Americký prezident Joe Biden dnes podepsal exekutivní příkaz, který se zabývá celosvětovým nedostatkem čipů, jenž přiměl automobilky a další výrobce k omezování produkce. Informoval o tom Bílý dům. O nedostatku čipů, který prohlubuje pandemie, prezident jednal se skupinou amerických zákonodárců.
Dekret spustí stodenní revizi dodavatelských řetězců pro čipy, vysokokapacitní baterie do elektromobilů, kovy vzácných zemin a farmaceutické výrobky.
„Spojené státy se musí postarat o to, aby nedostatky ve výrobě, narušení obchodu, přírodní katastrofy a případné kroky ze strany zahraniční konkurence a nepřátel USA znovu nedostaly zemi do situace, kdy bude zranitelná,“ uvedl v prohlášení Bílý dům.
Problémy nemají USA jenom s čipy, ale i s dostupností roušek, rukavic a dalších ochranných pomůcek. Spojené státy se s výpadky v dodavatelských řetězcích potýkají již od začátku pandemie. Z hlediska automobilových výrobců jsou ale klíčové právě čipy. Producenty jsou zejména asijské firmy, a ty před automobilkami dávají přednost výrobcům telefonů. Ty jich potřebují více, takže z nich mají i vyšší zisky.
Loni se prodalo 1,36 mld. mobilů. Apple bodoval ve 4. čtvrtletí
Například výrobce polovodičů Taiwan Semiconductor Manufacturing [TSMC] uvedl, že jeho tržby za loňské čtvrté čtvrtletí byly rekordní a nové přístroje iPhone 5G zabírají velkou část jeho kapacity. Problém je, že producenti aut od Toyoty po Volkswagen pak pro něj a další asijské výrobce mají menší význam.
„Společnosti vyrábějící spotřební elektroniku jsou navíc připraveny zaplatit za čipy více, aby si zajistily, že se jejich přístroje dostanou na trh včas,“ uvedl analytik GF Securities Jeff Pu.
Nedostatek čipů brání ve výrobě automobilů
Problém je, že nedostatek čipů brání automobilkám ve výrobě. Například americká automobilka Ford nedávno uvedla, že nedostatek čipů by jí mohl výrobu v prvním čtvrtletí snížit až o 20 procent. Domácí konkurent General Motors oznámil, že byl nucen omezit výrobu v továrnách ve Spojených státech, Kanadě a Mexiku a že v polovině března hodlá přehodnotit výrobní plány. Problémy mají i japonské a evropské automobilky.
Automobilky brzdí v rozjezdu nedostatek toho nejmenšího – čipů
Polovodičové firmy v USA se teď podle jejich svazu SIA na globálním prodeji čipů podílejí 47 procenty. Jejich podíl na výrobě však činí pouze dvanáct procent, protože většinu produkce svěřují zahraničním subdodavatelům. V roce 1990 se přitom Spojené státy na globální výrobě polovodičů podílely 37 procenty.
Problémy mají i japonské a evropské automobilky, včetně Škody Auto. Ta na konci ledna oznámila kvůli chybějícím dílům zastavení výroby v několika provozech a směnách.
Automobilce chybějí hlavně zmiňované čipy. Překážky zasahují do výroby Octavií. K dokončení vozů Fabie Škodovce chybějí zase radary. Zaměstnanci podniku dostávají za zrušené směny 85 procent průměrné mzdy.
Joe Bidena tlačí k řešení i republikáni
Bílý dům připouští, že Spojené státy dlouhá léta zanedbávají investice v tomto odvětví, kdežto jiné země se z příkladu USA poučily a investice posílily.
„Neplánujeme pouze nařídit vypracování zpráv. Plánujeme podniknout kroky k odstranění zjištěných nedostatků,“ uvedl jeden z představitelů Bidenovy administrativy.
Republikánští zákonodárci proto Bidena tlačí k ochraně amerických dodavatelských řetězců před čínským vlivem prostřednictvím investic do domácí výroby čipů nové generace.
„Důrazně vyzývám Bidenovu administrativu, aby mezi své priority zařadila ochranu nově vznikajících a zásadních technologií. Jako jsou polovodiče, před spáry čínské komunistické strany [CCP],“ uvedl republikánský poslanec Michael McCaul v dopise, který Bílému domu zaslali republikáni z výboru Sněmovny reprezentantů pro zahraniční záležitosti.
Globalizace se vymkla kontrole, říká americký ministr obchodu
Paradoxní přitom je, že současnou situaci zhoršilo i prosincové rozhodnutí vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa umístit čínskou firmu Semiconductor Manufacturing International na černou listinu. Což přimělo zákazníky firmy hledat alternativní dodavatele a dál omezilo globální dodávky čipů. Někteří jejich odběratelé si vytvářejí zásoby, aby se do budoucna chránili před případným nedostatkem nebo dokonce výpadkem závozů.
–ČTK/RED–