Počet nových aut v Evropské unii v březnu meziročně klesl o 55,1 procenta. Za celé první čtvrtletí pak o 25,6 procenta. Prodej nových osobních aut klesl ve všech evropských zemích. Znatelný pokles hlásí Česko, Slovensko i Rakousko. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů [ACEA].
Podle ACEA klesl v březnu počet nově registrovaných vozů v Evropské unii z 1 264 569 loni na 567 308 vozů letos. Jde o 55,1% pokles. Obdobně dopadla i Česká republika. Zatímco loni v březnu v ní bylo registrováno 21 491 vozů, letos v březnu už jen 13 681. To je propad o 36,3 procenta. Pokles za celé první čtvrtletí je pak 15,9%. Ještě hůře to vypadá na Slovensku. Propad odbytu za březen tam činí 45,6 procenta.
Evropské sdružení výrobců automobilů: Prodej nových aut [registrace] v ČR
Za první čtvrtletí je pak propad 20,6%. Důvod? Mnoho prodejců aut mělo od poloviny března kvůli krizi covid-19 zavřeno. A většina omezila výrobu.
Prodej nových osobních aut v březnu klesl ve všech 27 zemích Evropské unie. Nejvíce se prodej osobních aut v březnu snížil [-85,4 %] v Itálii. Dále pak ve Francii [-72,2 %] a ve Španělsku [-69,3 %]. Vysoký pokles hlásí i Rakousko [-66,7]. V Německu prodej nových aut klesl o 37,7 procenta a v České republice o -36,3 procenta. U nás klesl jen prodej vozů Škoda v březnu o 38,8 procenta.
Evropské sdružení výrobců automobilů: Prodej nových aut [registrace] v EU
Dramatický pokles prodejů nových aut hlásí ACEA i za celé první čtvrtletí. Poptávka po nových autech o 25,6 procenta. A znovu: Propad vykázaly všechny velké unijní trhy. Nejvíce pak Itálie [-35,1 %], Francie [-34,1 %], Španělsko [-31 %] a Německo [-20,3 %].
Propad odbytu hlásí koncern VW i ostatní
Nepříliš optimistické zprávy oznámil i koncern Volkswagen [VW]. Ten oznámil pokles prodejů v prvním čtvrtletí o 23 procent na dva miliony vozů. Největší evropská automobilka [29% podíl na trhu] oznámila, že jen v březnu jí propadl prodej vozů o 37,6 procenta na 623 tisíc vozů. Za první čtvrtletí ji pak klesl podle předběžných čísel provozní zisk na 900 milionů eur [cca 24,4 mld. Kč]. To je oproti loňskému prvnímu čtvrtletí propad o 3 miliardy eur [cca 81,44 mld. Kč]. Tržby koncernu nejvíce klesly v západní Evropě [-44,6 %]. O 42 procent ale klesly i v USA, stejně jako v Číně [-35 %] a střední a východní Evropě [-23,1 %]. Upřesněme, že jenom v Číně klesly prodeje aut v minulých měsících o 80 procent, v únoru dokonce o více než 90 procent.
Prodeje neklesaly ale jen VW. Odbyt skupiny PSA Group, která vyrábí vozy Peugeot a Citroën, se snížil o 68,1 procenta. Prodeje Renault Group o 64,7 procenta. Odbyt německého výrobce luxusních automobilů BMW se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 20,6 procenta na 477 111 vozů. V Číně propadl téměř o 31 procent, v Evropě o více než 18 procent a ve Spojených státech o více než 17 procent.
Podle studie společnosti AutoAnalysis, kterou zveřejnily Financial Times [FT], by evropští a američtí výrobci aut mohli na tržbách přijít až o 100 miliard dolarů [2,6 bilionu Kč], pokud zůstanou továrny po obou stranách Atlantiku zavřené do konce dubna.
„V Evropě by se ztráty mohly vyšplhat na 66 miliard eur [1,8 bilionu Kč], pokud by se neprodalo 2,6 milionu aut. Ve Spojených státech by mohly činit 52 miliard dolarů, když by se dotkly dvou milionů vozů,“ odhaduje studie.
Některé z německých automobilek již nyní volají po podpoře státu, jako bylo svého času takzvané šrotovné.
–RED–