Hostem březnové debaty AlterEko byl Jiří Devát z poradenské firmy IdeaSense. Ten v rozhovoru s Romanem Chlupatým nabádá firmy, aby pracovaly s vícero scénáři budoucího vývoje, protože rostoucí míra nejistot se stala pevnou normou.
„Současná míra nejistot je obrovská. Klimatická změna, migrace obyvatel, pandemie covidu, vývoj ve zdravotnictví, blockchain, bitcoin… Najednou se nejistoty kolem nás vrší v takové míře, že se dlouhodobé plánování stává stále více obtížné,“ říká na úvod Jiří Devát.
To si podle něj vyžaduje plánování v několika scénářích. Nutnost mezi nimi přepínat podle aktuálního vývoje, být adaptabilní. Jako příklad uvádí firmy ve strojírenství.
„Klient ze strojírenství nám tvrdil, že její průměrný inovační cyklus je mezi deseti až dvanácti lety, ale to už neplatí. Naopak loňský a letošní vývoj ho přivedl k tomu, že klade větší důraz na vývoj služeb a taktéž zrychlil svůj inovační cyklus na dva roky,“ říká.
Proč je dobré vědět, co se děje
Podle Jiřího Deváta je dnes pro každou firmu klíčová agilita, schopnost se rychle učit. Dle jeho názoru to znamená ve fyzických procesech firmu co nejvíce „odhmotnit“.
„Můj kamarád říká, zahoď kovadlinu, strašně tě to zrychlí. Což platí pro aktiva firmy, práci se zaměstnanci a další věci, které nejsou nutné k provozu,“ tvrdí.
Dodává, že kdo chce vést firmu podle strategických scénářů, musí dbát i na zpětnou vazbu. A to takovou, která mu dá přesný obraz toho, v jaké situaci se firma nachází.
„Je mnoho aspektů, které lze sledovat. Kupříkladu ve stavebnictví je to objem nových zakázek, nově vydaných stavebních povolení, demografických vývoj. Je mnoho signálů, které nám mohou naznačit, ve kterém scénáři se nacházíme a jak postupovat,“ vysvětluje.
Jiří Devát a úspěšná firma budoucnosti
Úspěšná firma budoucnosti musí mít podle něj také jasnou vizi. Musí vědět, kam míří. Musí vědět, co ji odliší od konkurence, co jsou její kompetence.
„Stále musíme vědět, zda míříme na Měsíc nebo na Mars a co tam chceme dělat. Zda sbírat fotky, horniny či tam chceme budovat bydlení budoucnosti,“ vysvětluje na příkladu.
Podle něj česká ekonomika již dávno není ekonomika, která je orientována na vnitřní trh. Současné nejenom technologické možnosti českým firmám přitom nabízejí mnoho příležitostí, jak proniknout na nové trhy, přicházet s globálními řešeními. Což dle jeho slov pěkně ukazuje úspěch některých tuzemských startupů. / Předchozí díly video debat AlterEko najdete na FinTag.cz, případně jako podcast na webu AlterEko či jako video YouTube kanálu AlterEko.
–RED–