Odpor zástupců některých českých firem, ale i pochybnosti zdravotníků a politiků vzbuzuje záměr, aby americký Honeywell Aerospace vybudoval u Olomouce závod na výrobu respirátorů se smluvní garancí, že je od něj bude Česko odebírat. Plán na stavbu nového závodu 8.4. oznámil vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček [za ANO].
Karel Havlíček uvedl, že spolu s premiérem Andrejem Babišem [ANO] v posledních dnech intenzivně jednají o plánu se zástupci Honeywell Aerospace. Řekl, že zástupci vlády a vedení americké firmy jsou těsně před uzavřením dohody. Potvrdil, že Honeywell nedostane investiční pobídku, ale stát se zaváže odebírat část produkce. V továrně by mělo pracovat cca tři stovky lidí. Plán však vzbuzuje mnoho nevole kvůli tomu, že garanci by měla získat zahraniční firma.
„My jsme ten materiál [na výstavbu závodu společnosti Honeywell a záruk na odběr respirátorů ze strany Česka] na vládě neprojednávali. Ten materiál nebyl projednán. A stejně tak máme i mnoho otázek na Ministerstvo průmyslu a obchodu. Chceme vědět, jak by to v této věci bylo s využitím českých kapacit, případně zahraničních na našem území,“ uvedl dnes [14.4.] na tiskové konferenci například ministr vnitra a předseda Ústředního krizového štábu Jan Hamáček [ČSSD].
Proti poskytnutí garance na odběr respirátorů se vyslovují jak zástupci českých firem, tak i zdravotníci. Například náměstek ministra zdravotnictví Filip Vrubel uvedl, že strategií resortu je nakupovat hlavně české produkty. To znamená podporovat tuzemský průmysl a firmy, které vzhledem k omezením a mimořádným opatřením nemohou vyrábět nebo nemají dostatečný odbyt pro své dosavadní zboží.
[Ministerstvo bylo v minulých dnech mimo jiné kritizováno za to, že nevyužilo nabídku českého výrobce termokamer pro nemocnice, pozn. red.]
Honeywell a ČR: Co se dohaduje
Informace o tom, jaké jsou možnosti českých firem zajistit výrobu respirátorů, nejsou prozatím dostupné. Není známo ani to, zda by se na výrobě americkou firmou podílely jako subdodavatelé. Ministr a vicepremiér Karel Havlíček na Twitteru pouze oznámil, že závod na výrobu respirátorů Honeywell by měl mít výrobní kapacitu pro celou střední Evropu a Honeywell by ho měl vybudovat ve svém areálu u Olomouce.
„Dohoda není v režimu investičních pobídek, ale částečným odebráním produkce. Tu využijeme pro české zdravotnictví, energetiku, průmysl, pro správu hmotných rezerv, a ještě budeme mít důležitý exportní artikl. Staneme se tak v této oblasti plně soběstačnými a nezávislými na dovozu,“ uvedl Karel Havlíček.
Honeywell Aerospace má v tuzemsku vývojové inženýry, konstruktéry i výrobu. V ČR největší vývojové centrum v Evropě a zároveň svůj největší evropský závod zaměřený na letecké motory. Honeywell Aerospace Olomouc vyrábí statické díly pro pomocné energetické jednotky a motory americké mateřské společnosti Honeywell. Výrobky z Olomouce používají přední výrobci dopravních, nákladních a vojenských letadel. Mateřská společnost Honeywell International se sídlem v USA ve světě zaměstnává zhruba 130 000 lidí.
Se zástupci [stejně jako se zástupci dalších amerických leteckých společností, jako je GE Aviation nebo Bell Helicopter] nejedná Karel Havlíček poprvé. První jednání uskutečnil při své, to již spolu s premiérem Andrejem Babišem, návštěvě USA loni v září. Jednání probíhala na téma vývojové i výrobní kooperace.
„Důležitá je pro mě optika českých leteckých firem, abych mohl zohlednit jejich zájmy,“ uvedl tehdy Karel Havlíček.
