„Na jedno místo pilota dopravního letounu se dnes přihlásí až 14 tisíc uchazečů,“ říká v rozhovoru pro FinTag.cz pilot, jehož měsíční příjem se letos propadl ze 70 tisíců korun před covidem na bezmála osm tisíc korun. Jmenován si být nepřeje.
Jak vypadala vaše práce před příchodem covidu? Byl jste pracovně vytížený?
Pracovně jsme byli maximálně vytížení. Naše práce je nerovnoměrná a nepravidelná. Pracovní doba se skládá ze dvou složek – doby ve službě a letové doby. Doba ve službě je počítána od příchodu do práce a přihlášení se do následného odchodu. Jsou v ní různá školení, kterými pravidelně procházíme. Jako je třeba simulátorové přezkoušení, různá pravidelná školení nebo přemisťování posádek. Letová doba je čas od prvního pohybu letounu po jeho zastavení a vypnutí motoru. Z hlediska letové doby jsme měsíčně nalétali kolem 90 hodin v letní sezóně, kdy se létá více [norma je za posledních 28 dní maximálně 100 hodin] a kolem 60 hodin přes zimní sezónu.
Pokud jste nyní na 30 procentech své obvyklé mzdy a je to 7 700 korun, jak jste byl odměňován předtím?
Mzda pilota se odvíjí od fixní složky a variabilní složky. Fixní složka kryje dobu ve službě, kdežto variabilní složka se počítá z odlétaných hodin. Mzda druhého pilota se pohybovala zhruba v rozmezí 60 až 70 tisíc a odvíjela se hlavně od nalétané doby. Nyní je letectví ve velké krizi. Adekvátně tomu se snížily mzdy a jsme na 30 % úvazku. Máme stále zachovanou variabilní složku mzdy, která se odvíjí od nalétané doby. Nicméně s tím, že se skoro nelétá, se naše nálety pohybují maximálně deset hodin měsíčně. Mzda je tudíž velice variabilní a nestabilní od zmiňovaného základu.
Jak s příchodem covidu postupoval propad v letecké dopravě?
De facto došlo velice rychle ke kompletnímu uzavření provozu. Ten se obnovil po delší době a já osobně jsem byl začleněn do práce v září. To znamená, že jsem byl šest měsíců bez práce. Nyní však dochází opět k omezování.
Jak se vás to dotklo finančně?
Z finančního hlediska a nejistoty budoucnosti, jsem se rozhodl ukončit pronájem bytu a bohužel se nastěhoval zpět k rodičům. Toto rozhodnutí se vzhledem k aktuálnímu vývoji ukázalo jako prozíravé a vyplatilo se.
Co se vám jako pilotovi nabízí za práci? Je řešením třeba změna zaměstnavatele, případně změna pracovního zařazení?
Letectví je celosvětově v krizi. V našem oboru teď není možné sehnat zaměstnání. Dochází k masivnímu propouštění napříč všemi kontinenty a je jedno, jak zkušený pilot je. Na jednu pracovní pozici se přihlásí cca 14 000 zájemců.
Přemýšlel jste o brigádě, chodí vaši kolegové na brigády?
Ano, téměř všichni se snažíme jakkoli si přivydělávat. Nyní je to pro nás existenční nutnost. Mnoho kolegů nalezlo brigádu v rozvážení zboží nebo v distribučních centrech. Někteří kolegové se rekvalifikovali na řidiče ať už autobusové, nebo kamionové dopravy. De facto jsme rádi za jakoukoli možnost práce. Avšak jsme bohužel velice úzce specializovaní, takže je problém najít jiné plnohodnotné zaměstnání.
Jste odhodlán změnit zcela profesi?
Jak bych to řekl, teď si nemohu dovolit komfort výběru zaměstnání, ale řeším existenční záležitosti. Samozřejmě by člověk nerad opustil obor, který ho naplňuje, ale v této situaci zvažuji jakýkoliv jiný obor.
Jak si stojí nyní vaše finance? Máte například nějaké úvěry?
Moje situace je naštěstí lepší než u většiny kolegů. Stihl jsem doplatit dluhy, co jsem měl za absolvování leteckého výcviku, které nejsou zrovna malou položkou. Pohybují se od 1,5 milionu do dvou milionů korun. Teď mám omezené výdaje na nezbytné minimum. V současné situaci mám vybrané úspory a ty dál postupně mizí. Myslím, že si nikdo nedokázal představit, že tato krize potrvá tak dlouho. A bohužel v současné době ani nemáme predikce, jak dlouho potrvá.
Daniel Tácha
To je fakt masakr, 2 mega za školu. Nejhorší podle mě je, že ta profese není vůbec perspektivní – jeden z nejlepších kandidátů pro automatizaci. Přitom je tak nákladné to dělat. Ale chápu, že to ti lidé milují….