Jedním z důvodů, proč patří vozy Škoda dlouhodobě mezi nejprodávanější nové i ojeté vozy v ČR, je dle společnosti Cebia kromě tradice i to, že oproti průměru trhu drží lépe hodnotu. Ovšem, jak přesně si škodovky drží svoji cenu?
Podle cenové analýzy společnosti Cebia nejlépe drží cenu benzínové modely Škoda Octavia. Společnost srovnala nejprodávanější ojeté škodovky s průměrem ostatních benzínových a dieselových vozů stejné třídy na trhu.
Škoda Octavia a vývoj její ceny
Průměrná obvyklá cena modelu Škoda Octavia třetí generace Ambition 1.5 TSI se 110 kW je po dvou letech na 73 procentech ceny nového vozidla. Oproti průměru nižší střední třídy benzínových vozidel je to o 5 p. b. více. V sedmi letech stáří klesne hodnota této Octavie na 42 procent. Což je opět v porovnání s ostatními vozidly o 5 p. b. více.
Octavie v provedení combi s dieselovým motorem 2.0 TDI se 110 kW udržuje sice náskok před ostatními naftovými vozidly ze stejné třídy, po dvou letech je však její hodnota o 8 p. b. nižší než u benzínové verze. Klesne na 65 procent pořizovací ceny nového vozu. To je o 4 p. b. více než je průměr ostatních vozidel. Po sedmi letech cena tohoto vozu bude na třetině. To je 34 procent ceny, +5 p. b. více než průměr ostatních vozidel.
To, že benzínové modely ztrácejí po sedmi letech na ceně méně než naftové je dáno průměrně nižším kilometrovým nájezdem. Což má dle odborníků na cenu zásadní vliv.
Jak je to u Superbu
V případě modelů Superb je z hlediska poklesu zůstatkové hodnoty po dvou letech od zakoupení jedno, zda jde o benzínové či naftové provedení. V obou případech se cena drží na 66 procentech. S přibývajícími lety ale začnou modely s dieselovými motory klesat rychleji na ceně než benzínové. Po sedmi letech je průměrná hodnota benzínového Superbu 3. generace Style 1.5 TSI se 110 kW na 37 % pořizovací ceny nového vozu. U naftového modelu 3. generace L&K combi 2.0 TDI se 140 kW je zůstatková cena 29 procent. I tak je zůstatková cena o 6 p. b. vyšší než průměr jiných naftových aut ze stejného segmentu.
Po sedmi letech od výroby je rozdíl mezi poměrem zůstatkové ceny naftového Superbu a průměrem ostatních srovnatelných vozidel větší než v případě benzínového provedení.
Ceny si drží i malé škodovky
Fabie klesá na ceně pomaleji než Octavie. Analýza benzínového modelu 3. generace Ambition 1.0 MPI s 55 kW ukázala, že po dvou letech si drží hodnotu stejně jako benzínová Octavie. To je 73 procent pořizovací ceny nového vozu. Ostatní benzínová vozidla ze segmentu nižších a malých vozidel si však drží zůstatkovou cenu rovněž na 73 procentech.
Rozdíl nastává až po sedmi letech, kdy zůstatková hodnota Fabie dosahuje 45 procent. Zatímco průměrná zůstatková hodnota ostatních srovnatelných vozidel 43 procenta. Důvodem, proč si malá, zejména dvouletá, vozidla drží vysokou zůstatkovou hodnotu, je i skutečnost, že jsou oproti ostatním vozům častěji ve vlastnictví fyzických osob. Ty se jich jen nerady po krátké době od zakoupení zbavují. A pokud ano, pak nejsou připraveny akceptovat vyšší cenový pokles oproti hodnotě nového vozu.
–RED–