Správa železnic v letošním roce investuje 46,9 miliardy korun do rekonstrukcí, oprav a údržby tratí. Suma obsahuje aktuální navýšení o 3,5 miliardy korun, které schválila vláda. Správa železnic uvedla, na co peníze využije.
46,9 miliardy korun je druhá nejvyšší částka v historii podniku. V roce 2015 to bylo 50,2 miliardy korun, kdy končilo první období evropského programovacího období, což se promítlo zrychleným čerpáním z Operačního programu Doprava [OP D]. Navýšení rozpočtu o 3,5 miliardy korun, které vláda schválila, využije státní organizace na realizaci a přípravu desítek akcí oprav tratí, výpravních budov a údržby tratí.
Správa železnic peníze rozdělí následovně
Největší část peněz [280 milionů] se využije na opravu obou traťových kolejí mezi Děčínem-Prostředním Žlebem a Dolním Žlebem. Ta se má uskutečnit od poloviny července do konce října. Dalších 200 milionů půjde na opravu nestabilních náspů v úseku Hájek – Dalovice. Ta vyjde na téměř půl miliardy korun. Zde je předpoklad zahájení prací v polovině letošního července.
Největší akcí na severovýchodě Čech bude oprava traťového úseku Mostek – Horka u Staré Paky. Na ni Správa železnic využije 151 milionů při celkových nákladech 242 milionů korun. Ve středních Čechách již opravuje trať z Kralup nad Vltavou a Středokluk do Podlešína za 98 milionů a naplánovaná je prázdninová oprava traťového úseku z Kladna do Řevničova. V Plzeňském kraji půjde 70 milionů na opravu úseku Horažďovice – Žichovice.
Na Vysočině vynaloží Správa železnic největší částku – 72 milionů korun – na opravu tratě z Bystřice nad Pernštejnem do Rožné [celkové náklady 100 milionů], na jižní Moravě půjde 70 milionů na úpravy kolejových obvodů, které jsou součástí zabezpečovacího zařízení, mezi Brnem a Vlkovem u Tišnova.
Oprava traťového úseku Hanušovice – Jeseník v Olomouckém kraji vyjde na 50 milionů korun. Práce v úseku Bystřička – Jablůnka ve Zlínském kraji vyjdou na 30 milionů. V Moravskoslezském kraji je třeba na prvním místě zmínit opravu trati Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město za 80 milionů.
Část finančních prostředků půjde rovněž na opravy vybraných výpravních budov. Lepšího prostředí se tak dočkají například cestující na zastávce Litoměřice město a ve stanicích Hronov, Potštejn, Sedlčany či Nová Ves u Českých Budějovic. Opraví se i zastřešení nástupišť na ostravském hlavním nádraží nebo střecha a hromosvody v sídle Oblastního ředitelství Olomouc v tamní Nerudově ulici.
SŽ letos opraví nádraží v Budějovicích, Plzni, Mostě i jinde
Zatím bylo proinvestováno 28 procent
Správa železnic má letos připraveno na investice více než 24,2 miliardy korun, což je o 4,6 miliardy více než vloni. Z této částky i přes dopady koronavirové pandemie proinvestovala k 30. dubnu téměř 6,9 miliardy korun. To představuje již 28 procent z roční alokace. Před rokem bylo přitom ke stejnému datu proinvestováno pouze 22,5 procenta celkové sumy.
„Bez ohledu na stávající situaci pokračujeme bez přerušení v přípravě dalších plánovaných investičních akcí. Běží zadávací řízení, pokračuje uzavírání smluv se zhotoviteli jak projektů, tak i stavebních prací,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
–DNA–