V období 2016–2018 inovovalo v Česku své produkty nebo podnikové procesy v průměru celkem 47 procent podniků. Ve skupině velkých podniků to bylo 74 procent. Inovace firmy nejčastěji provádějí ve vlastní režii. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu [ČSÚ].
Mezi nejvíce inovativní odvětví se řadily podniky z informačních a komunikačních činností, kde inovovalo 65 procent z nich. Ve zpracovatelském průmyslu dosáhl podíl inovujících podniků 51 procent. Zde byl premiantem v zavádění inovací farmaceutický průmysl [80 %]. V automobilovém průmyslu zavedlo inovace 56 procent podniků. Častěji inovují velké firmy. Nový či podstatně zlepšený výrobek či službu na trh uvedlo 27 procent podniků.
„V roce 2018 dosáhly tržby firem s produktovou inovací téměř 4,2 bilionu korun. Za inovované výrobky však utržily 1,1 bilionu korun. Většina tržeb tak pocházela z prodeje neinovovaných produktů. Pouze v elektronickém průmyslu utržily podniky více za inovované produkty než za neinovovanou produkci, a to v poměru 61 procent ku 39 procentům,“ říká z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ Václav Sojka.
Podle něj se firmy při svých inovačních aktivitách více soustředily na inovace podnikových procesů. Ty v období 2016–2018 zavedlo rovných 40 procent podniků. Sem spadají inovace vnitřních procesů. To jsou hlavně inovace marketingových metod a inovace spojené s organizačními změnami.
Kvalitnější produkty i produkce
Firmy v roce 2018 investovaly do inovačních aktivit 151 miliard korun. Z toho do výzkumu
a vývoje, jak vlastního, tak i nakoupeného, 55 miliard korun. Pořízení strojů, zařízení, budov a softwaru tvořilo polovinu celkových investic do zavádění inovací.
Nejčastějším výsledkem produktových inovací bylo dle ČSÚ zvýšení kvality stávající produkce. Tu uvedlo jako hlavní výsledek 37 procent firem s produktovou inovací. Jen šest procent uvedlo vstup na nové trhy z hlediska poskytovaného sortimentu. Tři procenta uvedlo inovace z hlediska geografického.
Největší část celkových výdajů na inovace [71 %] byla vynaložena podniky ve zpracovatelském průmyslu. Zde nejvíce vydaly na inovační aktivity [25 mld. Kč] firmy působící v automobilovém průmyslu. Celkově podniky investovaly do inovací 2,1 procenta svých tržeb. Nejvyšší podíl [5,3 %] zaznamenaly podniky působící v informačních a komunikačních činnostech.
Firmy nejčastěji inovují za své
Podle ČSÚ firmy vyvíjejí produktové inovace i inovace podnikových procesů převážně ve vlastní režii. Jen 28 procent inovativních firem uvedlo, že na inovacích spolupracuje s jiným subjektem.
„Nejčastěji šlo o spolupráci s dodavateli. U firem pod zahraničním vlastníkem pak s podniky v rámci jejich skupiny. S vysokými školami, jako v pořadí druhým nejčastějším partnerem, spolupracovalo jedenáct procent inovativních podniků,“ říká vedoucí oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ Eva Myšková Skarlandtová.
Významnou roli hraje veřejná podpora inovačních aktivit. V období 2016–2018 využilo některou formu veřejné podpory 28 procent inovujících společností. Ze zdrojů EU i z veřejných zdrojů ČR to bylo shodných 17 procent inovujících firem. Důležitá je podpora inovačních aktivit ze strany EU zejména pro středně velké podniky.
–DNA–