Český letecký průmysl a USA
Přitom platí, že v leteckém byznysu jsou USA významným obchodním partnerem Česka. To do USA vyváží letadla, motory a komponenty. Podle dostupných údajů Českého statistického úřadu [ČSÚ] z bilance vybraných 28 položek, jež představují jádro českého leteckého vývozu do světa, patří USA první příčka, dvojkou je Francie a třetí je Rusko.
Tři stovky letounů L-39 české výroby v USA našly uplatnění v soukromém sektoru. Stroje L-159 navíc slouží americké armádě pro výcvik. Jejich výrobce, společnost Aero Vodochody Aerospace, se však mezi významné hráče česko-americké letecké linky zařadila také díky dodávce zhruba 400 kokpitů pro vrtulníky Sikorsky Black Hawk [jedná se o dlouhodobou zakázku]. Aero od amerických firem rovněž nakupuje. Firma předloni podepsala dohodu o společném záměru [letter of intent] na nákup dvanácti nových letounu L-39 NG [na obrázku, pozn. red.] s americkou společností RSW Aviation.
Dodejme, že tržby největšího českého leteckého výrobce se podle vyjádření firmy mají letos zdvojnásobit na téměř šest miliard korun v porovnání s očekávanými výsledky roku 2019. Na nárůstu tržeb se podílí zejména nové zakázky v oblasti údržby letounů, navýšení výroby na programu Airbus A220 a zahájení sériové výroby nového cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG.
Nejen Aero Vodochody
Jsou tu ale i další výrobci. PBS Velká Bíteš, která pro letecký průmysl vyvíjí a vyrábí turbínové motory, pomocné energetické jednotky [APU] a klimatizační systémy, má v USA dceřiný podnik PBS Aerospace. Firma cílí na dodávky motorů pro americký trh bezpilotních prostředků [UAV]. PBS chce rovněž dodávat APU pro americké vrtulníky. A právě tomuto byznysu může pomoci státní podpora. A dále: Vizí budoucnosti leteckých pohonů jsou hybridní a plně elektrická řešení. Čeští pionýři elektrického létání jsou lidé ze společnost MGM Compro. V současné době MGM Compro vyváží za oceán 15 procent své produkce. Podle nich se však potýkají s převahou národní podpory hybridního či plně elektrického létání výrobců z Německa, či USA.
Češi mají také významný podíl na americkém trhu malých sportovních letounů kategorie LSA. Jedním z největších domácích výrobců je společnost Czech Sport Aircraft. V USA patří Czech Sport Aircraft k tradičním lídrům prodeje letadel kategorie LSA již od roku 2005. Počet letadel Sport Cruiser registrovaných v USA k dnešnímu dni činí 287. Celkově v počtu LSA letadel provozovaných v USA firmě patří dlouhodobě druhá příčka.
Americké investice v českém leteckém průmyslu
Významným dílem ke globálnímu know-how českého leteckého průmyslu přispívají americké letecké investice. Navazují na tradici české letecké výroby a přispívají k posílení postavení na světové scéně, zejména ve výrobě leteckých motorů. V Česku mají globální obři své výrobní základny i vývojová centra.
„Spojené státy americké se v podílu celkových zahraničních investic v leteckém sektoru řadí na přední místa. Působí u nás giganti jako GE Aviation, Bell Helicopter nebo Honeywell. Další prostor pro spolupráci se otevírá ve výzkumu a vývoji,“ uvedl v minulosti generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.
Podle něj USA patří první příčka v zahraničních investicích dojednaných prostřednictvím agentury CzechInvest do leteckého sektoru. CzechInvest pomohl s americkými investory dohodnout jedenáct projektů do leteckého odvětví. Souhrnná hodnota amerických leteckých investic za podpory CzechInvestu činí skoro 7,4 mld. korun za uplynulých 15 let.
Dodejme, že podle nedávné studie investičních a obchodních aktivit mezi Českou republikou a USA, kterou zpracovala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR [AMSP ČR] pro české vývozce a výrobce je i nadále jedním z nejperspektivnějších oborů pro export do USA civilní letecký průmysl. Rozvoj zažívají letadla určená pro práci v zemědělství či pro sportovní a rekreační účely.
–DNA–