Letecká skupina Smartwings dnes odpoledne uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti. Stát naopak žádá o úvěr nebo garanci za úvěr u komerční banky. Podle firmy je totiž v současné krizi problém získat novou půjčku na bankovním trhu.
„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla dnes ve svém prohlášení skupina Smartwings.
Upřesnila, že úvěr od státu, nebo garance za úvěr u komerční banky jsou od počátku jedinou variantou žádané pomoci.
„Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ uvedla ve svém prohlášení.
Zdůraznila, že využití programů COVID I a COVID II v jejím případě není možné, protože je až příliš velkou společností.
Skupina Smartwings překvapila premiéra i ministry
Svým dnešním prohlášením skupina Smartwings postavila do poněkud zvláštní situace jak premiéra Andreje Babiše [ANO], vicepremiérku a ministryni financí Alenu Schillerovou [za ANO], tak i vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka [za ANO]. Ti totiž v minulých týdnech spřádali plány na to, jak společnosti pomoci. Ministryně financí Alena Schillerová dokonce uvedla, že z jejího pohledu přichází do úvahy pouze stoprocentní nákup společnosti. Ministr Karel Havlíček zase osnoval plán na to, že stát pomůže společnosti ze současných problémů a poté ji se ziskem prodá. O formě pomoci společnosti vláda přesto bude jednat. Jasno by mělo být do konce června.
Podle mluvčího Hospodářské komory ČR [HK ČR] Miroslava Dira by stát měl zvažovat, zda pro podniky, které jsou pro české hospodářství strategicky důležité, ať už v jakémkoli sektoru podnikání, nevytvořit program, který by umožnil jejich záchranu. To kvůli tomu, že na tyto subjekty může být řetězově navázáno mnoho dalších ekonomických činností a důležitá je i zaměstnanost.
„Zároveň by měl stát analyzovat situaci v jiných zemích, zda podobné programy pomoci zavádějí, čímž by tyto zahraniční firmy jako příjemci státní pomoci mohly získat konkurenční výhodu před těmi českými. V takovém případě totiž hrozí, že tyto zahraniční subjekty se pak můžou stát dostatečně silné na to, aby převzaly i české pro tuzemské hospodářství klíčové podniky, které se potýkají s problémy,“ uvedl pro FinTag.cz.
Jak si stojí a komu patří Smartwings
Skupinou Smartwings se rozumí Smartwings a.s., Smartwings Slovakia, s.r.o., Smartwings Hungary Kft., Smartwings Poland Sp. z o.o., Smartwings Germany GmbH. Skupina, kam patří i ČSA, v březnu zastavila všechny pravidelné letecké spoje z a do Česka. Na zemi tak zůstalo přes 90 procent její flotily. Celá skupina, do níž vedle českých dopravců patří zahraniční divize, v dubnu přepravila 4 900 cestujících. To je zhruba jedno procento v porovnání se stejným obdobím loni.
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Jiří Šimáně je přitom osobní přítel Andreje Babiše, který před rokem 1989 pracoval v podniku zahraničního obchodu Strojexport. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Mnoho zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
–DNA–