Prodej mobilních telefonů se v Číně v únoru meziročně propadl o 54,7 procenta. Prodalo se jich jen 14 milionů kusů. V únoru se v Číně propadl o 80 procent i prodej aut. Export do Číny tak strmě klesá. Na druhou stranu tak aktuální výpadek některých z čínských továren dává příležitost i evropským firmám.
Největší podíl na propadu prodeje v únoru měla zařízení s operačním systémem Android, která vyrábějí mimo jiné čínské firmy Huawei a Xiaomi. Prodej těchto chytrých telefonů se v Číně v únoru snížil na 5,85 milionu z 12,72 milionu ve stejném období loni.
Propadl i prodej telefonů Apple. Ten v únoru spadl z 1,27 milionu loni na 494 tisíc letos. Akcie společnosti Apple po tomto oznámení na americké burze klesly o 7,9 procenta. Šéf Applu Tim Cook už minulý měsíc upozornil akcionáře, že firmě se kvůli slabé poptávce nepodaří splnit výhled tržeb na toto čtvrtletí. Čínské obchody Applu byly minulý měsíc zavřené i déle než dva týdny.
Organizace IDC a Canalys již dříve uvedly, že celkový odbyt mobilních telefonů kvůli poklesu poptávky a narušení dodavatelských řetězců vyvolaných koronavirem klesnou v Číně v prvním kvartálu zhruba o 40 procent.
Nejen prodeje mobilních telefonů, ale i aut
Prodej osobních aut v Číně v únoru spadl zhruba o 80 procent. S odvoláním na předběžné údaje to uvedl Čínský svaz osobních automobilů [CPCA]. Čína je přitom největším automobilovým trhem světa. Loni se tam prodalo 20,7 milionu osobních aut a více než 25 milionů všech vozidel.
Britská BBC v této souvislosti uvedla, že v Číně se začíná prosazovat prodej aut prostřednictvím internetu. Své vozy tak například nabízejí automobilky Geely, Tesla, BMW či Mercedes-Benz.
Přehled únorových prodejů osobních aut v Číně podle automobilek
Automobilka |
S kým má společný podnik [místo výroby] |
Počet prodaných vozů v únoru 2020 |
Meziroční pokles [%] |
BAIC BluePark | 1 002 | 65,1 | |
BYD | 5 501 | 79,5 | |
Geely Automobile | 21 168 | 75 | |
General Motors | SAIC Motor [Šanghaj] | 7 612 | 92,2 |
General Motors | SAIC Motor, Wuling [Kuang-si] | 11 800 | 88,1 |
Honda Motor | GAC, Dongfeng | 11 288 | 85,1 |
Volkswagen | JAC Motors | 11 550 | 63,4 |
Nissan | Dongfeng | 15 111 | 80,3 |
Toyota | FAW Group, GAC | 23 800 | 70,2 |
Volkswagen | SAIC Motor [Šanghaj] | 10 000 | 91 |
Pozn.: Zahraniční automobilky v Číně auta vyrábějí ve společných podnicích s čínskými protějšky. Některé automobilky uvádějí data pro jednotlivé závody, jiné úhrn dat. Skupina SAIC Motor, největší výrobce aut v Číně, má společné podniky s VW a GM, prodej v únoru úhrnem klesl o 86,9 procenta na 47 365 aut.
Export do Číny klesá
Propady prodejů a omezení čínské ekonomiky [nejen] kvůli koronaviru SARS-CoV-2 se promítají už do vývozu evropských zemí. Byť ještě ne zcela plně. Přesto objem vývozů například z Německa do Číny v lednu meziročně klesl o 6,5 procenta, dovoz klesl o půl procenta. Čína je největším obchodním partnerem Německa.
Celkový objem vývozu z Německa v lednu podle sezonně přepočtených údajů klesl na 110,9 miliardy ze 112,1 miliardy eur loni v lednu. Nižší byl i ve srovnání s prosincem, kdy činil 111 miliard eur. Dovoz pak letos v lednu klesl na 92,4 miliardy z 93,5 miliardy eur před rokem. Ve srovnání s prosincem se ale mírně zvýšil.
Jsou tu ale i „dobré“ zprávy. Například táborské firmě Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru, aktuálně roste kvůli koronaviru výroba snímačů. Zatímco v lednu a únoru vyrobila každý měsíc 400 000 těchto čidel, v březnu to bude asi 600 000 kusů. Brisk tak nahrazuje výrobu v některých čínských továrnách, které jsou kvůli šířící se nákaze novým typem koronaviru zavřené. Snímače, které Brisk nyní vyrábí navíc, jsou do osobních aut z koncernu Volkswagen.
„Proti lednu a únoru se to zvedlo o polovinu, to je velký nárůst. Díky koronaviru máme zvýšené požadavky, protože některé ty snímače šly z Číny, Volkswagen je tam montuje. V březnu teď vyrábíme víc, protože nahrazujeme některé tyhle výpadky,“ uvedl předseda představenstva firmy Mojmír Čapka. Snímačů loni Brisk vyrobil přes šest milionů.
–ČTK/RED–