Loni překonalo průměrné stáří českého vozového parku v kategorii osobních vozidel 15 let. Stáří loni prodávaných aut bylo v průměru 9,5 let. Nabízené vozy vykazovaly 162 000 najetých kilometrů, což bylo o 2,5 procenta více než předloni.
Vyplývá to z dat společnosti Cebia. Podle společnosti byl vzhledem k průměrnému stáří skutečný průměrný počet najetých kilometrů vyšší. Stáčení tachometrů bylo totiž i loni pomyslným elixírem mládí, který zvyšoval atraktivitu a cenu více než třetiny vozidel.
Vozy, které se k nám loni dovážely, měly průměrné stáří 10,7 roku. Předloni to bylo 10,3 roku. Podíl dovezených aut, která byla starší 10 let, vzrostl meziročně o 2,5 procentního bodu na 54 procent. Ještě ke konci září tvořil podíl takových aut 53,6 procenta.
V prosinci se k nám dovážely vozy v průměru 10,8 let staré, zatímco o rok dříve to bylo jen 10,1 roku. Podíl aut starších 15 let stoupl loni z 19 na 22 procent. Důvodem zvýšeného dovozu starších aut byl nepříznivý kurz koruny, který je zdražoval.
Stárnutí vozového parku i propady na trhu
V důsledku uzavření provozoven a nejisté ekonomické situaci domácností, došlo na trhu s ojetými vozy k meziročnímu propadu zhruba o sedm procent. V loňském roce se tak v Česku prodávalo cca 707 000 ojetých osobních vozů, meziročně o 53 000 vozů méně. Polovinu z nich tvořila auta dovezená ze zahraničí v loňském roce nebo v předešlých letech. Nejčastěji se k nám auta dovážejí z Německa [45 %].
Počet dovezených ojetých osobních aut klesl loni meziročně o 15 procent. Na trhu tak oproti loňskému roku chybělo 26 530 čerstvě dovezených vozidel. Největší ztráty utrpěl trh během jarních měsíců, zejména v dubnu, kdy se dovoz snížil o 53 procenta. Na podzim v době uzavření provozoven už sice k tak velkému poklesu nedošlo, i tak se ale v listopadu dovezlo do Česka meziročně o 20 procent méně aut.
Průměrná cena za ojetinu je 212 000 Kč
Nestabilní byla loni i průměrná cena, za kterou se ojeté vozy nabízely. Na jaře došlo k dramatickému snížení poptávky a prodejů, v prvním pololetí se cena meziročně snížila o sedm procent, tedy o 16 000 Kč na 212 000 korun.
V druhé polovině roku se obchodníci snažili prodávat vozy dráže a vynahradit si tak ušlou marži a tržby z týdnů, kdy mohli fungovat jen v online režimu. Průměrná cena prodávaných ojetých vozidel tak za celý loňský rok nakonec činila 229 400 korun. Meziročně došlo k jejímu nárůstu o 2,5 procenta.
Průměrně se vozy loni prodávaly 100 dní, tedy o 15 dní déle než předešlý rok. Rychleji se prodávaly vozy s tuzemským původem [84 dní] než se zahraničním [116 dní]. Nejrychleji z trhu mizela auta s českým původem a benzínovým motorem [83 dní]. Naopak dovezená auta s benzínovým motorem stála u prodejců nejdéle [126 dní]. Většina ojetých vozů, které se v loňském roce prodávaly, měla motor na naftu [55 %]. Nejprodávanějším modelem byla tradičně Škoda Octavia, která svůj podíl meziročně navýšila o necelou polovinu procentního bodu na téměř dvanáct procent.
–RED–