Na druhé straně mnoho klientů těchto srovnávačů své obavy překoná, protože jim umožňují porovnat všechny nabídky na trhu. Mnohé z nich mají navázanou těsnou spolupráci s vybranými pojišťovnami, takže za daných podmínek sjednají výhodnější pojištění, než by klient dostal v pojišťovně. Problém je, že v mnoha případech nejvýhodnější nabídku určuje právě navázání „těsné spolupráce“ srovnávače na pojišťovnu.
Online srovnávače: Lidé jsou citliví na osobní údaje
Hlavní výhodou on-line srovnávačů i tak zůstává rychlé a přehledné srovnání nabídek na trhu. To je velice důležité, ať už se člověk rozhodne věc vyřídit prostřednictvím online srovnávače nebo přímo u pojišťovny, banky či poskytovatele energií. Dává mu to totiž relativně přesnou informaci, co se na trhu nabízí. A může vyjednávat o případné „slevě“.
Aktuální průzkum také ukázal, že Češi jsou u srovnávačů nejen u povinného ručení poměrně citliví na zadávání kontaktních údajů. Obávají se totiž, že je zprostředkovatelé zahrnou telefonáty a e-mailovými nabídkami.
„Osobní údaje, jako jsou jméno a příjmení vlastníka vozidla, věk, bydliště, e-mail a telefon, slouží pro účely zpracování cenových kalkulací a uzavření pojistné smlouvy,“ vysvětluje Ladislav Gruber.
Podle něj se může každý svobodně rozhodnout, zda chce i po sjednání pojištění zasílat informace o aktuálních nabídkách, akčních slevách nebo získávat tipy, jak ušetřit.
A není se čemu divit, že na permanentním informování klientů mají online srovnávače zájem. Důvod je, že i když je to právě povinné ručení, na které mnohé z nich kladou největší důraz [je povinné a trvá pouze rok, pozn. red.], v jejich nabídce lze najít informace od srovnání cen hypoték, přes ceny dodavatelů energií, až třeba po ceny alternativních mobilních operátorů.
Češi si myslí, že sami jsou nejchytřejší
Ale jsou tu i další háčky: Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že většímu využívání online srovnávače mnohdy brání mylné přesvědčení o výhodnosti stávajících smluv. Přibližně dvě třetiny dotázaných totiž věří, že jejich pojištění, ale i další smlouvy jsou výhodné.
„Jenže ve skutečnosti je tomu jinak. Mnozí majitelé vozidel mají zastaralé nebo nevýhodné smlouvy, tudíž za pojištění zbytečně přeplácejí. Průměrná úspora při využití srovnávače je na povinném ručení podle našich statistik 2 350 korun,“ tvrdí Ladislav Gruber.
Jeho slova potvrzují i další srovnávače, které upozorňují své klienty na to, že s nimi uspoří na jejich stávajících smlouvách povinného ručení v průměru cca 70 procent klientů. Přesto je podle Ladislava Grubera stále mnoho lidí, kteří dávají přednost sjednání povinného ručení na pobočce některé z pojišťoven. A to proto, že se mylně domnívají, že informace přímo od poskytovatele jsou spolehlivější a přesnější. Obávají se také, aby v nejlevnější nabídce sjednané na internetu něco důležitého nechybělo nebo aby neobsahovala skryté chytáky.
–RED–