Do správné velikosti bot při nákupu na internetu se podle statistik společnosti Baťa netrefí třetina lidí. Důvod je, že každý výrobce obuvi využívá trochu jiné kopyto. Velká část zákazníků raději nákup obuvi online nezkouší a odkládá ho.
Pro lidi není podle statistiky společnosti Baťa příliš komfortní objednávat více párů bot a ty, které nesedí, vracet poštou. Osobní odběr v prodejně podle marketingové manažerky firmy Denisy Jandové preferuje 30 procent zákazníků.
„Přestože se lidé naučili více nakupovat online a našemu e-shopu se daří, stále doufáme v brzké zrušení komplikovaných zákazů v prodejnách,“ doplnil provozní ředitel společnosti Baťa Tomáš Novotný.
Růst zásilkového prodeje ukazuje na potřebu udržitelných obalů
Baťa má své prodejny otevřené pro nákup bot pro děti a mládež. Lidé si v obchodech mohou také vyzvedávat internetové objednávky, nevhodné zboží v nich mohou vracet či vyměňovat. Což však s sebou nese mnohé komplikace a delší čas vyřízení.
Baťa nabádal zákazníky, aby se obuvi spíše nedotýkali
Podle vyjádření firmy se obdobná pravidla týkala i výrobků zakoupených před uzavřením obchodů. Tedy v době, kdy obchody musely splňovat přísná bezpečnostní opatření. V případě Bati a dalších prodejců to znamenalo, že se zákazníci směli jen minimálně dotýkat obuvi, kterou si zkoušeli.
Omezte kontakt se zbožím na minimum, vybízejí obchody klienty
Objednávat obuv přes internet není snadné
Tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace [ČOKA] Vlasta Mayerová uvedla, že se není čemu divit, když se lidé netrefí přes internet do své velikosti. Každý výrobce totiž používá trochu jiné kopyto a obuv, i když je velikostně v pořádku, nemusí sedět tvarově.
„My jsme například při přeměření vnitřního prostoru u dětské obuvi od různých výrobců se stejným značením velikosti zjistili rozdíly až o dvě čísla. Velmi důležitý je samozřejmě i střih obuvi,“ uvedla.
Mayerová z ČOKA už dříve řekla, že situace maloobchodních prodejců s obuví a koženou galanterií je kvůli pandemii a restrikcím kritická. Prodej přes e-shopy a výdejní okna podle ní v žádném případě propady tržeb z klasických prodejen nenahradí.
Vládní zákazy maloobchodního prodeje
Vláda zakázala maloobchodní prodej v boji proti koronaviru od 22. října, následně opatření v prosinci zhruba na tři týdny uvolnila. Od 19. ledna pak dala výjimku mimo jiné prodejcům dětských bot.
Jednatel řetězce s obuví Jadi.cz Jaromír Horčička upozornil, že obuv je specifická tím, že se objednává nejčastěji devět měsíců předem. Obchodníci s módou podle něj obecně nejvíc vydělávají zhruba od 20. března do 20. května a od 20. září do 20. listopadu. Zbytek roku je podle něj vyrovnaný nebo ztrátový a dotuje se hlavně z příjmů z hlavní sezón. Na obě však loni připadlo vládní uzavření.
–ČTK/RED–