Británie je podle portfolio manažera skupiny Partners Ondřeje Koňáka černým koněm závodu o znovunastartování evropských ekonomik. Přikládá to úspěšnému očkování a faktu, že země dlouho ztrácela kvůli brexitu. Ten je dnes minulostí. Pozitivně pocítit by to dle něj měla britská ekonomika, libra i její akciový trh.
Rok pandemie je za námi. S čím se nyní nejvíce obchoduje na finančních trzích?
Zhruba od konce minulého roku vidíme silné přítoky do akciových trhů, což je způsobeno jednak sázkou na postupné otevření ekonomik a jednak propadem dluhopisových trhů v reakci na růst výnosů. Dochází i k sektorové rotaci, více se sází na tradiční sektory, které byly pandemií nejvíce zasaženy. Naopak se realizují zisky v technologickém sektoru.
Pandemie překreslila ekonomickou mapu. Jaká je nálada na asijských burzách?
Zdá se, že asijské trhy zvládají pandemii lépe a Čína se k normálnímu životu začala vracet již koncem minulého roku. To se projevilo v mnohem silnějším růstu globálního asijského trhu v porovnání s ostatními regiony. Aktuálně je naopak růst akcií v Asii o něco nižší, což přisuzuji jednak přesunu investic do valuačně atraktivnějších regionů a za druhé obavám z opětovných sankcí, respektive hledáním viníka pandemie.
Velká Británie: Ekonomika, akcie a libra
Poměry na evropských trzích změnil také brexit. Vy sám považujete Británii za černého koně budoucnosti. Proč?
Výkonnost britských akcií v posledních pěti letech výrazně zaostávala za výkonností jak amerických, tak evropských akcií. Domnívám se, že hlavním důvodem byla právě nejistota spojená s dopadem případného brexitu.
Jak jsou na tom nyní?
Zatímco americké akcie se v posledních pěti letech zdvojnásobily, britské akcie jsou výše o necelých 10 procent. Zároveň jde o jeden z mála trhů, který se stále obchoduje pod úrovní před propadem trhů v únoru loňského roku.
Tipnete si budoucí vývoj v případě Británie?
Domnívám se, že výkonnost akciových trhů bude ovlivněna rychlostí, s jakou se jednotlivé regiony vrátí zpět k normálnímu životu, respektive rychlostí proočkovanosti jejich obyvatel. Je vidět, že Britové tuto logistickou výzvu zvládli výrazně lépe než jiné evropské země, které jsou svázány mnoha nesmyslnými unijními předpisy. Od dubna se tak život v Británii postupně vrací do normálních kolejí. Náskok, který tímto Britové získali, se zcela jistě promítne do výkonnosti jejich ekonomiky i výkonnosti britského akciového trhu.
Jak se v posledních měsících vyvíjí kurz libry? Jakou pro ni máte předpověď?
Domnívám se, že libra bude dlouhodobě mírně posilovat. Vůči hlavním měnám v posledních měsících sílí. K USD je to za poslední rok cca o deset procent, vůči euru cca o polovinu.
Co si myslíte o budoucnosti eura? Třeba ve chvíli, kdyby v Evropě došlo na hospodářskou krizi?
Euro vždy bylo a stále je zejména politickou a ideologickou otázkou, otázkou vyšší evropské integrace. Bohužel jeho ekonomické přínosy jsou hodně diskutabilní, o čemž svědčí i prapůvodní myšlenka jeho zavedení.
EU znovu válčí s Británií o úrokové swapy. Chce je do Frankfurtu
Proč myslíte?
Vznik Evropské hospodářské a měnové unie byl podmíněn právě zavedením společné jednotné měny. Hlavním důvodem ale byly snahy oslabit Německo, respektive zabránit Německu obnovit svou sílu v plném rozsahu tím, že Německo zbaví marky. Osobně jsem vůči euru hodně skeptický a pokud bude někdy v budoucnu probíhat na toto téma jakákoli debata, přál bych si, aby byla vyvážená a odpůrci eura dostali v médiích stejný prostor pro vyjádření jako jeho stoupenci.
Investice do vodíku
Vím, že jste osobně i jako investor zastánce investic do vodíku jako pohonu budoucnosti. Brání rozvinutí této technologie stále drahé skladování a výroba?
Nákladově vychází vodík stále hůře v porovnání s akumulátory. Nicméně technologie jdou rychle dopředu. Podstatné je, že se s vodíkem, jako alternativou, jednoznačně počítá.
Máte za to, že se nakonec uplatní obě technologie?
Osobně se domnívám, že uplatnění najdou postupem času obě technologie. V současnosti je o něco napřed akumulátor. Vodík je v současnosti sice upozaděn, ale v okamžiku, kdy se podaří snížit náklady na jeho výrobu, lze tuto technologii rychle uvést do praxe. Navíc pro ni lze využít současnou infrastrukturu čerpacích stanic. Uživatelé nemusí měnit své návyky.
Jak dlouho trvá načerpat vodík do auta?
U vodíku auto načerpáte do pěti minut. Platí, že kilogram vodíku natankujete zhruba za minutu a současná auta mají nádrže na tři až pět kilogramů vodíku. Zároveň co kilogram to dojezd asi 100 kilometrů. Bohužel většímu rozmachu této technologie, jak už jsme zmínili, v současnosti brání vysoká cena výroby a dopravy samotného vodíku.
Daniel Tácha
—
Ing. Ondřej Koňák vystudoval finance a oceňování podniku na pražské Vysoké škole ekonomické. Pracoval ve společnostech Deloitte, PPF, Generali a Patria. Dlouhodobě sleduje dění na globálních trzích. V současnosti je portfolio manažerem Partners investiční společnosti, kde má na starosti akciové fondy.