Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku po více než třítýdenní odstávce obnovuje výrobu. Výroba pojede na dvě směny namísto obvyklých tří. Další automobilky se na obnovu výroby teprve připravují včetně jejich dodavatelů.
Výroba v Nošovicích byla kvůli pandemii covid-19 přerušena v sobotu 21. března a znovu se rozjede dnes v 06:00. Hyundai výrobu obnoví jako první velký producent osobních vozů v Česku. Další Jihokorejská automobilka Kia Motors, která má závod u Žiliny na severu Slovenska, obnovila po dvou týdnech výrobu již 6. dubna. Naopak kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile [TPCA] prodloužila odstávku výroby z 17. 4. do 4.5.
„Z důvodu hladkého náběhu výroby začneme dvousměnným provozem se střídáním ranní a odpolední směny. Zaměstnanci, na které v jednotlivých týdnech vyjde noční směna, obdrží náhradu mzdy ve výši 70 procent průměrného výdělku,“ uvedl mluvčí automobilky Hyundai Pavel Barvík.
S rozjezdem automobilky obnoví výrobu i její subdodavatelé. Pro mnoho z nich jde o existenční nutnost. Podle Pavla Barvíka při rozjezdu výroby jde o dokonalé sladění a naplánování činností zaměstnanců automobilky a jejích dodavatelů.
„Celkově se v Moravskoslezském kraji jedná o zhruba 12 000 lidí. Z toho je 3300 našich zaměstnanců a 8 700 zaměstnanců pracujících pro naše přímé dodavatele v regionu,“ upřesnil Pavel Barvík s tím, že většina zaměstnanců automobilky pochází z regionu.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Automobilka v něm vyrábí typy Hyundai Tucson, několik verzí modelu Hyundai i30. Od letošího března i první vůz na elektrický pohon Kona Electric. Slezská továrna produkuje zhruba 1 500 aut denně, loni vyrobila 309 500 vozů.
Škoda obnoví provoz do 27. dubna
Mladoboleslavská Škoda Auto, kde se výroba zastavila 18. března, odstávku v závodu v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí prodloužila hned třikrát. Obnovit výrobu chce do 27. dubna. Původně se měla výroba spustit v pondělí 6. dubna. Informaci o prodloužení odstávky firma sdělila zaměstnancům prostřednictvím SMS zprávy. Také jim zaslala dopis, kde uvádí i důvody prodloužení odstávky.
„Reagujeme tak na stále nízkou poptávku po vozech, na stávající výzvy v dodavatelském řetězci a na přetrvávající opatření související s pandemií koronaviru a omezující veřejný život v Česku i v zahraničí,“ napsala v dopise podepsaném předsedou představenstva Bernhardem Maierem a členem představenstva Bohdanem Wojnarem.
Vláda dle dopisu firmu finančně podporuje prostřednictvím podpůrného programu Antivirus. Odbory automobilky uvedly, že firma nyní denně ztrácí 12 milionů euro [asi 326 mil. Kč].
„Což bohužel bude zasahovat do rozvoje naší společnosti velmi výrazně. Podpořte, prosím, co nejrychlejší ale bezpečný návrat do práce, tak aby byla do budoucna zajištěna pracovní místa a obživa našich rodin. Nezapomínejte na to, jak jsme důležití pro naše regiony a ČR,“ uvedly odbory v dopise podepsaném odborovým předákem Jaroslavem Povšíkem.
Kdy obnoví provoz Volkswagen a Ford
Na obnovu výroby se připravuje i vlastník Škody, koncern Volkswagen. Ten plánuje již 20. dubna částečně otevřít svou továrnu ve španělském regionu Navarra. V tomto týdnu navíc španělská vláda umožnila Španělům opět chodit do práce. Továrna Volkswagenu na severu Španělska by měla začít fungovat s jednou pracovní směnou ze tří. Automobilka předpokládá, že to tak zůstane první čtyři pracovní dny. V následujícím týdnu chce provoz rozšířit na dvě směny.
Celkem je v továrně v regionu Navarra zaměstnáno asi 4 800 pracovníků. Ti kompletují vozy Polo a T-Cross. Volkswagen je podle objemu prodeje největší automobilkou na světě. Koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě. Škoda Auto v Česku zaměstnává téměř 34 tisíc lidí.
Dodejme, že americká automobilka Ford Motor prodloužila dočasné přerušení výroby automobilů a motorů ve většině svých evropských továren minimálně do 4. května. Ford přitom předpokládá, že za letošní první čtvrtletí kvůli negativním dopadům koronaviru na poptávku i výrobu vykáže hrubou ztrátu kolem 600 milionů dolarů [téměř 15 miliard Kč] a to po zisku 2,4 miliardy dolarů před rokem.
Evropské sdružení výrobců automobilů [ACEA] uvedlo, že dočasné uzavírky továren kvůli koronaviru se již dotkly více než 1,1 milionu Evropanů pracujících ve výrobě automobilů, včetně minimálně 45 tisíců pracovníků v České republice. Výroba automobilů v Evropské unii přímo zaměstnává 2,6 milionu lidí. Širší automobilový průmysl pak v EU přímo či nepřímo zajišťuje práci pro 13,8 milionu lidí.
Čínský trh klesl, ale oživuje
Z mrákot se probouzí i prodej aut v Číně. I když má za sebou hluboké propady. V únoru se prodej osobních aut na největším trhu světa kvůli koronaviru propadl dokonce o 80 procent. V březnu prodej osobních automobilů v Číně podle Čínského svazu osobních automobilů [CPCA] meziročně propadl o 40,8 procenta na 1,08 milionu vozů. Už v dubnu by se ale podle odhadů tohoto sdružení mělo automobilů prodat výrazně více. Výroba aut se obnovuje a otevřela i většina čínských prodejců aut.
Jasné známky oživení vidí podle dnešního sdělení na svém nejdůležitějším trhu i koncern Volkswagen, jehož součástí je i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Všech 2 000 prodejců kmenové značky VW už otevřelo a práce se obnovila ve 32 ze 33 továren, které podnik v Číně má.
„Je tady stále více známek oživení a existuje solidní pravděpodobnost, že by se čínský trh brzy na jaře mohl vrátit na úroveň loňska,“ řekl šéf VW pro Čínu Stephan Wöllenstein.
Propad tržeb nejen u BMW
Na druhé straně je jisté, že automobilky zaznamenají významné ztráty. Příkladem budiž například BMW. Odbyt německého výrobce luxusních automobilů BMW se v prvním čtvrtletí kvůli koronaviru meziročně snížil o 20,6 procenta na 477 111 vozů. V prvním čtvrtletí se odbyt automobilky BMW v Číně propadl téměř o 31 procent. V Evropě činil pokles více než 18 procent a ve Spojených státech více než 17 procent. I ona ale upozornila na první známky oživení poptávky na čínském trhu.
Podle studie společnosti AutoAnalysis, kterou zveřejnily Financial Times [FT], evropští a američtí výrobci aut by mohli na tržbách přijít až o 100 miliard dolarů [2,6 bilionu Kč], pokud zůstanou továrny po obou stranách Atlantiku zavřené do konce dubna.
„V Evropě by se ztráty mohly vyšplhat na 66 miliard eur [1,8 bilionu Kč], pokud by se neprodalo 2,6 milionu aut. Ve Spojených státech by mohly činit 52 miliard dolarů, když by se dotkly dvou milionů vozů,“ odhaduje studie.
–ČTK/RED–