Online zábava v době pandemie covid-19 posiluje

191

Online zábava hlásí rekordní nárůsty sledovanosti. Lidé ji nejvíce konzumují prostřednictvím chytrých telefonů. Jejich nadprůměrné používání potvrdilo v celosvětovém průzkumu společnosti GlobalWebIndex 70 procent respondentů. Největší zájem je o zpravodajství, filmy, hry, ale i erotický obsah.

„Chytré telefony nyní více využívá 70 procent respondentů průzkumu. Vedou mezi nimi Španělé a Italové. Za telefony následují laptopy, ke kterým častěji usedá 40 procent lidí, a stolní počítače s nárůstem 32 procent oproti běžnému stavu,“ říká Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech.

Podle ní během pandemie sleduje až 36 procent lidí výrazně častěji zpravodajství. Například sledovanost zpravodajských stanic stoupla o 270 procent, u dětských kanálů to bylo 35 procent. Zájem o zpravodajství přitom roste nejrychleji ze všech sledovaných online aktivit napříč státy i věkovými skupinami s výjimkou „generace Z“. Tedy lidí pod 25 let, kteří raději sledují seriály a filmy a tráví čas s rodinou.

„Zájem ale roste i o tištěná média. Po nich nyní častěji sáhne 5 procent světové populace,“ upřesňuje Adéla Denková.

Dodává, že během pandemie roste i počet lidí, kteří hrají online hry. Těch podle průzkumu přibylo o 19 procent. Největší herní platforma Stream v březnu zaznamenala o téměř 24 procent více uživatelů oproti únoru a až 37% nárůst ve srovnání s loňským březnem.

Online zábava a Louise de Funes

Lidé v izolaci si také krátí čas sledováním filmů a seriálů dostupných skrze online streamovací služby. Jednou z nejznámějších je Netflix. Ta funguje ve 190 zemích světa. V době, kdy většina akcií zažívá propad, se Netflix drží na podobných číslech jako na začátku března. Tehdy vyšla cena jedné akcie Netflixu zhruba na 381 dolarů a k prvnímu dubnu se cena propadla pouze na 364 dolarů.

To, že online zábava a filmy, které do ní patří, lidem pomáhají v současné době, potvrzuje i zpráva z Francie. Tamější kanál France 2 například slaví úspěch s reprízami filmů Louise de Funese. Film Velký flám, který se se 17 miliony návštěvníky stal hitem ve francouzských kinech, k televizním obrazovkám nyní přilákal až pět milionů diváků. I proto France 2 na program zařadila snímek Rabín Jákob, Pošetilost mocných a Hibernatus.

Roste i objem stahování pirátských kopií filmů a seriálů na internetu. Jejich nárůst je bezmála o 170 procent. Důvodem jsou přijatá opatření proti šíření koronaviru, zejména pak zavřené školy a to, že více lidí zůstává doma.

Zájmu o stahování přispívá i vstřícnost poskytovatelů připojení. Operátoři například nabídli neomezená mobilní data, největší kabelový operátor UPC zase přišel se zvýšením rychlosti připojení. Uživatelé přípojek o rychlosti 50 Mbit/s získali až 150 Mbit/s a u 150 Mbit/s UPC zvedla rychlost na dvojnásobek. Největší stahovací portál Uložto.cz nabídl pětinovou slevu na kredit pro rychlé stahování.

Roste zájem o erotiku

Roste sledovanost i erotických programů v kabelových a internetových televizí. Ta se téměř ztrojnásobila. Erotický nebo pornografický obsah přilákal na internetové weby v době karantény o 20 až 25 procent více Čechů.

„Web Pornhub například začal v některých zemích poskytovat prémiový obsah zdarma. Nejprve k tomuto kroku přistoupil v zasažené Itálii, kde takto návštěvnost služby stoupla přes noc o polovinu,“ říká Adéla Denková.

Což platí i pro Česko. Někteří provozovatelé ke zvýšenému zájmu pomohli tím, že běžně placené kanály poskytli v rámci základní nabídky. To udělala například O2, která ke všem tarifům přidala kanál PornHub TV. Alespoň jednou si tento program pustil každý čtvrtý zákazník O2 TV a průměrně strávil sledováním tohoto kanálu 21 minut. Operátor se proto rozhodl tuto akci u vybraných tarifů prodloužit.

Podle Adély Denkové se Česko řadí k zemím, kde během epidemie začalo Pornhub nově sledovat více žen než mužů. Zatímco mužských diváků u nás přibylo pouze 15 procent, přírůstek ženských divaček byl téměř dvojnásobný. Slováci zase na Pornhubu zabodovali ve vyhledávání klíčových slov coronavirus, corona virus, corona či covid. Mezi 20. únorem a 16. březnem to byli právě naši východní sousedé, kdo tato témata vyhledával nejčastěji.

Písničky na konec

Nemoc covid-19 se promítá také do statistik hudebního průmyslu. Streamovací služba Spotify sleduje i žebříček virálnosti, tedy statistiku úspěšnosti písní na sociálních sítích. V top desítce virálních hitů českých uživatelů Spotify se na konci března držely tři písně, které v názvu obsahují slovo „Corona“. Ve světovém srovnání tohoto umístění dosáhl pouze americký rapper LIL NYX se svou novinkou Corona Virus. Ten ve virálnosti dosáhl na konci března na celosvětovou jedničku, zatímco u nás se musel spokojit se čtvrtou pozicí. V Česku zabodoval se svou skladbou Roušky hudebník Xindl X [v přiloženém videu].

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here