„Investice do digitalizace jsou v dnešní době stejně důležité, jako jsou investice v oblasti dopravní infrastruktury,“ říká v podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy ČR [SP ČR] Milena Jabůrková. Digitální rozvoj České republiky přitom hodnotí horší trojkou.
V rozhovoru zdůrazňuje nejenom přehlednost a funkčnost IT systémů v Česku, ale i jejich bezpečnost a potřebu vyškolených lidí. V tom všem Česko podobně jako jiné evropské státy podle ní zaostává. Krize covid-19 dle jejích slov ukázala v plné nahotě roztříštěnost státní správy, nejednotnost, rezortismus.
„Já bych státu dala trojku. A to budu hodně velice hodná. On se udělal kus práce, přijal se zákon o digitálních službách, ale zatím ty praktické činy nejsou moc vidět. Doufám, že tím plánem obnovy [materiál SP ČR, pozn. red.] se to trochu pomůže nastartovat, protože, jak vidíte, premiér nepovažuje digitalizaci za něco zásadního, čemu bychom se měli věnovat. A to je samozřejmě chyba,“ říká v rozhovoru pro FinTag.cz.
Roztříštěnost státní správy, nejednotnost, rezortismus, to vše podle ní přetrvává a viděli jsme to v praxi v problémech, které tady byly. Za příklad dává oblast školství ve chvíli, kdy se kvůli koronavirové krizi uzavřely školy.
„Problém byl v tom, že ti lidé se nemohli věnovat práci z domova, protože se věnovali vzdělávání vlastních dětí. […] Záleželo na škole, avšak mnohde se výuka omezila na vyměňování e-mailů. Tehdy se ukázala neexistence digitálního vzdělávání. Že nic takového neexistuje,“ vysvětluje.
Školy stále nemají manuál pro distanční výuku
Podle ní Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [MŠMT] stále nemá plán, jak mají postupovat učitelé ve chvíli, kdy jsou uzavřeny školy. Přitom tato chvíle může nastat již letos na podzim.
„Oni nejsou v úplně jednoduché situaci, protože prostě zřizovatelé škol jsou obce, kraje a podobně. Nicméně pracují na tom. Ustanovili pracovní skupinu, dali určitou sérii doporučení a nyní se to snaží dostat do nějakého systému,“ hájí MŠMT Milena Jabůrková.
Materiál má přitom vycházet i z příkladů dobré praxe. Zde upozorňuje na příklad ředitele Radko Sáblíka ze smíchovské střední školy, která distanční výuku zvládla na výbornou.
Digitalizace a fungování koaliční vlády
Podle Mileny Jabůrkové rozvoji digitalizace brání politický kontext, provoz koaličních vlád.
„Ta politika hraje roli v tom, že máte socialistická ministerstva a máte ministerstva ANO. A je velmi těžké v rámci koaliční vlády, kde jsou vztahy, jaké jsou, vyžadovat jednotný přístup. To jsou politické dohody. Víte třeba, že jedna strana se nevyjadřuje k tomu, co dělá ta druhá, protože by to ohrozilo fungování koaliční vlády,“ vysvětluje pro FinTag.cz.
Dodává, že je za těchto okolností těžké vyžadovat jednotný přístup nejen politických stran, ale i IT řešení [V ČR stát provozuje asi osm tisíc IT systémů, do kterých investoval stovky miliard korun. Jenom za náklady na provoz pak ročně dá cca 25 miliard korun, pozn. red.]. V případě zadávání zakázek na státní IT systémy pak říká, že i to má svůj politický podtext z důvodu koaličních vlád.
„Ty resorty fungují v uzavřených světech, nechtějí si na to [IT] nechat sáhnout. A i proto je celý ten systém velice roztříštěný. I když i zde vládní zmocněnec pro digitalizaci Vladimír Dzurilla odvedl kus práce,“ upozorňuje.
Firmy dnešní IT zvládají
Co se týče digitálního rozvoje firem v Česku, tak ty patří mezi špičku na světě. Jako je například Dánsko, USA a Nizozemsko. Zřetelně to bylo vidět na mnoha firmách při krizi covid, které zvládly fungovat na digitální bázi. Zmiňuje i 5G sítě. Ty podle ní mohou velice urychlit digitalizaci státní správy i samosprávy. K tomu je ale zapotřebí mít také digitálně vzdělané úředníky a vůbec pracovníky. Ty podle ní Česko nemá, stejně jako je ale nemá většina evropských zemí. To znamená, že je potřeba přeškolit pracovní síly na IT.
„Do toho by měly investovat firmy a vláda by je k tomu měla motivovat. A stejně tak školství by s tímto mělo začít u dětí a studentů,“ říká mimo jiného v podcastovém rozhovoru pro FinTag.cz Milena Jabůrková.
Dan Tácha