Německá automobilová skupina Volkswagen uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Důvod je šíření koronaviru SARS-CoV-2 a s tím související potíže se zásobováním, lidskou silou i odbytem. Zastavení výroby se dotkne továren Škody Auto v Česku, továren na Slovensku, ve Španělsku, Itálii či Portugalsku. Výrobu zastavují ale i další automobilky.
Poslední směna ve většině provozů VW bude tento pátek, oznámil koncern. Automobilka Škoda Auto zastaví výroby ve všech třech českých závodech tuto středu ve 22:00. Zaměstnanci budou od 18. března do 29. března dostávat 70 procent platu, poté 75 procent. Ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem, napsalo vedení automobilky v dopise zaměstnancům.
Dnes zastaví výrobu i všechny tři slovenské továrny německého koncernu Volkswagen. Potvrdila to mluvčí Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovičová Makayová. Produkci od úterý přeruší i španělská divize VW – Seat, závod v portugalském Setubal a závody Lamborghini a Ducati v Itálii. VW se domnívá, že odstávka je jediné rozumné řešení nastalé situace, pokud chce chránit zdraví svých zaměstnanců a pomoci zbrzdit šíření nemoci Covid-19.
Přerušení výroby oznámila i německá automobilka BMW. A to na více než čtyři týdny. Přerušení produkce je zatím plánováno do 19. dubna. Dočasné zastavení produkce oznámila i automobilka Porsche. Porsche výrobu v továrnách v Lipsku a Zuffenhausenu zastaví od soboty, a to nejprve na dva týdny. Přerušení či omezení výroby v Evropě oznámil koncern Daimler i automobilka Ford.
Automobilky a situace v továrnách
Dnes byly závody v Bratislavě, Martinu a ve Stupavě ještě v provozu. Podle koncernu VW to bylo nutné, protože přerušení produkce se musí provést postupně a organizovaně. Volkswagen na Slovensku zaměstnává zhruba 15 tisíc lidí. V jeho struktuře hraje zvlášť důležitou roli továrna v Bratislavě, kde se vyrábí hned pět koncernových značek. Tento podnik je v případě potřeby také schopen převzít výrobu jiných zahraničních poboček.
Stejné rozhodnutí přechodně pozastavit od úterý veškerou výrobu oznámila španělská divize VW – Seat, která zaměstnává 14 800 lidí. Opatření se má dotknout 10 500 z nich.
Výrobu dočasně přerušují i další automobiloví producenti. Kolínská TPCA se zastaví příští týden. Dnes oznámila uzavření svých evropských závodů včetně továrny v Trnavě na západě Slovenska francouzská skupina PSA. Přerušení provozu ve většině závodů dnes ohlásil rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler [FCA]. Tyto odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března.
Automobilky a problémy s pracovníky
Automobilky řeší problém s odbytem, zásobováním díly kvůli uzavřeným hranicím, ale i s dojížděním zahraničních pracovníků. Kvůli frontám na hranicích a nutnosti použít vzdálenější přechody jezdí do práce až o několik hodin později. Největší potíže mají výrobci zaměstnávající pendlery z Polska. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu [SAP].
„Sdružení automobilového průmyslu intenzivně jedná jak s českými, tak zprostředkovaně s cizími úřady s cílem umožnit snazší přechod hranice pro takzvané pendlery. Ať již otevřením většího počtu hraničních přechodů na česko-polské hranici, nebo oddělením nákladní a osobní dopravy na hraničních přechodech tak, aby nedocházelo k několikahodinovým zpožděním,“ uvedl mluvčí sdružení Vojtěch Severýn.
Problém potvrdil i vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček [za ANO]. Problémy s dojížděním polských pracovníků mají podle sdružení kromě Škody Auto v Kvasinách například firmy Grupo Antolin, Klein automotive, Vitesco Technologies Czech Republic a částečně také Hyundai v Nošovicích, jehož zaměstnanci se na hranicích jen více zdrží a nenajedou navíc desítky kilometrů, jako jinde.
Problémy má i společnost Montec CZ, která zabezpečuje dodávky a servis výrobních technologií v ČR, Slovensku a Německu. Ta má kvůli uzavření hranic problém se zajištěním fungování výrobních linek ve velkých společnostech, jako jsou Škoda Auto, Hyundai, Continental, Bosch či Siemens.
Stejně tak otrokovický výrobce pneumatik Continental Barum. Ten chystá kvůli koronaviru odstávku výroby. Továrna bude stát o nadcházejícím víkendu [21.3. až 22.3], poté pojede v omezeném režimu a mimořádná odstávka potrvá od 28. března do Velikonoc. Continental Barum je největším zaměstnavatelem ve Zlínském kraji, pracuje v něm asi 5 100 lidí.
Význam automobilového průmyslu
Fronty na hranicích zaberou běžně tři až čtyři hodiny. Vážnou situaci potvrzuje i šéfka marketingu personální agentury Grafton Recruitment Jitka Součková. Podle ní je nejvíce kritická situace v průmyslových zónách u polských hranic. Prezident Asociace pracovních agentur [APA] Radovan Burkovič upozornil, že APA nyní řeší otázky, které mohou zastavit provoz mnoha továren a firem. Například výrobci dopravních prostředků mají 250 tisíc agenturních zaměstnanců.
„Bez nich se linky nerozjedou, to nejsou žádní lidé navíc, ale běžná součást provozu,“ uvedl.
Tuzemští automobiloví výrobci zaměstnávají přes 133 tisíc lidí. Z toho 78 tisíc pracovníků tvoří zaměstnanci dodavatelských organizací a 45 tisíc lidí pracuje pro finální výrobce. V účelových organizacích našlo uplatnění přes 10 tisíc pracovníků.
Automobilový průmysl reprezentuje 26 procent průmyslové výroby a 23 procent exportu ČR. Podílí se jednou třetinou na investicích do výzkumu a vývoje. V roce 2018 vykázaly automobilky celkové tržby 1,1 bilionu korun.
–ČTK/RED–