Nakupování na internetu zaznamenalo v roce 2020 velký boom. A to především kvůli pandemii koronaviru, která způsobila uzavření kamenných obchodů. Svou roli v tom sehrál také home office a uzavření škol, které donutily domácnosti k větším nákupům, hlavně potravin.
Zatímco do roku 2019 rostl podíl nakupujících na internetu stabilním tempem, mezi rokem 2019 a 2020 vzrostl tento podíl skokově z 39 procent na 54 procent. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu [ČSÚ] o užívání internetu v Česku.
Z osob různého věku nakupují na internetu nejčastěji osoby ve věku 25-34 let. Pouze pět procent osob v tomto věku nikdy nic přes internet nekoupilo. V posledním roce nakoupilo online 91 % osob z této skupiny a v posledních třech měsících 82 procent. To je meziroční nárůst o 16 p.b. O druhé místo v nakupování online se dělí nejmladší věková skupina 16-24 let a skupina 35 až 44letých. Nejvíce v Evropě na internetu nakupují Britové a Dánové.
Co lidé na internetu nakupují
Úplně nejčastější kategorií zboží, kterou lidé v Česku nakupují na internetu, je oblečení, obuv a módní doplňky. V roce 2020 si něco z této kategorie nakoupilo 30 procent osob ve věku 16 a více let, což je z nakupujících na internetu více než polovina. Druhý nejčastěji nakupovaný druh zboží byla kosmetika. Tu si pořídilo online 14 procent osob. Další často nakupovanou kategorií byla Filmy a hudba [včetně placeného streamingu]. Něco z této kategorie si objednalo přes internet rovněž 14 procent osob.
Nákup potravin na internetu
Jaro roku 2020 znamenalo pro mnohé lidi přechod na nákup potravin online. Tyto služby využívali více obyvatelé velkých měst, kde je dovoz potravin přes internet snadno dostupný. Z obyvatel Prahy je využilo alespoň jednou ve sledovaných 3 měsících 32 procent osob. Celorepublikový průměr je přitom 13 procent. Ve městech s 50 tisíci či více obyvateli pak tento ukazatel vycházel 21 procent. Pražané také výrazně více než zbytek republiky objednávali online jídlo z restaurací a rychlého občerstvení. Ve sledovaných měsících si objednalo jídlo přes internet 34 procent Pražanů. Z celé republiky to bylo 13 procent osob a z měst s 50 tisíci a více obyvateli 24 procent.
Léky, vitamíny a tarify k telefonům
Léky a vitamíny si ve sledovaném období objednalo online devět procent osob. Pro porovnání v roce 2010 si je přes internet objednal jen zanedbatelný počet lidí, v součtu méně než půl procenta osob.
Ke sjednání nového tarifu k mobilnímu telefonu nebo nové smlouvy na internet přistoupilo 4,6 procenta osob. Nejvíce takových osob bylo mezi lidmi ve věku 25-34 let a ve věku 16-24 let. Například nové smlouvy na odběr elektřiny, vody, tepla, plynu, svoz odpadu a podobných služeb uzavřelo po internetu ve sledovaném období 1,3 procenta osob.
Co kupují ženy a co muži
Při nakupování přes internet, stejně jako u běžného nakupování v kamenných prodejnách, je zřejmá odlišnost nakupovaného zboží v závislosti na pohlaví. Ženy nakupují na internetu nejvíce oblečení a obuv [39 %], kosmetiku [24 %], drogerii [19 %] a potraviny [16 %].
Muži sice nakupují oblečení méně často než ženy, ale stále je to jejich nejčastější položka nákupu. Alespoň jeden kus oblečení, obuvi či doplňků si ve sledovaných měsících nakoupilo 21 procent mužů. Dále muži nakupovali sportovní potřeby [16 %], filmy či hudbu, a to ať už na fyzických nosičích nebo častěji jako placený streaming [16 %], počítače, mobilní telefony, tablety nebo jejich příslušenství [15 %]. Velký rozdíl mezi muži a ženami je v nakupování vozidel či jejich částí [např. pneumatik].
Kromě zboží nakupují lidé na internetu i služby. Vstupenky na kulturní či sportovní události si přes internet objednalo devět procent osob, stejný podíl mužů jako žen. Desetina osob si ve sledovaných 3 měsících zarezervovala přes internet ubytování. Sedm procent objednalo jízdenky [popř. letenky]. Služby do domácnosti, jako jsou úklid, hlídání dětí a instalatérské práce, si objednalo 1,7 procenta osob. Nejčastěji osoby s vysokoškolským vzděláním.
–RED–