PODCAST: Lidé se bojí utrácet, poptávka se nevrací

654
Lide_Tomas_Prouza

„Lidé omezují nákupy a posouvají investice,“ říká v podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR [SOCR ČR] Tomáš Prouza. Vláda by podle jeho názoru měla podpořit poptávku a spotřebu. A to ideálně snižováním daní.

Tomáš Prouza upozorňuje, že lidé si velice zřetelně uvědomují současnou nejistotu, kdy mnoho firem ztratilo zakázky a celkově došlo ke snížení spotřeby. Situace v obchodě je přitom prvním signálním nástrojem, jak se bude vyvíjet ekonomika.

„Vidíme, že návrat spotřeby je pomalejší, než se předpokládalo. To platí pro celý retail. Zatímco v minulých měsících došlo k nárůstu spotřeby potravin, nyní v dubnu už i zde došlo k poklesu o čtyři procenta. Lidé také pečlivěji zvažují, co a za kolik koupí. Ještě dramatičtější pokles je u obuvi a oblečení. Tam byl v dubnu 80%,“ říká Tomáš Prouza.

Podle něj lidé odkládají i investice. Například do vybavení domácností. Nejde přitom jen o krátkodobý odklad, ale o odklady na příští rok. Vláda musí podle něj podporovat poptávku, jinak se tuzemská ekonomika nevzpamatuje. V podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz Tomáš Prouza říká, že tato podpora by měla spočívat v hledání cest, jak snižovat ceny.

Vývoj nezaměstnanosti

Tomáš Prouza říká, že mnoho pracovních míst se v cestovním ruchu i obchodu nyní daří udržet díky podpůrným programům. Zejména Antiviru a skutečnosti, že mnoho lidí zůstalo doma na ošetřovném. Také ale dodává, že je znatelný nárůst počtu lidí na nemocenské. Což značí, že mnoho z těchto lidí není skutečně nemocných, ale nepracují a zůstávají jen dál formálně zaměstnaní. Případně se do své stávající práce již vůbec nevrátí.

„Je velkou chybou, že vláda nedělá nic proto, aby podpořila poptávku. Můžete firmám nabízet úvěry, ale pokud nebudou mít zákazníky, tak ty úvěry nemají žádný smysl,“ říká.

Právě podpora poptávky je podle něj v tuto chvíli klíčová. Míru nezaměstnanosti tipuje už v září na sedm až osm procent.

„A pokud vláda nepřijde s nějakou podporou poptávky. Aby se lidé nebáli utrácet, roztáčet ekonomiku, ke konci roku můžeme být na deseti procentech,“ upřesňuje.

Za příklad neakceschopnosti vlády z hlediska podpory poptávky uvádí neexistenci slevových poukazů na podporu cestovního ruchu v České republice. Ty vláda zvažovala. Dále pak neochotu vlády snížit DPH u potravin na deset procent, jak to učinila například u ubytovacích služeb.

Vývoj v cestovním ruchu

Situace v cestovním ruchu je podle Tomáše Prouzy ještě více neutěšená než v obchodě. Hlavním důvodem je absence zahraničních turistů.

„Češi zahraniční turisty nedokáží nahradit. I ta v Česku turisticky nejoblíbenější místa jsou obsazena z 50 procent,“ tvrdí.

Dodává, že i když Češi letos budou trávit dovolenou více v Česku než v zahraničí, ztráty nevykryjí. Zatímco Češi na dovolené v zahraničí utratí cca 80 miliard korun, zahraniční turisté v Česku utratí 168 miliard korun. V rozhovoru pro FinTag.cz také upozorňuje na to, že zatímco například v Rakousku tamější vláda podporuje subjekty v cestovním ruchu, v Česku si musí nyní pomoci hlavně sami.

„Když by si chtěl český hotel vzít půjčku na svou expanzi, tak ho banka vyhodnotí jako rizikového. V Rakousku úvěr dostane a k tomu ještě státní příspěvek. To je chytré fungování státu,“ říká.

Zároveň i apeluje na prodloužení programu Antivirus či spíše přímo jeho modifikaci dle německého modelu. V jeho případě podpora směřuje přímo k zaměstnancům.

Pochvala ministerstvu zdravotnictví

Na druhou stranu ale ani Tomáš Prouza, který v minulosti úzce spolupracoval s někdejším premiérem Bohuslavem Sobotkou [ČSSD], není k současné vládě pouze a jen kritický. Velice si chválí současnou spolupráci se zástupci Ministerstva zdravotnictví ČR [MZ ČR] při přípravě preventivních opatření proti covid-19. A to jmenovitě s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou, ředitelem Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR [ÚZIS] Ladislavem Duškem a koordinátorem epidemiologického týmu MZ ČR Rastislavem Maďarem.

„Tuto spolupráci a komunikaci považuji za vůbec jeden z nevětších úspěchů, který jsme zaznamenali v rámci obchodu,“ říká.

Ostatně jedním z úkolů, který nyní obchod a cestovní ruch řeší, je i příprava pandemického plánu na podzimní měsíce. Tedy měsíce, kdy lze očekávat nárůst chřipkových onemocnění, včetně infekce covid-19. Obchody přitom jenom do dnešního dne utratily za ochranné zdravotnické pomůcky, dezinfekci, ochranná plexiskla a další vybavení proti covidu-19 1,8 miliardy korun. Do konce letoška to pak mají být podle odhadů tři miliardy korun.

Daniel Tácha

1 komentář

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here