Na trhu s ojetými vozy se v posledních měsících objevil nový fenomén. Rapidně se zvětšuje skupina starších řidičů, kteří si pořizují svůj první automobil, nebo si ho kupují po dlouhé řidičské pauze. Děje se tak především ve větších městech, kde je vysoká koncentrace lidí.

Kvůli koronavirovým opatřením vládne letos na trhu ojetin nestabilita. Důvodem je především menší nabídka v důsledku nižšího počtu dovezených ojetých aut. I menší ochota lidí vyměňovat v tomto období svá auta za novější. Starší prvořidiče vede k nákupu především současná situace týkající se pandemie koronaviru a s tím spojených rizik.

„Tito lidé často žili i několik desítek let bez auta, protože jim stačila veřejná doprava. To se ale nyní mění a zejména starší lidé si více uvědomují vyšší zdravotní rizika spojená s hromadným cestováním s neznámými lidmi. Vůz se pro ně do značné míry stává takovou velkokapacitní mobilní rouškou, ve které se ovšem mnohem lépe dýchá,“ vysvětluje provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Podle něj se starší řidiči obecně orientují spíše na takové vozy, kde je minimum výbavy a co možná nejjednodušší ovládání. Současné technologie a velké displeje spíše odmítají. Většinou si vystačí pouze s klimatizací, posilovačem řízení a rádiem.

Co si pořizují starší prvořidiči a řidiči

Při výběru vozu pro starší řidiče je nutné brát v potaz mnoho faktorů. Pro méně zkušeného staršího řidiče je například výhodný vyšší posez kvůli lepšímu rozhledu a pohodlnějšímu nastupování i vystupování. V nejnižší cenové kategorii tuto výhodu nabízí například Ford Fusion, Volkswagen Golf Plus nebo Hyundai ix20.

Sázkou na jistotu jsou běžné a hojně zastoupené značky. Zbytečným rizikem a komplikací jsou vozy exotických výrobců. Určitě je dobré zjistit si, jaké servisy jsou v okolí a jakým značkám se věnují,“ radí.

Zároveň doplňuje, že u zánovních vozů by to měly být spíše autorizované servisy. Naopak u starších vozů to mohou být klidně specialisté nebo menší univerzální dílny.

„A to nejen v místě bydliště, ale i například v okolí chalupy, pokud na ní člověk tráví hodně času,“ přidává praktickou radu.

Podle něj si starší řidiči pořizují hlavně menší hatchbacky s benzínovým motorem, které při většinově krátkých jízdách netrpí tolik jako naftové. Jsou zpravidla spolehlivější a vyšší spotřebu vyváží nižšími servisními náklady.

Jak si stojí ceny ojetin

Průměrná cena ojetých vozů v letošním třetím čtvrtletí podle pravidelné zprávy společnosti Cebia stoupla. Zatímco v prvním pololetí klesla meziročně o sedm procent na 212 000 Kč, na konci třetího čtvrtletí už dosahovala 228 600 Kč, což je bezmála 8% nárůst. Meziročně pak došlo ke zvýšení průměrné ceny o jedno procento.

„Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen i nekalé praktiky na trhu, které vedou k umělému navyšování hodnoty vozů. Oproti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů o 5 000 na 161 000 kilometrů. Což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může znamenat, že se více stáčejí tachometry,“ uvádí Barbora Minksová z Cebia.

Vysvětluje to tím, že lidé nejsou ochotni platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem. A tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné.

Upozornila také, že vyšším cenám nahrává časté zatajování havárií. Jen za polovinu září odhalila Cebia u aut dovezených ze zahraničí 2 443 havárií a poškození v celkové hodnotě 231 milionů korun. Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, dosahoval přitom na velkých inzertních portálech pouhých 0,7 procenta. Ve skutečnosti ale podle Minksové vykazuje havárii či poškození zhruba 25 procent pětiletých vozů. V případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 procent z nich.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here