Maloobchodní tržby letos v lednu bez zahrnutí prodeje aut meziročně klesly o 9,0 procenta, po očištění o kalendářní vlivy o 6,5 procenta. Proti prosinci zaznamenal maloobchod propad tržeb o 6,6 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].
V lednu mírně pozitivně překvapily pouze tržby za prodeje aut [díky růstu jejich cen, pozn. red.] a tržby za služby. Rostly i tržby u online prodeje, tím ale dobré zprávy za leden končí.
„Pokračoval vliv opatření proti šíření koronaviru, kdy většina prodejen nepotravinářského zboží nemohla prodávat vůbec nebo pouze v omezené míře,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Opatření proti šíření koronaviru budou nejspíše pokračovat i v dalších měsících, takže v prvním čtvrtletí nemůže maloobchod podle analytiků čekat zlepšení. To přijde až s uvolněním proticovidových opatření a otevřením obchodů.
Maloobchod v lednu pokračoval v brutálním propadu
Meziměsíčně klesly tržby za potraviny [-0,6 %], u nepotravinářského zboží zaznamenali obchodníci pokles o 12,7 procenta. Naopak rostly tržby za pohonné hmoty [+2,8 %], to však hlavně kvůli růstu cen ropy. Objem prodeje pohonných hmot v lednu klesl.
Meziroční propad tržeb zaznamenal maloobchod o 6,5 procenta. Tržby za potraviny meziročně klesly o 4,1 procenta, za nepotravinářské zboží o 11,7 procenta a za pohonné hmoty o 12,1 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy – v lednu 2021 bylo o dva pracovní dny méně než v lednu 2020 – propadly maloobchodní tržby za potraviny o 2,7 procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta a za pohonné hmoty o 9,8 procenta.
Maloobchod drží online prodeje, ne kamenné prodejny
I v lednu pokračoval růst tržeb u online a zásilkového prodeje. Zde tržby meziročně stouply o 34,5 procenta. Naopak prodej v kamenných prodejnách zaznamenal pokles ve všech sortimentních skupinách zboží.
- Prodejny s oděvy a obuví: -74,1 %
- Prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci: -33 %.
- Prodejny s výrobky pro domácnost: -23,9 %
- Prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky: -11,9 %
- Prodejny s výrobky s počítačovým a komunikačním zařízením: -9,6 %
- Prodejny s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím: -6,2 %.
- Prodejny s převahou potravin: -3,1 %
- Specializované prodejny s potravinami: -19,3 %
O mírně pozitivní překvapení se postaraly tržby z prodejů aut. Ty v lednu meziměsíčně stouply o 6,0 procenta. To v meziročním srovnání znamená růst o 1,4 procenta. I zde však sehrála roli inflace, kdy ceny aut v lednu stouply o 0,9 procenta. Bez očištění o kalendářní vlivy však i lednové výsledky představují meziroční propad o 5,6 procenta. Tržby za prodej motorových vozidel [včetně náhradních dílů] se snížily o 3,4 procenta a za opravy motorových vozidel o 14,2 procenta.
Meziměsíčně vzrostly o jedno procento tržby za služby
Oproti prosinci tržby vzrostly o 1 procento. A to i přesto, že v lednu došlo k opětovnému zpřísnění protiepidemických opatření.
„Přispěly k tomu především vyšší tržby v segmentu informačních a komunikačních činností, které se zvýšily meziměsíčně o 6,2 %. Mimo tradičních ICT oborů se v lednu dařilo také tvůrcům filmů, televizních programů a hudebních nahrávek. Jejich tržby vzrostly meziměsíčně o výrazných 33,3 %,“ uvedl ekonom Komerční banky [KB] Martin Gürtler.
Podle něj nenaplněná touha po cestování se i v lednu promítla do růstu tržeb cestovních kanceláří a agentur. Zde tržby rostly již třetí měsíc v řadě. Ruku v ruce s tím rostly i tržby za prodej letenek, avšak o poznání mírnějším tempem.
„Celkově lze považovat dnešní čísla za relativně pozitivní signál, když k meziměsíčnímu nárůstu tržeb došlo ve velké části služeb. Hlavním vysvětlením je to, že alespoň část prodejů se přesunula na internet,“ řekl ekonom KB.
Zároveň dodal, že v porovnání s maloobchodem je zde prostor výrazně omezený, když mnoho služeb se jednoduše bez osobního kontaktu provozovat nedá. Což dokládá přetrvávající meziroční pokles tržeb o více než deset procent.
Tržby za služby na meziroční bázi nadále klesají
Meziroční pokles tržeb v oblasti služeb se v lednu nepatrně zmírnil z předchozích -13,4 procenta na -12,6 procenta. Nejhorší je situace i nadále v oblasti ubytování a stravování. Tam sice tržby v reakci na předvánoční rozvolnění protiepidemických opatření vzrostly v prosinci meziměsíčně o 25,4 procenta, v lednu však následoval pokles o 26 procent.
–RED–