Jak Češi zvládají splácet úvěry po ukončení splátkového moratoria na konci října? Na to odpovídá prosincový průzkum mezi bankami České bankovní asociace [ČBA]. Vyplývá z něj, že problémy má cca jedenáct procent těch klientů bank, kteří využili odklad splátek. Nejde ale o konečné číslo.
Cíl průzkumu bylo zjistit, u kolika úvěrů, které byly v moratoriu, se klienti vrátili k jejich splácení, u kolika úvěrů klienti splácet přestali a u kolika úvěrů se banky s klienty v listopadu dohodly na restrukturalizaci, tedy odkladu, snížení výše splátky apod.
ČBA získala údaje o 220 tisících úvěrech, které byly k 31.10.2020 v moratoriu. U 196 tisíců z nich [89 %] klienti již v průběhu listopadu začali splácet úvěry. Ze zbývajících jedenácti procent [24 tis. úvěrů] se banky s jedenácti tisíci klienty [46 % z 24 tis.] dohodly už v průběhu listopadu na jejich restrukturalizaci. S dalšími 13 tisíci klienty banky jednají.
To podle hlavního poradce ČBA Vladimíra Staňury znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste.
„Banky ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s 10 až 15 procent klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. Výsledných jedenáct procent úvěrů, které je zapotřebí znovu projednat, ukazuje poměrně dobrý odhad. Mám radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily,“ říká.
Podle statistik ČNB byl odklad splátek k 31. 10. 2020 poskytnut u 360 tisíců úvěrů. Už v průběhu moratoria se klienti vrátili ke splácení u 120 tisíců z nich. V listopadu se tedy klienti měli vrátit ke svému standardnímu splácení u 240 tisíců úvěrů. To je osm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů.
Jak lidé zvládali splácet úvěry v listopadu
ČBA si ještě od zmíněných bank vyžádala informaci, u kolika úvěrů je zapotřebí řešit jejich situaci se splácením v průběhu listopadu, a přitom nebyli v moratoriu. V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů [cca 1 % z celkového trhu].
Avšak ze statistik vyplývá, že počet úvěrů, které lze označit od 31.10.2020 jako úvěry k řešení, se v tuto chvíli pohybuje okolo 50 tisíců případů. 13 tisíc z nich jsou úvěry, které byly v zákonném moratoriu. 50 tisíc úvěrů představuje 1,7 procenta úvěrů bank. Banky s těmito klienty jednají a přesnější čísla lze očekávat v lednu.
Rozdělení úvěrů podle produktů zůstává velmi podobné zákonnému moratoriu – 62 procent úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby. 25 procent jsou hypotéky fyzických osob a 13 procent jsou právnické osoby a živnostníci.
Co dělat, když banka nechce dlužníkovi vyjít vstříc
Může se stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví. Podle ČBA ji v některých opodstatněných případech provést nemůže a ani nesmí. Musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem České národní banky, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně.
Pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Zároveň je možné nebo dokonce i vhodné obrátit se na Poradnu ve finanční tísni, která umí v takovéto situaci poradit. To už učinila za dvanáct let svojí existence u více než 100 tisíců případů.
Kam se obrátit o reklamaci zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci
Banka | Kontakt | Další informace |
Air Bank | reklamace-odklady@airbank.cz | Více zde |
ČMZRB | srein@cmzrb.cz | Více zde |
Česká spořitelna | ilorencova@csas.cz | Více o ombudsmanovi zde |
ČSOB | ombudsman@csob.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Equa bank | ombudsman@equabank.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Expobank | premysl.valouch@expobank.cz | Více zde |
Hypoteční banka | ombudsman@csob.cz | Více o ombudsmanovi zde |
Komerční banka | ombudsman@kb.cz | Více o ombudsmanovi zde |
mBank | erik.krobot@mbank.cz | Více zde |
MONETA Money Bank | Stanislava.henova@moneta.cz | Více o ombudsmanovi zde |
MPSS | ombudsman@kb.cz | Více o ombudsmanovi zde |
PPF banka | vzelenka@ppfbanka.cz | Více zde |
UniCredit | hana.benesova@unicreditgroup.cz | Více zde |
[ČBA]
Podle ČBA banky splnily, co slíbily. Totiž, že se ke klientům, kteří se na ně v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně. A kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci.
„Čísla jsou jasná. Klienti u 46 % úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky svoje sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný,“ uzavírá Staňura.
–RED–