Největší světová letecká společnost American Airlines Group ve třetím čtvrtletí vykázala čistou ztrátu 2,4 miliardy dolarů [cca 55,2 mld. Kč] po zisku 425 milionů dolarů [cca 9,8 mld. Kč] před rokem. Podobně špatné výsledky vykazují všechny velké letecké společnosti.
Provozní příjmy se letecké společnosti American Airlines Group ve třetím čtvrtletí snížily na 3,17 miliardy dolarů z 11,91 miliardy před rokem. Firma oznámila, že ve třetím čtvrtletí přicházela o hotovost v objemu zhruba 44 milionů dolarů denně, zatímco ve druhém kvartálu to bylo 55 milionů dolarů denně. Na konci září měly aerolinky na hotovosti 13,6 miliardy dolarů. Firma se potýká s negativními dopady šíření koronaviru na leteckou přepravu a ztrátu vykázala už třetí čtvrtletí za sebou.
„Během třetího čtvrtletí jsme podnikli kroky ke snížení nákladů, k posílení finanční situace a k zajištění toho, aby se naši zákazníci vraceli k letecké přepravě s důvěrou,“ uvedl šéf podniku Doug Parker.
Firma se podle něj soustředí nejenom na překonání současné krize, ale také na to, aby byla připravena na obnovení poptávky.
Největší čistou ztrátu za svou existenci vykázaly i aerolinky Southwest Airlines, a to 1,16 miliardy dolarů [26,7 mld. Kč] po zisku 659 milionů [cca 15,1 mld. Kč] dolarů loni. Provozní příjmy letecké společnosti klesly ve třetím kvartálu o 68,2 procenta [1,79 mld. USD].
Southwest očekává, že v letošním posledním čtvrtletí bude přicházet o hotovost v objemu zhruba 11 milionů dolarů denně, zatímco ve třetím kvartálu to bylo 16 milionů dolarů denně a ve druhém čtvrtletí 23 milionů dolarů denně.
Šéf společnosti Gary Kelly podtrhl důležitost toho, aby byl schválen balík pomoci americké ekonomice. Ten bude zahrnovat půlroční prodloužení vládní podpory zaměstnanosti [Payroll Support Program]. Dotčený program vypršel na konci září.
Letecké společnosti mají problémy i v Česku
Ve finančních problémech je i tuzemská letecká společnost Smartwings a její ČSA. Městský soud v Praze proto vyhověl žádosti Smartwings a ČSA a vyhlásil mimořádné moratorium, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Moratorium platí po dobu tří měsíců s tím, že ho lze za mimořádných okolností o čtvrt roku prodloužit.
Smartwings a ČSA fungují dál, ale i se chrání před insolvencí
Mimořádné okolnosti přitom nastávají kvůli podzimní covidové vlně. Dopravci v minulých týdnech postupně přestali létat do více než 20 dříve obnovených destinací. To je zhruba čtvrtina z letního provozu. Lety ve větší míře zrušili i největší dopravci působící v Praze jako ČSA nebo Ryanair. Brzy bude zrušena například linka do Mnichova a zřejmě i dalších destinací. Informaci o rušení letů potvrdila mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Další vývoj dle ní závisí na dopravcích, dá se však odhadovat, že ti budou provoz dále omezovat.
Kvůli prognózám o dalším oslabování leteckého provozu se letiště chystá od 1. prosince uzavřít přes noc pro pravidelné i charterové lety. Plán počítá s omezením od 22:00 do 06:00. Letiště Praha tím chce ušetřit část nákladů v době, kdy prodělává kolem sta milionů korun měsíčně. Pražské letiště během jarní krize zaznamenalo úbytek cestujících o více než 99 procent. Přes léto sice počty pasažérů začaly stoupat až na srpnových 350 000, to však bylo stále hluboko pod loňskými téměř dvěma miliony.
V hluboké ztrátě jsou i British Airways
V problémech jsou další evropské letecké společnosti. Například společnost International Airlines Group [IAG], která vlastní největší britské aerolinky British Airways a další letecké firmy, ve třetím čtvrtletí podle předběžných výsledků vykázala kvůli dopadům koronaviru provozní ztrátu 1,3 miliardy eur [35,5 miliardy Kč]. O rok dříve ještě hospodařila se ziskem, který činil 1,4 miliardy eur.
Čtvrtletní ztráta byla vyšší, než očekávali analytici, kteří ji odhadovali na 920 milionů eur. Celkové tržby se propadly o 83 procent na 1,2 miliardy eur [32,7 mld. Kč] ze 7,3 miliardy eur před rokem.
Společnost uvedla, že ve čtvrtém čtvrtletí nebude kapacita jejích letů činit více než 30 procent úrovně ze stejného období loňského roku. V předchozí prognóze přitom počítala se 40 procenty. Firma upozornila, že má dále dostatek hotovosti, mimo jiné díky nedávnému zvýšení kapitálu.
Návrat před krizi covid bude až v roce 2024
Restriktivní opatření související s šířením koronaviru mají nadále negativní dopady na poptávku po letecké přepravě a nutí firmy k dalšímu omezování letů ve zbytku roku. Což má špatné dopady na výrobce letounů, včetně služeb spojených s jejich provozem.
Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu [IATA] přitom předpokládá, že globální letecká osobní doprava se vrátí na úrovně z doby před krizí covidu nejdříve v roce 2024.
–ČTK/RED–