V souvislosti s šířením koronaviru SARS-CoV-2 v Česku nabídla Raiffeisen stavební spořitelna [RSTS] jako jedna z prvních finančních institucí klientům odklad splátek úvěrů o tři měsíce. O možnosti odložení splátek hypoték a úvěrů hovoří i banky. Ty zatím hledají způsob, jak klientům tuto možnost nabídnout.

Klienti Raiffeisen stavební spořitelny mohou zdarma využít posun svých splátek a vkladů v souvislosti se současnou situací v ČR až o tři měsíce.

„Pokud naši klienti nyní potřebují pomoc ve formě odkladu splácení, snažíme se jim vyjít vstříc. Ideálně by nás měli kontaktovat přes naše stránky či call centrum a my se jim co nejdříve ozveme zpátky s dalšími informacemi,“ říká místopředseda představenstva RSTS Pavel Chmelík.

Podle mluvčí stavební spořitelny Lenky Molnárové jsou žádosti o odklad splátek klientů, kteří se vinou šíření nákazy koronavirem SARS-CoV-2 dostali do finančních problémů, řešeny přednostně.

„Zároveň těmto klientům, kteří se ne vlastní vinou dostali do problémů, nehrozí, že by se poté, kdy jim splátky odložíme, dostali v registrech dlužníků do skupiny neplatičů. Toto máme ošetřeno,“ uvedla Lenka Molnárová pro Fintag.cz.

Přidala se i Buřinka

Možnost odkladu splátek u úvěrů následně oznámila i Buřinka, Stavební spořitelny České spořitelny. Buřinka uvedla, že splátky začne Buřinka odkládat již od 1. dubna. Klienti nebudou muset v průběhu tří měsíců odkladu platit žádné splátky ani poplatky a Buřinka za ně navíc uhradí pojištění schopnosti splácet, mají-li ho sjednané. Buřinka jedná v tomto ohledu v souladu se svou mateřskou společností Českou spořitelnou.

Desítkám tisíc našich úvěrových klientů v důsledku epidemie koronaviru dramaticky poklesly příjmy. V tuto chvíli potřebují jak peníze na zajištění každodenních potřeb, tak alespoň trochu klidu a jistoty, že situaci zvládnou. Pevně věřím, že tříměsíční odklad splátek jim v tom pomůže,” uvedl předseda představenstva a generální ředitel České spořitelny Tomáš Salomon.

Žádosti budou vyřizovány maximálně rychle a zcela online přes formulář na webu Buřinky bez nutnosti někam chodit. Klienti mohou žádat o odklad splátek u všech svých splátkových úvěrů, které u Buřinky mají.

Odklad splátek chystají i banky

O odkladu splátek u spotřebitelských úvěrů a hypoték hovoří i banky. Tuto možnost otevřeně nabídla například Česká spořitelna s tím, že bližší informace brzy upřesní. S nabídkou úlev ale přicházejí i další banky. Jednou z nich je třeba Sberbank, která má mít podle informací Fintag.cz již i zpracován mechanismus, jak klientům nabídnout odklad splátek, aniž by se dostali do skupiny neplatičů v registrech dlužníků. Obdobný online systém nyní alternativně testuje i Moneta, ale i další banky. Podle aktuálních informací z České bankovní asociace [ČBA] možnost odkladu splátek pro klienty postižené dopady současné situace má mezi bankami širokou podporu. A nabídnout by ji měla většina bank.

„Klienty, kteří mají o odklad splátek zájem, nicméně asociace prosí o trpělivost. V rámci českého bankovnictví se jedná o bezprecedentní krok, který je nutné vyladit jednak uvnitř jednotlivých bank, tzn. nastavit procesy a systémy, jednak také s Českou národní bankou, aby tyto kroky a nastavení nebyly v rozporu se zákony a pravidly bankovního dohledu, který Česká národní banka provádí,“ říká v prohlášení ČBA její mluvčí Monika Petrásková.

Česká národní banka není proti

Česká národní banka se přitom již vyjádřila v tom smyslu, že považuje možnost odložení splátek u úvěrů ze strany komerčních bank u klientů postižených dopady šíření nákazy za v tuto chvíli vhodné řešení. Zejména z hlediska bank, protože tak si pojistí, že úvěr jim bude skutečně splacen.

„Takovýto odklad splátek nemusí dle platných pravidel vést k přeřazení pohledávky banky mezi tzv. klasifikované, respektive nevýkonné pohledávky. Bankovní rada považuje využití této flexibility dohledu za žádoucí,“ uvedla v prohlášení České národní banky [ČNB] její mluvčí Markéta Fišerová.

Podle Moniky Petráskové ve věci zápisu do registru dlužníků u odkladu splátek stále běží diskuze o tom, jak postup bank v této věci ujednotit.

„Do té doby se v této věci musí klienti obrátit na svou banku, která jim spotřebitelský úvěr či hypotéku poskytla,“ upřesnila.

Důležité je komunikovat

Důležitost komunikace ze strany klientů potvrzují jak zástupci bank, tak psychologové.

„Pokud se vinou mimořádné situace způsobené epidemií koronaviru ocitnete ve finanční tísni, která by vám neumožnila hradit splátky úvěrů, spotřebitelské půjčky, kreditní karty, kontokorentu, hypotéky, kontaktujte co nejdříve svou banku,“ říká například mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.

Klienti banky přitom mají na výběr ze tří možností, co udělat. Tou první je požádat o odklad splátek, pokud to jejich banka umožňuje. Druhou je požádat si o snížení splátek, to umožňují všechny banky. A v případě problémů se splácením více úvěru si požádat o jejich sloučení a snížení splátek. Případně i odklad splátek, pokud to banka umožňuje.

Podle psychologů za současné situace, kdy mnoho domácnosti ze dne na den přišlo o živobytí, ostych není na místě.

„V těchto chvílích je důležité zůstat v realitě a uvědomovat si, co se děje teď a tady. Odlišovat od skutečnosti naše představy a fantazie. […] Pátrejte a aktivně využívejte i možnosti kolem sebe. […] Buďte upřímní a vyjádřete všechny vaše obavy a nejistoty. V krizové situaci není potřebné si na něco hrát a nasazovat si masku,“ uzavírá psycholog a terapeut Boris Štepanovič.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here