V předvánočním období čeká internetové prodejce extrémní nápor objednávek. E-shopy proto spouštějí vánoční kampaně již nyní. Chtějí se vyhnout kolapsu s dopravou v prosinci. Vědí totiž, že letos budou chtít lidé obstarat nákup vánočních dárku co nejvíce online.
Aktuálně platná proticovidová opatření znovu nutí zákazníky nakoupit vánoční dárky online. Nákupy se budou více doručovat i do výdejních automatů, jejichž počet rapidně roste. Což odpovídá plánům mnoha e-shopů a expedičních společností navýšit počty výdejních automatů ještě před závěrem roku.
„Pro zákazníky je dobré, že e-shopy plánují spustit své vánoční kampaně a slevové akce již koncem října nebo začátkem listopadu. Nákupy proto nemusejí odkládat na poslední chvíli,“ říká analytik společnosti Acomware David Vurma.
Svá slova dává do souvislosti se závěry ankety, z níž vyplynulo, že Češi nejvíce nakupují na Vánoce od konce listopadu do třetího prosincového týdne. Dodává, že na riziko zpoždění zásilek se prodejci spolu s dopravci aktivně připravují. Omezit garanci včasného doručení dárků ale zatím neplánují. Jsou však připraveni ji omezit, pokud si to situace vyžádá.
Tlak na e-shopy a jejich dopravu bude obrovský
Říjnový start předvánočních kampaní a slevových akcí má svůj důvod. E-shopy se mimo jiné snaží, aby zákazníci své nákupy rozložili v čase, a tím zmírnili předvánoční nápor.
„S ohledem na epidemiologický vývoj a očekávaný přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-commerce, lze očekávat, že tlak na dopravu bude letos extrémní. Dopravci mají situaci ztíženou kvůli nedostatku pracovní síly,“ upozorňuje Radek Ondrašík z Notino.cz.
E-shopy přitom očekávají, že Češi letos upřednostní dopravu objednaného zboží před vyzvednutím na pobočce.
„Chystáme se na vyšší podíl zboží doručovaného přímo domů,“ tvrdí obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.
Podle něj mezi lidmi totiž klesne ochota navštěvovat místa s větší koncentrací lidí. Najdou se i tací, kteří problémy s dopravou neočekávají. Týká se to hlavně e-shopů, které si dopravu zcela nebo částečně řeší samy.
Hrozí nedostatek zboží?
Zvýšený zájem o předvánoční nákupy se u některých prodejců projevil už v září.
„U nás se o to postaralo spuštění prodeje konzole PlayStation 5. Tržby se díky ní přiblížily nákupnímu svátku Black Friday,“ říká Pilský.
Zatímco většina e-shopů má před Vánoci naskladněný dostatek zboží, chybět může spotřební elektronika. Týká se to například notebooků, kterých bude málo kvůli karanténním opatřením a zvýšenému zájmu zákazníků. Vyšší poptávka je aktuálně i po televizích, sluchátkách nebo webkamerách.
Dopravcům může situaci ještě zhoršit současná nedobrá situace s koronavirem.
„Při první vlně jsme po zavedení opatření pozorovali u většiny e-shopů velký propad prodeje. Přibližně do deseti dnů ale zájem lidí obrovsky vzrostl a velká část e-shopů zažila v následujících měsících velké ekonomické úspěchy,“ říká Vurma.
Podle něj je možné, že aktuální opatření budou mít podobný efekt: „Poptávka by u e-shopů krátkodobě klesla, respektive nerostla meziročně tak dramaticky. Tím by se část nákupů posunula ještě blíže k Vánocům. To přepravcům neprospěje,“ dodává.
–RED–