1. května 1840 byla vydána první poštovní známka světa

1453
postovni_znamka
Foto: Pixabay.com

Jak ukazuje praxe, poštovní známky jsou jako investiční nástroj cenově stabilní a ve středně a dlouhodobém horizontu správná poštovní známka či sbírka dokáže generovat i velice slušné zhodnocení. A čile se s nimi obchoduje nejenom prostřednictvím aukčních domů, ale i internetových tržištích.

Filatelie letos slaví 180. výročí, protože 1. května 1840 byla vydána první poštovní známka světa. Byla to známá Penny Black, černá jednopennyovka Spojeného království s oficiálním zahájením její platnosti od 6. května. A takřka od té doby se známky sbírají.

Říká se, že filatelie vymírá, ale opak je pravdou. Potvrzují to dotazy sběratelů, kteří se sdružují v různých FB diskusních fórech, do kterých se každý den hlásí někdo další,“ říká Radek Novák ze specializovaného serveru Postovni-znamky.eu.

Skladba sběratelů je již desítky let neměnná. Sbírá mladá generace, pak přijde pauza, ale kolem 35 let a tedy na vrcholu kariéry, se ke sbírání lidé opět vracejí, často se zaměřením na investování. Ti úspěšní jsou pak ochotni investovat do známek miliony korun. Často i desítky milionů korun, o čemž svědčí například to, že jedny z nejcennějších světových známek jsou v držení Čechů.

Bez zajímavosti není to, že mnozí z majitelů těchto drahých investičních známek je ponechávají v zemích nákupu. Důvod? Příliš vysoká cla a daně za převoz známky do domovské země. V praxi to znamená, že sběratel drahou známku v reálu vidí jen tehdy, když se vydá například do Švýcarska nebo jiné země, kde poštovní známku zakoupil.

Aukro měsíčně na známkách zobchoduje 7 milionů korun

V ČR působí desítky tisíc sběratelů známek a odhadem nižší tisíce, kteří do nich investují. Známky [ne ty nejdražší, které většinou draží aukční domy, pozn. red.] se v Česku obchodují na výměnných burzách, ale i přes sociální sítě a specializované aukční portály. Například statistiky internetového portálu Aukro uvádějí, že přes něj lidé od ledna 2018 do současnosti v oboru filatelie zobchodovali zboží za 153 milionů korun.

„Například Přetisk Pošta Československá 2 H Červená zkoušená se prodala přes Aukro za téměř čtvrt milionu korun, v pořadí hned za ní je známka Hradčany 1918, ČSR I, č. 7c 15 hal. karmínová+růžová s prodejní cenou 130 000 korun,“ uvádí Pavel Krejčíř z Aukra.

Podle něj se v cenách přes 100 000 korun prodávají i celé filatelistické sbírky. Každý měsíc se na Aukru obvykle prodají položky za více než sedm milionů korun. Podle Radka Nováka je výhoda internetových tržišť pro drtivou většinu sběratelů jasná. Nemusí nikam cestovat.

„Nevýhodou je, že jako kupující si daný předmět nemůžete fyzicky prohlédnout. Taktéž kupující nejsou někdy fér a zboží prostě neodeberou. Jedná se ale o výjimky,“ upřesňuje s tím, že to platí i pro další prodávané sběratelské předměty. Proto zde platí, že je třeba jednat s prověřeným prodejcem.

Poštovní známka je tu „odnepaměti“

Známky byly, jsou a budou vždy atraktivní artefakt. Za světových krizí a druhé světové války sloužily k uchovávání kapitálu, mimo jiné díky své skladnosti. Jak se říká, hodnotnou známku si dáte do kapsy u košile a můžete kamkoli vycestovat.

Oproti jiným investicím mají známky jednu nepřekonatelnou výhodu – desítky let trvající ohromný převis poptávky nad nabídkou. Pokud vzácné známky Německa, USA, Československa atd. existuje jen 100 kusů, ale danou zemi sbírá 10 000 jedinců, tak je poptávka zaručena. Základem sběratelství je totiž kompletace sbírky,“ vysvětluje.

Investice do poštovních známek je diskrétní obor

Na závěr dodejme, že v Česku nově působí Prestige Philately Club Prague, který založili obchodník se známkami David Kopřiva a právník a milovník filatelie Tomáš Mádl. Ten sdružuje několik desítek filatelistů s nejcennějšími sbírkami u nás.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here