V důsledku koronavirové krize až 42 procent maloobchodníků v obchodních centrech předpokládá, že upraví prodejní síť. Nejčastěji sníží maloobchodníci počet nebo plochy prodejen. Vyplývá to z průzkumu společnosti CBRE.
Nejvíce zasažena je v tomto směru gastronomie, kde změny čeká až 80 procent nájemců. Pozastavení expanze ale čeká čtvrtina maloobchodníků, 19 procent prodejců počítá se snížením nákladů na vybavení prodejních jednotek.
Uzavření obchodu nebo ukončení nájemní smlouvy již zaznamenala čtyři procenta nájemců. Týkalo se to gastronomie, módy, obuvi a doplňků. Na 75 procent obchodníků očekává návrat svého podnikání do kondice před krizí až v příštím roce. Zhruba stejné procento respondentů nechystá změny týkající se diverzifikace trhů nebo dodavatelského řetězce.
Maloobchodníci zvýší důraz na online prodej
Podle zástupců CBRE mnozí maloobchodníci řeší situaci zmenšením prodejní plochy, nižším počtem prodejen a především pak posílením on-line prodeje.
„U jednotek nad 500 metrů čtverečních očekává až 50 procent respondentů nárůst podílu on-line prodeje,“ uvedla vedoucí výzkumu CBRE Klára Bejblová.
Největší nárůst předpokládají prodejci elektra, a to až 40 procent z nich. Digitální kanály za ideální doplnění kamenných prodejen považuje 70 procent prodejců. Internet jako hlavní prodejní kanál má dnes zhruba jedenáct procent maloobchodníků.
Průzkum uskutečnila společnost CBRE mezi 25. červnem a 24. červencem. Zúčastnilo se ho 64 maloobchodních nájemců obchodních center v České republice. Většinou šlo o prodejce módy, obuvi, doplňků či kosmetiky.
Maloobchodní tržby v červnu
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy v červnu snížily o dvě procenta. Bez očištění stagnovaly. V meziměsíčním srovnání maloobchodní tržby po očištění vzrostly o 0,2 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].
Maloobchodní tržby v červnu mírně vzrostly. Meziročně stagnují
Maloobchodní tržby klesají u obchodníků s auty a potravinami. Rychle naopak rostou v online a zásilkovém prodeji. Mírně se zvedají i v ostatních maloobchodních segmentech.
„Maloobchodní tržby letos v červnu zůstaly na stejné úrovni jako v předchozím roce. Tržby za pohonné hmoty a za potraviny meziročně klesly, naopak tržby za prodej nepotravinářského zboží se zvýšily téměř o pět procent,“ říká ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Podle ní vyšší tržby zaznamenaly prodejny s potřebami pro domácnost i prodejny s kulturními a sportovními potřebami. Nejvyšší tempo si však dlouhodobě udržuje prodej prostřednictvím internetu.
–ČTK/RED–