Ztráty leteckých společností rostou. Problémy mají i letiště

197
leteckych
Foto: Pixabay.com

Ztráty leteckých společností za letošní a příští rok dosáhnou dle aktualizovaných předpokladů celkem 157 miliard USD [3,5 bil Kč]. Uvedlo to Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu [IATA]. Zhoršilo tak svou předchozí prognózu pro odvětví letecké dopravy v reakci na druhou vlnu epidemie covidu-19.

Ještě v červnu IATA očekávala, že výše ztráty za uvedené dva roky dosáhne 100 miliard USD. Nyní jen za letošní rok sdružení počítá se ztrátou 118,5 miliardy USD, zatímco v příštím roce by se mohla ztráta pohybovat kolem 38,7 miliardy USD.

Letecké společnosti hlásí hluboké ztráty i ve třetím čtvrtletí

Zhoršení výhledu zdůrazňuje problémy, kterým sektor stále čelí, a to navzdory pozitivním zprávám o postupu ve vývoji vakcíny proti covidu-19. Generální ředitel IATA Alexandre de Juniac nicméně upozornil, že případné pozitivní dopady vakcíny na ekonomiku a leteckou přepravu se masivněji jistě neprojeví až do poloviny roku 2021.

Situace leteckých společností se nelepší

Počet přepravených cestujících by letos měl klesnout na 1,8 miliardy z loňských 4,5 miliardy, odhaduje IATA. V příštím roce by se mohl zvýšit na 2,8 miliardy. Odhad počítá s určitým otevřením hranic zhruba od poloviny příštího roku, k čemuž má přispět kombinace testování na covid-19 a nasazení vakcíny. Globální tržby z přepravy osob letos podle odhadu klesnou o 69 procent na 191 miliard USD.

Šest měsíců jsem byl bez práce. A teď znovu, říká pilot

Jediným světlým bodem pro letecké odvětví je letos nákladní doprava. Odstavení letadel totiž zvýšilo ceny. Globální tržby letecké nákladní dopravy by se tak letos mohly zvýšit o 15 procent na 117,7 miliardy USD. Objem přepravy se totiž sníží o 11,6 procenta na 54,2 milionu tun. Vše ale nelze efektivně přepravovat jen letecky.

Tlak na vlády kvůli záchraně letectví

IATA zopakovala svou výzvu vládám, aby karanténní režimy, které brání cestování, nahradily rozsáhlými testovacími programy. De Juniac upozornil, že o zavedení testovacích programů uvažují ve Francii, Německu, Itálii, Británii, ve Spojených státech a v Singapuru.

Šéf Letiště Praha Václav Řehoř míří do ACI Europe

Ve vážných problémech jsou také letiště. Podle jejich sdružení ACI Europe ztrácejí letiště EU/EEA/Švýcarska a Velké Británie nyní v meziročním porovnání na 80 procent cestujících. Ještě horší je situace v zemích střední a východní Evropy. Ztráty Top20 evropských letišť dosáhly 16 miliard eur, což je ekvivalent 60 procent výnosů za normální situace. ACI Europe je přesvědčena, že krach malých regionálních letišť odvrátí pouze státní pomoc.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here