Expertní týmy ministerstev průmyslu a obchodu a zdravotnictví spolu s hygieniky budou v pondělí řešit vánoční režim, ale i fungování skiareálů. Podnikatelé by se doporučená opatření měli dozvědět s předstihem až šesti dnů. Zástupci zimních středisek a skiareálů jsou již na zimní sezónu připraveni. Ceny zvyšovat nechtějí.

„V pondělí budeme diskutovat závažnou otázku skiareálů a vůbec vánoční režim. Všechny změny a nařízení budou řádově v předstihu šesti dnů oznámeny. Aby se na ně mohly obchody a služby připravit,“ uvedl po mimořádném pátečním jednání vlády ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček [za ANO].

Vláda již schválila, že od zítřka [23.11.] Česká republika přechází v protiepidemickém systému PES z nejvyššího pátého stupně rizika do čtvrtého. Podle systému lze v pátém stupni venku rekreačně sportovat nejvýše ve dvou lidech a ve čtvrtém stupni maximálně šesti lidech. Ve třetím stupni pak mohou venku rekreačně sportovat až ve dvou hracích týmech nebo skupinách. Ve druhém a prvním stupni není počet sportujících venku omezen.

Příprava skiareálů na zimní sezónu

Informace nejen k vánočnímu provozu, ale i zimní lyžařské sezóně jsou klíčové pro tisíce obchodníku. Zimní střediska jsou dle jejich zástupců již připravena na letošní sezonu. Mnohá z nich už zasněžují, aby byla schopna otevřít počátkem prosince.

Podle ředitele Asociace horských středisek [AHS] Libora Knota je důležité, aby vláda stanovila pravidla pro horská střediska, lanové dráhy a lyžařské vleky. Lanové dráhy jsou klasifikovány jako hromadná doprava, zatímco lyžařské vleky jsou obyčejná provozovna. Upřesněna by podle něj měla být také definice venkovního sportoviště.

AHS již připravila sadu konkrétních opatření pro skiareály. Ty počítají s označením rozestupů. Střediska budou zajišťovat dezinfekci vnitřních i vnějších prostor. Kabiny lanovek chtějí častěji větrat. Avšak v ČR je 98 procent lanovek otevřených a doba jízdy je dokonce kratší než devět minut.

„Máme pro letošní rok zpracovaný Plán připravenosti a Semafor bezpečnostních a hygienických opatření, která na horách budou platit. Tato opatření zároveň konzultujeme s hygieniky z ministerstva zdravotnictví. Přestože je pobyt na horách bezpečný, chceme poprositi samotné návštěvníky, aby tato opatření dodržovali a nezapomínali na osobní odpovědnost,“ uvedla prezidentka Asociace horských středisek Kateřina Neumannová.

Střediska počítají i s kontrolou zakrytí dýchacích cest návštěvníků. Proticovidová opatření budou v lyžařských školách a službách. Výše uvedené je klíčové z hlediska konkurence, protože již v říjnu oznámily cestovní kanceláře zájem Čechů o lyžařské zájezdy a pobyty, a to především do italských Alp a Rakouska. Klienti vyhledávají v případě zimních zájezdů i lyžařská střediska na Slovensku.

Připravenost tuzemských zimních středisek

Podle ankety AHS návštěvníky letos čekají novinky jako modernizace dopravních zařízení a zasněžování, rozšíření tratí, zprovoznění několika self service pointů a další rozvoj online služeb. Průměrné ceny skipasů se nezvýší. Do modernizace letos střediska investovala 750 milionů Kč. Nebýt covidu, skiareály by do letošní zimy investovaly rekordní miliardu korun.

„Přestože na jaře skiareály utrpěly ztráty, netýkaly se jich prakticky žádné náhrady v rámci vládních kompenzačních programů. Na druhou stranu vítáme nově zavedené snížení sazby DPH na jízdné na vlecích. Skiareály i tak byly nuceny pozastavit některé plánované investice v celkově výši nejméně 350 milionů korun,“ uvedli zástupci AHS.

Střediska připravují informační doporučení pro odpovědné sportování na horách tak, aby se lidé pohybu nevyhýbali a využívali přednosti hor. S kampaněmi na podporu horského turismu chce skiareálům letos pomáhat i agentura CzechTourism. Ta je připravena spustit u našich sousedů [Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko] on-line kampaň na sociálních sítích a webech s cílem přilákat zahraniční návštěvníky do českých zimních středisek, lázní a do měst na advent. Kampaň na propagaci zimních středisek v hodnotě cca 8 milionů korun bude odkazovat na internetové stránky www.visitczechrepublic.com. Vedle ní poběží na okolních trzích, v Dánsku a v Nizozemsku ještě samostatné televizní, rádiové, online a venkovní kampaně v celkové hodnotě cca devět milionů korun.

„V Dánsku jsme již propagaci ČR jako ideální zimní destinace zahájili billboardovou kampaní v kodaňském metru a na vlakových nástupištích. Billboardy bychom v druhé polovině října měli oslovit asi 3,5 milionů Dánů,“ uvedl Jan Herget ředitel agentury CzechTourism.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here