„Potřebujeme rychlou cashovou pomoc. Nejhůře na tom jsou menší firmy, ale i velké firmy mají problémy,“ říká za automotive dodavatele v rozhovoru pro FinTag.cz viceprezident Sdružení automobilových výrobců [AutoSAP] a předseda představenstva společnosti Motor Jikov Group Miroslav Dvořák.
Podle něj je současnou velkou neznámou tuzemského automotive sektoru to, zda je jeho pozvolný rozjezd dán obnovením výroby po krizi covid-19 nebo už i poptávkou po nových autech. To podle něj dnes nikdo neví.
„Máte čísla z výroby, ale ne z prodeje. Je otázka, zda automobilky prodávají,“ uvádí v podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz.
Za automotive dodavatele potvrzuje, že ti na rozdíl od finálních výrobců aut zaznamenali mírný propad tržeb už loni. Což bylo dáno zejména snížením exportu mimo tuzemský trh, hlavně do Číny.
„Letos jsme očekávali pokles v úrovni deseti procent, na to jsme byli připraveni, to by zvládli i prvovýrobci. Letos ale ten náš pokles bude 20 až 25 procent. Příští rok se nevrátíme k růstu před krizí,“ vysvětluje.
Dotýká se i [ne]ochoty bank financovat české firmy prostřednictvím úvěrů se státní zárukou jako v době před krizí. Podle něj mnoho firem omezuje investice. Což se týká i jeho firmy [-73 %].
Apel na standardní kurzarbeit
Miroslav Dvořák je toho názoru, že pokud Německo predikuje letošní pokles své ekonomiky o deset až dvanáct procent, Česká republika nemůže predikovat méně, spíše více.
„Jestliže jsme vazalové Německa, tak to tak podle mě musí být,“ tvrdí.
Apeluje i na prodloužení podpůrného programu Antivirus a zejména pak zavedení klasického kurzarbeitu, jako mají v Německu. To je podle něj logickým krokem, protože se současně nastaveným kurzarbeitem nemají české firmy dle jeho slov šanci přežít. Na příkladu své firmy dokládá, že náklady na zaměstnance pro firmy stát nesanuje 60 procenty, ale zhruba 46 procenty.
Potřebujeme rychlou cashovou pomoc
V rozhovoru pro FinTag.cz se vyjadřuje i k hospodaření vlády a aktuálním změnám v automobilovém průmyslu a zejména u dodavatelů do něj. Ti zaměstnávají zhruba 78 430 lidí, zatímco výrobci vozidel necelých 45 tisíc lidí.
„Potřebujeme rychlou cashovou pomoc. Nejhůře na tom jsou menší firmy, ale i velké firmy mají problémy. Přímá cesta podpory je podle mě odklad a prominutí plateb na sociální a zdravotní pojištění, úlevy u DPH a ostatních daní,“ dodává.
Na místě je dle jeho názoru přehodnotit i současný tlak na zelenou ekonomiku Evropské komise [EK], která hrozí automobilkám vysokými pokutami.
„Letošní i příští rok věnujme obnově odvětví po covid-19. Nezdravá ekonomika zelené investice neutáhne,“ tvrdí.
Dan Tácha