Evropská komise [EK] schválila Ministerstvu zahraničních věcí ČR [MZV] refundaci ve výši 77 milionů korun [75 %] z celkových nákladů ve výši 111 milionů na repatriační lety. Náklady ve výši 708 mil. korun za dovoz ochranných zdravotnických pomůcek a materiálu z Číny už ale ČR zaplatí bez podpory.  

Od 14. března 2020 do 14. dubna 2020 přepravilo MZV v souvislosti s pandemií covid-19 domů 5 082 Čechů, 934 Evropanů a 68 občanů dalších států. Rámcovou smlouvu, která počítá s proplacením více než 77 milionů Kč [2,92 mil. eur], obdrželo MZV tento týden.

„Očekávali jsme, že částka bude nižší, proto jsem velmi rád, že se nám ve většině případů podařilo získat celých 75 procent. Oceňuji snahu Evropské unie finančně se podílet na repatriacích více než 6 tisíc občanů EU, pro které jsme naše letadla vyslali,“ okomentoval situaci ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček [ČSSD].

O finanční příspěvek EU ministerstvo žádalo již v dubnu. Až nyní ale EK potvrdila, že bude refundovat 75 procent nákladů drtivé většiny repatriačních letů. Těch bylo celkem třináct. Repatriace byla pro občany zdarma.

Ale ne pro všechny zcela zdarma

Výjimku představovaly lety z Austrálie/Nového Zélandu a z Bali. Vypravení těchto letů vyšlo na více než 30 milionů korun. Češi na návrat domů z těchto destinací přispěli zhruba 18 tisíci korunami, což je standardní cena letenky z této oblasti v ekonomické třídě. Proto EU podíl příspěvku u těchto dvou letů snížila.

„Vláda na repatriace původně schválila 111 milionů korun. Díky EU se nám nyní vrátí velká část těchto peněz. Pro MZV to byla náročná operace, kterou doprovázelo rovněž vysílání repatriačních autobusů a non-stop hotlinka MZV, na které se střídalo i 20 pracovníků v každé směně,“ uvedl náměstek ministra zahraničních věcí Martin Smolek.

Částku by měla ČR do státního rozpočtu získat nejpozději na podzim. Kromě části českých občanů a EU přispěli na repatriační lety také občané Korejské republiky, kterým pomohly lety MZV s návratem ze Sydney a Prahy do Soulu, a část cestujících z Indonésie. Celkem repatriační lety stály 111 milionů korun, po odečtení příspěvku cestovatelů a po refundaci z EU tak tento projekt vyjde státní kasu na 26 milionů korun.

Náklady na přepravu zdravotnických pomůcek

Mnohem horší finanční bilanci stát ovšem drží u nákladů za přepravu ochranných zdravotnických pomůcek a materiálu z Číny. Zde dceřiné firmě China Eastern zaplatil 708 milionů korun za přepravu zdravotnického materiálu v březnu a dubnu z Číny do Česka. Vyplývá to z informací, které poskytlo ministerstvo vnitra na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle online deníku Zdopravy.cz v této částce za letecký most nejsou zahrnuty ještě další lety: přílety nákladního Ruslanu nebo přeprava materiálu z Číny letouny Smartwings a ČSA.

V případě společnosti Eastern Air Logistics celkem šlo o 49 letů při leteckém mostu, další dva byly fakturovány mimo. Eastern Air Logistics je dceřinou společností čínského dopravce China Eastern Airlines. Zdopravy.cz uvedlo, že do Prahy firma létala s Airbusy A330 a nákladním 777F. Podle deníku by ale bylo podstatně výhodnější pro Česko byly lety s nákladním Boeingem, do kterého se vešlo 500 kubíků nákladu, jeden let vyšel na 11,257 milionu korun. Do Airbusu se vešlo 200 kubíků, jeden let vyšel na 9,626 milionu korun.

Z peněz ministerstva vnitra šla i úhrady faktury na poslední let nákladního letounu Antonov An-124 Ruslan z Šen-čenu do Pardubic. Společnosti Volga Dnepr za let stát zaplatil 18,9 milionu korun. To je výrazně méně, než kolik měly podle deníku stát lety se společností Antonov Airlines, která obstarala ostatní lety s Ruslanem do Pardubic. Ministr obrany Lubomír Metnar uvedl, že ty stojí 35 milionů korun.

Nákup a distribuce zdravotnických pomůcek

Ministerstvo vnitra při centrálních nákupech koupilo ochranné pomůcky za 4,6 miliardy korun, ministerstvo zdravotnictví do skončení nouzového stavu 17. května koupilo pomůcky za 2,34 miliardy Kč. Stát zaplatil za nákup zdravotnického materiálu cca osm miliard korun. Nákupy pomůcek i podmínky jejich přepravy nyní zkoumá Nejvyšší kontrolní úřad [NKÚ].

Miloslav Kala: Nákup pomůcek prověříme do listopadu

Ochranné zdravotnické pomůcky a další zdravotnický materiál do země při krizi covid-19 dovážely i soukromé subjekty. Například investiční skupina Penta vydala více než 400 milionů korun na nákup 3,5 milionu kusů ochranných pomůcek, speciálního zdravotnického materiálu i rapid testy na covid-19. Investice do nákupu zdravotnických ochranných pomůcek oznámila i PPF.

Penta nakoupí ochranné pomůcky za téměř půl miliardy

Letoun Jana Antonína Bati

Svou roli sehrála i letecká distrubuce pomůcek uvnitř ČR. Pro zajímavost uveďme, že do té se zapojil majoritní vlastník Seznamu.cz Ivo Lukačovič. Ten k distribuci ochranných masek pro zdravotníky zapůjčil v rámci projektu Piloti lidem stříbrný historický letoun Lockheed Electra 10A [na obrázku]. Ten kdysi patřil podnikateli Janu Antonínovi Baťovi. Letoun měl na palubě tři stovky celoobličejových masek s nejvyšší ochranou FFP3.

Dodejme, že své služby při krizi covid-19 nabídlo v projektu Piloti lidem cca 300 pilotů. Ti často na vlastní náklady dopravili zásilky pro zdravotníky. A to z nemocnic v Olomouci, Brně, Břeclavi, Ostravě, Mostě, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Znojmě nebo Zlíně. Zapojili se ale i sportovní akrobatičtí piloti jako Martin Šonka, Roman Kramařík nebo Jan Rudzinskyj.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here