Na jaře letošního roku došlo k výraznému nárůstu nakupování na internetu a lidé také začali sledovat pořady na placených stránkách. Chytrou televizi používá třetina domácností. Přístup k internetu má v Česku 82 procent lidí. Počítač nebo tablet má 79 procent z nich. Většina vlastní chytrý telefon.

Podle nové publikace Českého statistického úřadu [ČSÚ] nazvané Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2020 došlo meziročně k obrovskému nárůstu nákupů přes internet. Zatímco v roce 2019 nakupovalo online 39 procent české populace, o rok později to bylo již 54 procent.

„Potraviny si během sledovaných tří měsíců nakoupilo třináct procent osob. Stejný podíl si přes internet objednal jídlo z restaurací či fastfoodů. Oblečení nebo obuv si koupilo online 30 procent osob. Byla to nejčastěji nakupovaná položka na internetu, stejně jako v několika předchozích letech,“ vysvětluje předseda ČSÚ Marek Rojíček.

Z osob starších 16 let se v Česku na internet připojuje 81 procent z nich. Devět uživatelů z deseti je online každý den. I díky dynamickému rozšíření chytrých telefonů roste počet osob, které používají na telefonu internet. V roce 2020 se k internetu přes telefon připojuje již téměř šest miliónů osob nad 16 let, tedy 68 procent populace. Před osmi lety přitom šlo přibližně o milion osob v této věkové kategorii.

Zájem o televizi a pořady se přesouvá na internet

Lidé na internetu více sledují také televizi či vybrané pořady. Chytrou televizi využívá až třetina českých domácností. Za poslední čtyři roky došlo k nárůstu jejího používání přibližně o trojnásobek. Podle aktuálních statistik největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla tři procenta osob, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 to bylo již 10,5 procenta.

Osoby v zemích EU vyhledávající na internetu informace o zboží a službách

„Nejčastěji sledují placené programy na internetu osoby ve věku 25 až 34 let,“ uvádí Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Nositelná elektronika a internet věcí

Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v ČR 32 procent osob, chytré reproduktory 18 procent osob.

Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 procenta domácností. Nejčastěji tato zařízení ovládají osoby ve věku 25 až 34 let, a to 12 % z nich,“ upřesňuje Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Vybavení domácností

Počítač nebo tablet má v Česku aktuálně 79 % domácností, přístup k internetu jich má 82 procent. Výrazně více jsou těmito digitálními technologiemi vybaveny domácnosti s dětmi a mladé domácnosti. Přesto sedm procent [76 tisíc] školou povinných dětí žije v domácnosti, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač a 2 procenta žáků ve věku 6-15 let žije v rodinách bez přístupu k internetu. Alespoň jeden počítač či tablet má 40 procent domácností s osobou starší 65 let a tento podíl se v posledních třech letech nijak nemění.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here